شنبه ۱۴ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۷
داستانی درباره پناه‌جویان در «پسر ته کلاس»

آنجالی کِ. رئوف در رمان «پسر ته کلاس» داستانی درباره پناه‌جویان را برای نوجوانان به ‌تصویر می‌کشد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، «پسر ته کلاس» نوشته آنجالی کِ. رئوف رمان نوجوانی است که با ترجمه محبوبه نجف‌خانی از سوی بخش کودک و نوجوان انتشارات فاطمی (طوطی) منتشر شده است.
 
آنجالی رئوف نویسنده انگلیسی با ریشه بنگلادشی و متولد 1981 است. او همچنین پایه‌گذار نهادی غیردولتی برای کمک به پناه‌جوهاست و در اوقات فراغتش به خانواده‌های پناه‌جو بسته‌های کمک اضطراری می‌رساند. او این رمان را براساس تجربه‌هایش از اردوگاه‌های پناه‌جویان نوشته است.
 
 

داستان این کتاب از زبان راوی اول شخص روایت می‌شود و درباره پسری تازه‌وارد به مدرسه است که نه با کسی حرف می‌زند و نه ارتباط می‌گیرد و هیچ وقت هم زنگ‌های تفریح به حیاط نمی‌آید. کم‌کم شایعاتی درباره احمت در مدرسه پخش می‌شود و سبب می‌شود بچه‌ها از او بترسند و بیشتر از او فاصله بگیرند. اما رفته‌رفته حقایقی در مورد او آشکار می‌شود. احمت 9‌ساله پناهجو است و از جنگ فرار کرده است.
 
داستان این کتاب در 26 بخش بهم پیوسته با نام‌هایی مانند «صندلی خالی، پسری با چشم‌های شیر، چهل تا چشمک، کودک پناهجو، زن روسری‌نقره‌ای، ماجراجویی غیرمنتظره، دعوای حسابی، بازی کلمه‌سازی، خبری که همه‌چیز را تغییر داد و ...» روایت شده است.
 
در بخشی از این کتاب می‌خوانیم:
«جوزی شنیده بود یکی از قلدرهای سال‌بالایی گفته که می‌خواهد زنگ آخر وقتی همه می‌روند خانه، همستر کلاس ما یعنی هربرت را بیندازد توی توالت و سیفون را بکشد. وقتی جوزی این را به من گفت. دوتایی تصمیم گرفتیم ماموریت نجات همستر را انجام بدهیم. قبل از زنگ آخر هربرت را توی کوله من قایم کردیم و یک‌راست بردیمش خانه ما. خب البته مامان فهمید و مجبورم کرد فردای آن روز همستر را برگردانم مدرسه. سعی کردم برای آقای تامپسن حال‌گیر توضیح بدهم موضوع از چه قرار است؛ اما هیچ به حرفم گوش نداد و تنبیهم کرد. جوزی هم با اینکه مجبور نبود از جایش بلند شد و گفت که او هم توی دزدیدن هربرت دست داشته. برای همین دوتایی با هم تنبیه شدیم. می‌دانید که وقتی دوستی به میل خودش می‌خواهد با شما تنبیه شود، بهترین دوست شماست...»
 
بخش کودک و نوجوان انتشارات فاطمی (طوطی) رمان «پسر ته کلاس» را در 300 صفحه با شمارگان دوهزار نسخه و قیمت 58 هزار تومان منتشر کرده است.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها