چهارشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۱
چاپ «انسان در شعر معاصر» محمد مختاری در نشر نو

کتاب «انسان در شعر معاصر»، اثر محمد مختاری از سوی نشر نو راهی بازار نشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، این کتاب که برای نخستین بار در دهه 70 منتشر شده بود به تحلیل شعر امروز و شعرهای نیما یوشیج، احمد شاملو، مهدی اخوان ثالث و فروغ فرخزاد می‌پردازد.

در این کتاب محمد مختاری از راه بررسی اندیشه و شعر چند تن از شاعران برجسته معاصر به طرح مبانی نظری سنت و نو و پیش‌زمینه تاریخی فرهنگ معاصر و نیز حضور و سلطه سنت در عملکرد شعر نو پرداخته است.
 
رویکرد تازه به درک حضور دیگری، و طرح مسائل انسانی و گرایش به ارزش‌های جمعی و فردی انسانی، یک نواندیشی تفکیک ناپذیر از شعر معاصر بوده است. از زمان نیما، این گرایش با اهمیت و ابعاد شایسته خود مطرح بوده ‌است. شعر ما به رغم بعضی گرفتاری‌های تناقض‌آمیز و بازدارنده‌های آسیب رساننده‌اش، توانسته است طرحی گویا از «درک حضور دیگری» ارائه کند که در عرصه‌های دیگر از فعالیت‌های ذهنی، شاید کمتر به آن دست یافته باشیم.
 
«انسان در شعر معاصر» تحلیلی است از این رویکرد انسان گرایانه امروز در مقابل آفاق انسان دوستانه فرهنگ کهن.

در نخستین مطالب آمده در بخش شاملو در این کتاب می‌خوانیم:
«شاملو عشق به انسان را در عرصه‌ی مبارزه سیاسی دریافت است. او بنا به تاکید خویش در اشعارش، پیش از ورود به عرصه‌ی مبارزه به مسئله «انسان» و ارزش همبستگی بشری واقف نبوده است. اما از آن پس، با توجه به زندگی و مرگ انسان‌های بزرگی که هدف زندگی و مرگ‌شان آزادی و دادگری و پاسداری از شأن و شرف آدمی بوده است، شعرش را وقت به ستایش انسان، به ویژه ستایش نخبگان کرده است.
به همین سبب انسان، در شعر او، وجهه‌ای ویژه و رنگی مشخص به خود گرفته است که از مرکز نگاه تا گستره‌ی چشم‌اندازش را در بر دارد. و پیش از هر چیز نشان آن است که یک انسان سیاسی است.»

جان‌مایه‌ این کتاب، پرداختن به سیر تحول اندیشه روشنفکران معاصر، در سال‌های حوالی مرداد سی و دو و کودتا علیه دولت مصدق و شکست جریان آزادی‌خواهی در ایران است.
 
در پشت جلد این کتاب می‌خوانیم: «محمد مختاری در کتاب «انسان در شعر معاصر» به درک و تصویر «انسان» در شعر ایران از گذشته تا امروز می‌پردازد.

ریشه‌های این دستاورد قدیمی شعر فارسی را می‌کاود و شباهت‌ها و تفاوت‌های درک و دریافت شاعران معاصر را نیز به‌دقت بیان می‌کند. او در این بررسی از سیر تطور و تکامل اندیشه مدرن جهان بهره می‌گیرد و از پس پرداختن به دوره‌های گوناگون اندیشه بشری و بررسی توامان شعر شاعران کلاسیک و شعر چهار شاعر بزرگ معاصر ــ نیما، شاملو، اخوان، فروغ ــ به مفهومی بنیادین و متمایزکننده در شعر معاصر پی می‌برد:‌ «درک حضور دیگری». مفهومی ــ به‌تعبیر او ــ طبیعی و بدیهی که فقدان آن، اسباب تحقیر و خوارداشت انسان و زمینه‌ساز حذف «دیگری» بوده است.»

کتاب «انسان در شعر معاصر» در ۵۵۰ صفحه با قیمت ۱۲۰ هزار تومان از سوی نشر نو روانه بازار کتاب شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها