سه‌شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۱
شناختامه‌ای برای نام‌آوران فرهنگ و هنر بندر ریگ

حسن فرهادی، شاعر و منتقد ادبی بوشهری در یادداشتی برای ایبنا، کتاب «همسایه دریا» نوشته محمد مذکوری را مورد بررسی قرار داد و نوشت: این کتاب، از آن‌دست کتاب‌هایی است که نویسنده و گردآورنده جوان آن بیشتر به فکر معرفی شهر و مشاهیر شهرش بوده است چنان‌که عنوان فرعی کتاب «نام‌آوران عرصه فرهنگ و هنر بندر ریگ» است.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بوشهر - حسن فرهادی: کتاب، یکی از تکه‌های زیبا و کاربردی در هر فرهنگ و تمدن است. تمدن و به‌خصوص تمدن‌های فرهنگی، مانایی و پویایی خود را از کتاب و کتابت می‌گیرند. این عنصر فرهنگی که البته چندگاهی هست که به یک کالای صنعتی هم بدل شده، همیشه جذابیت‌های خودش را برای نویسندگان و خوانندگان دارد، به‌ویژه برای نویسندگانی که دوست دارند دانایی و توانایی خود را ماندگار کنند. در این میان، افرادی هم هستند که با نوشتن کتاب در صدد بلندآوازه کردن دیار و مشاهیر دیار خود هستند.

کتاب «همسایه دریا» از آن ‌دست کتاب‌هایی است که نویسنده و گردآورنده جوان آن بیشتر به فکر معرفی شهر و مشاهیر شهرش بوده است چنان‌که عنوان فرعی کتاب «نام‌آوران عرصه فرهنگ و هنر بندر ریگ» است.

محمد مذکوری در این کتاب ضمن معرفی نویسندگان، شاعران و هنرمندان معاصر بندر ریگ، در بخشی مجزا و ابتدای کتاب به معرفی دو شاعر متأخر بندر ریگ یعنی «ناظم ‌حاج‌ غلامحسین بندرریگی» و سالمین‌ بن‌ محمد بن‌ حسین‌ بن‌ عبدالامام‌ بن‌ علی حیات‌ داوودی متخلص به «شایق بندرریگی» می‌پردازد.

از آن‌جاکه آثار و احوال این دو شاعر کمتر در اسناد و بیشتر بر افواه آمده است، نویسنده کتاب «همسایه دریا»، هم به‌صورت اسنادی و هم میدانی در خصوص این دو شاعر به پژوهش پرداخته و توانسته اطلاعاتی ذی‌قیمت برای مخاطب تهیه کند.
 
  

اگرچه بخش پژوهش‌محور این کتاب خالی از برخی ایرادات پژوهشی و فنی نیست، اما این را باید به پای جوانی و کم‌تجربگی مؤلف گذاشت. قطعاً تجربه نگارش و چاپ اولین کتاب، در کتاب‌های بعدی آقای مذکوری، به یاری او خواهد آمد.

گردآوری آثاری ادبی و ذکر شاعرها و نویسنده‌ها سابقه تاریخی و طولانی در ادبیات داشته و به تذکره‌ها و کشکول‌ها بر می‌گردد که بخشی از ادبیات و نام‌ها را در خود نگهداری کرده و به ما رسانیده است.

در کتاب «همسایه دریا» ذکر نام و اثر بسیاری از شاعرها، نویسنده‌ها و هنرمندهای پیر و جوان بندر ریگ جمع‌آوری شده است که این کتاب را به منبع خوبی برای شناخت ادب و هنر این بندر دیرسال، تبدیل کرده است.

البته باید این نکته را عنوان کرد که نویسنده در این بخش کتاب خود که گردآوری و معرفی است، می‌توانست کمی جانب مدارا را رها کرده و با دید انتقادی برخی از اشعار و آثار را که کیفیت لازم برای مطرح شدن نداشتند، به کنار گذاشته و وزانت کار را جای مصلحت‌اندیشی قرار دهد.

نکته آخر هم اینکه کتاب مذکور می‌تواند جلد آخر کتاب چندجلدی نام‌آوران عرصه فرهنگ و هنر بندر ریگ باشد که جلد اول و سایر جلدهای آن هنوز نوشته نشده و باید پژوهشگران و خود نویسنده کتاب «همسایه دریا» با پژوهش و کنکاش به معرفی سایر هنرمندان و ادیب‌های گذشته و گذشته‌تر شهر بندر ریگ همت گمارند.

یادآوری می‌شود، کتاب «همسایه دریا» نوشته محمد مذکوری به‌همت انتشارات هلیله به مدیریت مهدی انصاری و با ویراستاری سینا برازجانی پاییز امسال وارد بازار کتاب شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها