یکشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۷
فهرست پیشنهادی محبوبه نجف‌خانی

محبوبه نجف‌خانی، مترجم نام‌آشنای حوزه کودک و نوجوان فهرست پیشنهادی خود را برای خرید از نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران که اردیبهشت‌ماه هرسال میزبان علاقه‌مندان به کتاب بود، امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا برگزار نشد و بسیاری از دست‌اندرکاران این حوزه اعم از ناشران، نویسندگان، مترجمان و علاقه‌مندان را چشم‌براه گذاشت تااینکه بالاخره تصمیم به برگزاری آن به صورت مجازی در بهمن ماه امسال گرفته شد. براین اساس نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران از اول بهمن‌ماه در وب سایت tehranbookfair.ir آغاز به کار کرد و تا ششم بهمن‌ماه ادامه دارد.
 
اما نکته حائز اهمیت، دست‌آوردهای ما از این نمایشگاه و انتخاب درست کتاب‌هایی است که می‌توانیم تهیه کنیم. به همین دلیل در پرونده «پیشنهاد نویسندگان کودک و نوجوان برای نمایشگاه کتاب تهران» به سراغ اهالی این حوزه رفتیم و از آنها خواستیم تا فهرست کتاب‌های پیشنهادی خود را به مخاطبان ایبنا ارائه دهند.
 
محبوبه نجف‌خانی فهرست پیشنهادی خود را اعلام کرد و گفت: از جمله کتاب‌هایی که می‌توانم برای خرید در نمایشگاه مجازی کتاب تهران به مخاطبان نوجوان پیشنهاد دهم عبارتند از:
 
 

«ریاضی خیلی خیلی بامزه»
مجموعه سه جلدی «ریاضی خیلی خیلی بامزه» نوشته لورا آوردِک که با ترجمه شیدا رنجبر از سوی نشر بافرزندان منتشر شده است. این مجموعه با تصاویر رنگی و زیبا و در قالب داستان‌های کوتاه و بامزه در پنج فصل، مسائل ریاضی را به صورت جذاب و چالش‌برانگیزی برای کودکان مطرح می‌کند.
 
هدف این مجموعه این است که ریاضی را بخشی از زندگی روزمره بچه‌ها کند و ریاضی فقط در تکالیف درسی نباشد. مسائلی که در کتاب مطرح می‌شود نه تنها برای کودکان بلکه برای بزرگسالان هم جذاب و سرگرم‌کننده و آموزنده است.
 
 

«واقعا، جدی جدی؟!»
«واقعا، جدی جدی؟!» نوشته امیلی ریوار که با ترجمه پرناز نیری از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در 24 صفحه منتشر شده است. این کتاب در قالب داستانی پُر از عشق و همدلی و تصاویر رنگی و زیبا به ارتباط عمیق وعاطفی پدربزرگ و نوه‌اش می‌پردازد. پدربزرگی که همیشه برای نوه‌اش قصه‌های شاد و بامزه می‌گفته و سرگرمش می‌کرده، حالا به بیماری آلزایمر دچار شده است و دیگر هیچ قصه‌ای به یادش نمی‌آید. نوه‌اش فکر می‌کند حالا نوبت اوست که بابابزرگش را شاد کند و لبخند به روی لب‌هایش بیاورد.
 
 

«ماجرای باورنکردنی مدرسه من»
مجموعه سه جلدی از دیوید کالی با عنوان‌های «ماجرای باورنکردنی مدرسه من»، «مشق شبم را ننوشتم چون...» و «دیر به مدرسه رسیدم چون...» که با ترجمه رضی هیرمندی از سوی نشر افق. منتشر شده است.
 
این مجموعه تصویری و رنگی ماجرای پسری را روایت می‌کند که مشق شبش را ننوشته و در جواب معلم که علتش را جویا می‌شود، بهانه‌های عجیب و خند‌ه‌دار می‌آورد و سعی می‌کند معلمش را قانع کند. این سه جلد پُر است از طنز و خیال ورزی که نه تنها کودکان را سرگرم و ذهنشان را خلاق می‌کند بلکه به آن‌ها می‌آموزد که چگونه در مواجه با پیامدها، استدلال‌آوری کنند.
 
 

«قصه‌های شاهنامه»
مجموعه 12 جلدی «قصه‌های شاهنامه» نوشته ابوالقاسم فردوسی که با بازنویسی آتوسا صالحی از سوی نشر افق منتشر شئه است. نویسنده در بازنویسی این مجموعه تلاش کرده با زبانی ساده و جذاب و مناسب مخاطب نوجوان، داستان قهرمانان شاهنامه را روایت کند و نوجوانان را با ادبیات حماسی و تاریخ اسطوره‌ای و فرهنگ گذشته ایران آشنا کند.
 
 

«ماهی بالای درخت»
رمان نوجوان «ماهی بالای درخت» نوشته لیندا مالالی هانت که با ترجمه پرناز نیری از سوی نشر افق منتشر شده است. این کتاب در قالب داستانی جذاب و پرکشش ماجرای دختری باهوش و خلاق را روایت می‌کند که ذهنی رویاپرداز دارد، اما در خواندن حروف و کلمات مشکل دارد و دچار بیماری خوانش پریشی یا دیسلکسیا ست. هیچ‌کس تا به حال، در خانه و یا مدرسه متوجه بیماری او نشده است و همه فکر می‌کنند او کم‌هوش و تنبل است. و همین باعث می‌شود او همیشه تنها و منزوی باشد. تا این که معلم جدیدی به مدرسه می‌آید و مشکل دختر را کشف می‌کند. این کتاب بر تفاوت توانایی‌های بچه‌ها تاکید می‌کند. اگر بچه‌ای با دیگران فرق دارد به معنی این نیست که چیزی از بقیه کم دارد. این کتاب به والدین و معلم‌ها و کسانی که با کودکان سر و کار دارند، بسیار توصیه می‌شود.
 

«کتابدار دوست داشتنی ما»
مجموعه 4 جلدی «کتابدار دوست داشتنی ما» نوشته تونی بازئو با ترجمه فرمهر منجزی که از سوی نشر مبتکران منتشر شده است. این مجموعه ماجراهای خانم کتابدار پُرشور و خلاقی را روایت می‌کند که با روش‌های جالب و مبتکرانه بچه‌ها را به کتابخوانی علاقه‌مند می‌کند و در قالب برنامه‌های جذاب، اصول کتابداری و استفاده ازکامپیوتر را برای جست‌و‌جو در اینترنت به آن‌ها آموزش می‌دهد.
 
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها