یکشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۰
مقایسه نگاه ملاصدرا و دکارت به بدن و نفس در یک کتاب

کتاب «فلسفیدن بدن و نفس: ملاصدرا و دکارت از نفسِ سفر تا سفرِ نفس» نوشته علیرضا تولایی ازسوی انتشارات دهکده‌ سلامت در اصفهان منتشر شد.

علیرضا تولایی درباره کتاب خود به خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اصفهان، گفت: کتاب «فلسفیدن بدن و نفس: ملاصدرا و دکارت از نفسِ سفر تا سفرِ نفس» متنی است در فلسفیدنِ علم انفس از نفسِ سفر تا سفرِ نفس. انسان مدرن متأخر در نفس خود و با نفس خود، دیگر به تکامل نفس از نفس سفر تا سفر نفس نمی‌اندیشد و فقط به فروکاستن نفس خود به خودبسندگی روان مدرن می‌اندیشد.

وی ادامه داد: از منظر ما و در تأویلی جدید، «فروکاستن» و «خودبسندگی» بنیادی‌ترین ستون‌های مدرنیته‌ متأخرند. آنچه ملاصدرا در فلسفه‌اش درباره‌ چگونگی بدن و نفس گفته است، می‌تواند راه‌گشای طرح پرسش‌های جدید باشد که بنیادی‌ترین مسائل انسان مدرن در روزگار کنونی را به عرصه‌ فلسفیدن می‌آورند.

تولایی درباره طرح پرسش‌هایی در رابطه فلسفه بدن و نفس، گفت: بدون طرح این پرسش‌ها و فلسفیدن آن‌ها، بیهوده است که به زایش دانش‌هایی بیاندیشیم که قرار است با پرسش‌های بنیادی ما از درون جهانِ فرهنگی و تمدنی ما زاییده شوند.

وی ادامه داد: تولید قدرت از تولید دانش سرچشمه می‌گیرد و تولید دانش هنگامی ممکن است که دانش‌های انسان‌محور مانند فلسفه، سیاست، جامعه‌شناسی، روان‌شناسی، روان‌تنی، روان‌پزشکی و... از منظر چگونگی بدن و نفس، فلسفیده شوند. این کتاب، سرآغازی ‌است برای پیوند زدن دانش‌های انسان‌محور با فلسفیدنِ چگونگی بدن و نفس برای تولید قدرت و دانش.

یادآوری می‌شود، علیرضا تولایی متولد اصفهان در سال 1345 و کارشناس علوم سیاسی و کارشناس ارشد روابط بین‌الملل، نظریه‌پرداز، پژوهشگر و منتقد ادبی است. وی پیش از این (از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۹) سردبیر فصلنامه‌ فرهنگی، فلسفی و ادبی مهراوه و مدرس فلسفه و داستان‌نویسی و نظریه ادبی بوده است.

کتاب «فلسفیدن بدن و نفس: ملاصدرا و دکارت از نفسِ سفر تا سفرِ نفس» به‌تازگی ازسوی انتشارات دهکده‌ سلامت در 180 صفحه منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها