سه‌شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰
انتشار ششمین شماره «فرهنگ‌بان»/ از قانون‌شناسی عبدالله مستوفی تا هویت ایرانی در روزگار باستان

ششمین شماره از فصلنامه فرهنگی و هنری «فرهنگ‌بان» به صاحب امتیازی علی حسینخانی و سردبیری مرتضی هاشمی‌پور منتشر شد. در این شماره افزون بر نوشته‌های گوناگون در  حوزه تاریخ، اندیشه، ادب و هنر تازه‌ترین کتاب‌ها معرفی و نقد و بررسی شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، ششمین شماره از فصلنامه فرهنگی و هنری «فرهنگ‌بان» منتشر شد. ساختار این نشریه، نویسندگان مقالات و همچنین آگهی‌های آن که همگی تبلیغات انتشار کتاب‌های تازه برخی از ناشران مطرح کشور است، یک نشریه تخصصی در حوزه کتاب را به تصویر می‌کشد و در یک ارزیابی کلی می‌توان گفت در این نشریه توجه ویژه‌ای به معرفی و نقد کتاب شده است. این فصلنامه با رویکرد تحلیل و شناخت فرهنگ و تاریخ جهان به‌ویژه ایران، با نگاهی دیگرگون به ادب، تاریخ، فلسفه، هنر، نقد و معرفی اصولی کتاب؛ با همکاری جمعی از پیشکسوتان و جوانان عرصه فرهنگ و هنر منتشر می‌شود.

ششمین شماره از فصلنامه «فرهنگ‌بان» هشت بخش دارد. «دانشگاه»، «اندیشه و فرهنگ»، «تاریخ»، «زبان و ادبیات»، «ایران در جهان»، «داستان»، «معرفی و نقد کتاب» و «یادنامه» بخش‌های فرهنگ‌بان را تشکیل می‌دهد.

سرسخن نشریه را دکتر مصطفی موسوی با عنوان «چون نیک نظر کرد...» نوشته است. موسوی می‌گوید: «اواخر شهریور بود که انتشار دفترچه آزمون استخدامی وزارت آموزش و پرورش یا به عبارت دقیق‌تر «دفترچه راهنمای ثبت‌نام هشتمین امتحان مشترک فراگیر دستگاه‌های اجرایی کشور» خبرساز شد. در صفحه 99 این دفترچه درج شده‌بود که برای شرکت در آزمون دبیری ادبیات فارسی، داوطلبان باید مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد زبان و ادب فارسی / دبیری زبان و ادب فارسی یا مدرک سطح 2و 3 حوزوی داشته باشند. در صفحه 160 برای دبیری علوم‌اجتماعی و در صفحه 183 برای دبیری تاریخ نیز وضع مشابهی دیده می‌شد یعنی علاوه بر صاحبان مدرک رشته‌های دانشگاهی تاریخ و علوم‌اجتماعی، به دارندگان مدرک سطح 2 و 3 حوزه نیز اجازه داده بودند که در این آزمون شرکت کنند.

انجمن استادان زبان و ادبیات فارسی نیز در محکومیت اقدام آموزش و پرورش در خصوص احراز شرایط نامتعارف برای تصدی دبیری زبان و ادبیات فارسی بیانیه‌ای منتشر کرد. سایت صدای معلم نیز اعتراضیة مفصلی با شواهد و قرائن، استنادها، استدلال‌ها و طعن و طنزهایی منتشر کرد. افرادی هم اعم از خبرنگار و شاعر و نویسنده و بعضی از مدیران گروه‌های زبان و ادب فارسی دانشگاه‌ها به این موضوع پرداختند و خواستار اصلاح این تصمیم وزارت آموزش و پرورش شدند. وزارت آموزش و پرورش اما تاکنون به این اعتراضات هیچ‌گونه پاسخی نداده است و در دفترچة آزمون هم تا تاریخ 5 آبان 1399 هیچ‌گونه تغییری مشاهده نشده و بعید هم به‌نظر می‌رسد که شاهد واکنشی از سوی آموزش و پرورش باشیم. این پیش‌بینی من مبتنی بر سابقه است هرچند در مقیاسی کوچک‌تر...»

در بخش دانشگاه «جامعه‌پذیری فساد دانشگاهی و بازتولید و بسط فساد» نوشته دکتر داود حسینی‌هاشم‌زاده و در بخش اندیشه و فرهنگ «آفرینش‌گری چیست؟» اثر ژیل دلوز و ترجمه دکتر مازیار مهیمنی و «نگاهی به دو فیلم سینمایی از چشم‌انداز فلسفه نیچه» نوشته حامد حجت‌خواه آمده است.

بخش «تاریخ» نیز دربردارنده دو مقاله است. «قانون‌شناسی عبدالله مستوفی و میرزایوسف مستشارالدوله» نوشته دکتر احمد کاظمی‌موسوی و «انقلاب مشروطه، دربار و برآمدن رمان تاریخی» نوشته دکتر فرزام حقیقی.

زبان و ادبیات بخش بعدی فصلنامه فرهنگ‌بان را شامل می‌شود. در این بخش «ریشه واژه وزیر» نوشته مئیر ام براومان با ترجمه دکتر علی‌اشرف صادقی، «تری ایگلتون و رویداد ادبیات» نوشته مشیت علایی، «از سیر تا پیار؛ مروری بر کتاب مستطاب آشپزی» نوشته مژده دقیقی، «شورا، زنی در تمنای شور زندگی» اثر راضیه فیض‌آبادی، «سیروس مشفقی: شاعر پشت چپرهای زمستانی» نوشته کامیار عابدی و «شعر کلاسیک فارسی، شعری با دو خوانش وزنی متفاوت» نوشته دکتر امید طیب‌زاده آمده است.

ایران در جهان این نشریه به «هویت ایرانی در روزگار باستان؛ مرز و مفهوم هویت نوشته ریچارد فرای با ترجمه دکتر شهروز خنجری، «جهانگیر دُری و ادبیات فارسی» اثر دکتر محسن شجاعی و «علامه قزوینی و شرق‌شناسان تا روزگار وی(استدراک) اثر احسان موسوی‌خلخالی پرداخته است. در بخش داستان نیز «ژوکوند در برزخ نور» ج.گ.بالارد با ترجمه دکتر محمد راسخ‌مهند و «زمان که می‌گذرد» نوشته دکتر علی خزاعی‌فر آمده است.

معرفی و نقد کتاب بخش‌ گسترده‌‌تری را در این نشریه به خود اختصاص داده است. «آذربایجان و شاهنامه؛ پاسخ به یک ضرورت ملی» نوشته دکتر محمد جعفری (قنواتی)، «جدیدترین فرهنگ جای‌نام‌های شاهنامه» نوشته دکتر سجاد آیدنلو، «تصویری مخدوش از سیمای خلیل ملکی» نوشته آرمان نهچیری، «تُرک‌تازی مترجمان در عرصه زبان فارسی» اثر دکتر حسن اکبری‌بیرق، «وضعیت ارمنیان ایران و زیستن در شرایط دیاسپورایی» نوشته آناهید خزیر، «شعر نو: طفل صدساله» نوشته حمیده نوروزیان، «تصویر غرب در نظر ایرانیان» اثر زینب صادقی‌نژاد، «دنیایی مثل یک دستمال ابریشمی هندی» نوشته امیر یداله‌پور، «شکسته طلبی» اثر عباس سلیمی و «چهار کتاب طلایی برای کودکان» نوشته مهدی هوره نوشته‌هایی است که به معریف و با نقد کتاب پرداخته‌اند.

پایان‌بخش کتاب نیز یادنامه نام دارد و «خاموشی استادی با شهرت جهانی (یاد دکتر بدالزمان قریب» نوشته دکتر عسکر بهرامی، «روزهای بی‌فردای سعادت (یاد استاداسماعیل سعادت) نوشته جعفر شجاع‌کیهانی و «شمع جمع همه عشاق (یاد غلامرضا سحاب) نوشته دکتر غلامرضا امیرخانی در این بخش جای گرفته است.

ششمین شماره از فصلنامه فرهنگی و هنری «فرهنگ‌بان» به صاحب امتیازی مؤسسه فرهنگ‌بان علی حسینخانی و سردبیری مرتضی هاشمی پور در ۲88 صفحه و بهای 45 هزار تومان منتشر شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها