چهارشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۱
جهان در فردای یک همه‌گیری

اين ويروس نامرئی، فراتر از «مسئله‌ای» پزشکی، ساحت‌های اقتصادی، سياسی، اجتماعی، فرهنگی و حوزه ارتباطات بين‌المللی را متاثر کرده است. بدون ترديد دنيای پساکرونا به اجبار، با پذيرش تغييرات گسترده‌ای در سبک زندگی، دنيايی به‌شدت متفاوت از دنيای پيشاکرونا خواهد بود

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا): «کرونا، ویروسی سیاسی یا اجتماعی» کتابی است به قلم اسماعیل شیرعلی که به همت انتشارات اندیشه احسان روانه بازار شده است. همانطور که در معرفی کتاب آمده است: «ابر بحران کرونا در عين اينکه آسيب‌های جدي به جوامع مدرن و جهانِ سرمايه‌داری وارد کرده است، طلوع عصر جديدی را موجب شده که نظم نوين جهاني را با تمام فراز و فرود تمدنیاش، با مخاطرات جدی روبرو ساخته است. اين ويروس نامرئی، فراتر از «مسئله‌ای» پزشکی، ساحت‌های اقتصادی، سياسی، اجتماعی، فرهنگی و حوزه ارتباطات بين‌المللي را متأثر کرده است. بدون ترديد دنيای پساکرونا به اجبار، با پذيرش تغييرات گسترده‌ای در سبک زندگی، دنيايی به‌شدت متفاوت از دنيای پيشاکرونا خواهد بود.» اين کتاب تلاش کرده است پيامدهاي جهانی کوويد 19  را در کنار پيامدهای اجتماعی، سياسی و اقتصادی آن مورد کاوش و بررسی قرار دهد. به همین منظور محقق کتاب خود را در شش فصل تنظیم کرده و در هر کدام از این فصول به یکی جنبه‌های همه‌گیری این ویروس پرداخته است.
 
بیماری و جامعه
شیرعلی فصل نخست کتاب خود را به بیماری و جامعه اختصاص داده است. او در این فصل تلاش کرده است مخاطرات جامعه مدرن را تشریح کرده و میزان شیوع مخاطرات مختلف در آن را تبیین نماید و در ادامه اهمیت بیماری و انواع بیماری‌های همه گیر در قبل و بعد انقلاب صنعتی را مورد توجه قرار دهد. او در انتهای این فصل نقدهای وارد بر پزشکی مدرن در مواجهه با درمان بیماری‌ها را مورد واکاوی قرار داده و مفاهیمی مانند کالایی شدن روند درمان را بررسی می‌کند.

کرونا و جامعه
پس از اختصاص فصلی به بیماری در معنای عام آن، نویسنده فصل دوم کتاب خود را به شکل خاص به بیماری کرونا و رابطه آن با جامعه  مدرن اختصاص داده است. آنچه او در این فصل دنبال می‌کند علاوه بر بیان تاریخچه کرونا و چیستی آن، بررسی نسبت این بیماری با مفاهیمی مانند طبقات اجتماعی، فاصله اجتماعی، هراس اجتماعی، ارتباطات اجتماعی، قرنطینه و بهداشت همگانی است. نویسنده کتاب این فصل را با نقدی بر نظام بهداشت همگانی کشورهای به اصطلاح پیشرفته و مدعی، به ویژه ایالات متحده آمریکا و چین به پایان می‌برد.
 
تاثیرات و پیامدهای کرونا
«تاثیرات و پیامدهای کرونا» عنوان سومین فصل این کتاب است. در این بخش تلاش شده است که به پنج حوزه تاثیرگذار بیماری کرونا شامل اقتصاد، جامعه، احساسات و عواطف، روابط بین‌الملل و محیط‌زیست پرداخته شود. هدف نویسنده از بیان این بخش تشریح ابعاد تاثیرگذاری، پیامدهای مترتب و داشتن چشم‌اندازی از وضعیت آینده یا جهان پس از ویروس کروناست.او معتقد است که بسیاری از پیامدها و اثرات این بیماری در حال نهادینه شدن است و به همین دلیل جهان پس از کرونا با پیش از آن تفاوت‌های جدی خواهد داشت.
 
کرونا و جنگ بیولوژیک
فصل چهارم این کتاب به موضوع کرونا و جنگ بیولوژیک اختصاص یافته است. در این فصل به تاریخچه جنگ بیولوژیکی و جنگ افزارهای آن اشاره می‌شود و در ادامه مجموعه‌ای از عوامل بیماری‌زای بیلوژیک مورد بررسی قرار می‌گیرند. محقق سپس به تعریف جنگ بیولوژیکی و ویژگی‌های کلی و راه‌های انتقال آن می‌پردازد  و در نهایت ارتباط کرونا با جنگ بیولوژیک را بررسی می‌کند.
 
کرونا و چالش‌های سرمایه‌داری
فصل پنجم کتاب با عنوان کرونا و چالش‌های سرمایه‌داری، نظام سرمایه‌داری را در مقابل کرونا قرار داده و به رابطه میان این دو دقیق می‌شود. نویسنده در این فصل به منطق سرمایه‌داری و دیدگاه مارکس پرداخته و بحران سرمایه‌داری در دوران کرونا را با این نسبت مورد توجه قرار داده و ضعف‌های مهم آن را برجسته می‌کند. شیرعلی همچنین گریزی به اقتصاد نئولیبرالیسم و جهانی‌سازی سرمایه‌داری با رویکردی انتقادی می‌زند. یکی دیگر از موارد بررسی شده این بخش تحلیل بدهی‌های بین‌المللی کشورهای جهان و تاثیر کرونا بر آن است.

حکمرانی و دموکراسی در دوره کرونا
در بخش ششم و پایانی این کتاب، نویسنده پس از پرداختن به  حوزه جامعه و اقتصاد، به رابطه کرونا و حوزه سیاست می‌پردازد و نسبت این بیماری همه گیر را با دموکراسی و حکمرانی  مورد توجه قرارمی‌دهد. از جمله موضوعات مورد توجه این بخش می‌توان به حکمرانی مجازی، فضای عمومی و تاثیرات کرونا بر آن اشاره کرد. به اعتقاد نویسنده هر چند حکمرانی مجازی می‌تواند مبتنی بر بسترهای دموکراتیک باشد اما به علت غلبه منطق سرمایه‌داری توسعه فضای مجازی بیشتر در نقش نظارتی-کنترلی عمل می‌کند. نویسنده در این بخش به چالش‌های دموکراسی و دستاوردهای کرونا برای آزادی بیان نیز توجه داشته است.

کتاب«کرونا، ویروسی سیاسی یا اجتماعی؟» نوشته اسماعیل شیرعلی در 208 صفحه، شمارگان 500 نسخه و قیمت 42 هزار تومان به همت انتشارات اندیشه احسان روانه بازار نشر شده است.
 
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها