چهارشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۲
انتشار افسانه قدیمی کردی به زبانی امروزی

کتاب «پسر صیاد» که افسانه اسطوره‌ای مردم کرد است، توسط رضا موزونی نویسنده کرمانشاهی برای مخاطبان کودک و نوجوان به چاپ رسید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در کرمانشاه، کتاب «پسر صیاد» که 40 صفحه دارد، در شمارگان 500 نسخه و ازسوی انتشارات «مدرسه» منتشر شده است. تصویرگری این مجموعه را میترا عبداللهی انجام داده است.

قلم روان و پرداخت مناسب موضوع، از مهم‌ترین ویژگی‌های کتاب «پسر صیاد» به‌حساب می‌آید.

این افسانه که بخشی از هویت فرهنگی مردم کُردزبان کرمانشاه و ایلام است، به داستانی جذاب تعلق دارد که پسر صیاد در زمستانی سخت و سنگین برای نبرد با برف و سرما به کوه می‌رود و با نهادن یک سنگ بزرگ بر شانه و راه رفتن با آن از سرمای زمستان و منجمد شدن خونش رهایی یافته و درنهایت با زدن سنگ بر زمین جان زمستان را گرفته و بهار را از خواب بیدار می‌کند.

کُردها بر این باورند که آب شدن برف‌ها در نیمه دوم بهمن‌ماه هر سال و خیزش بخار از زمین، در نتیجه‌ی برخورد سنگِ پسر صیاد بر زمین است.

ترانه‌های سرزمین مادری‏، گذری بر ترانه‌های عامیانه کرمانشاه، تاتی (شعر کودک به زبان گویش کردی کرمانشاهی)، مورچه و گلوله کاموا‏، میمگه جارو برقی، یخی که عاشق خورشید شد، رمان «عشق و رنج و بلوط‏» (برای نوجوانان) و مجموعه «چل تاق چل نیم طاق‏»‏ (مجموعه‌ای از چیستان‌های محلی کرمانشاه) از جمله آثار چاپ‌شده موزونی در بخش ادبیات کودک و نوجوان ازسوی این انتشارات است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها