شنبه ۸ آذر ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۵
بررسی فرهنگ آمريکا از نخستين مستعمرات تا زمان حال

کتاب «آمریکا نگاهی از درون» تألیف موریس بِرمن با ترجمۀ فؤاد ایزدی و محمد حیدری از سوی انتشارات سروش منتشر شد. نویسنده در این کتاب به بررسی فرهنگ آمريکا از نخستين مستعمرات تا زمان حال می‌پردازد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، نويسنده در کتاب «آمريکا نگاهی از درون» به بررسی فرهنگ آمريکا از نخستين مستعمرات تا زمان حال می‌پردازد و نشان می‌دهد که ريشه‌های فرهنگ چپاول از همان ابتدا در زمين آمريکا رشد کردند و آشکار می‌کند که درست همان ابزارس که باعث گسترش کشور شدند تبديل به خنجری برای قتل آن نيز شدند.

هسته اصلی بحث کتاب بر اين است که چپاول، مادی‌گرايی و تلاش برای کسب منفعت شخصی بدون توجه به تأثير آن بر ديگران، از زمان ورود نخستين مهاجران به آمريکا نيروهای قدرتمند در فرهنگ آن بوده‌اند. نويسنده در کتاب نشان می‌دهد که حتی پيش از انقلاب آمريکا، کسب نفع شخصی مطلق به جای نفع همگانی، به عنوان ارزش اصيل اجتماعی در ميان مردم نهادينه شد و اين قدرت سازنده و نيروی ويرانگر اين ايده در دهه‌های پس از تصويب قانون اساسی جايگاهی مستحکم و تغييرناپذير پيدا کردند.

نویسنده بر این باور است که با کتاب «آمریکا نگاهی از درون» هر چه زوال آمریکا حتمی‌تر و آشکارتر می‌شود و ارائه تحلیلی دقیق از دلایل این زوال مهم‌تر می‌شود. درباره این زوال کتاب‌های کمی وجود دارد و این به خاطر تابوی نوشتن درباره آن است. همین باعث می‌شود که کتاب دقیق و روراست، و در عین حال منطقی موریس بِرمن هر چه بیشتر مورد استقبال قرار گیرد. این کتاب با حساسیت نشان دادن نسبت به تضادهای موجود در تاریخ آمریکا و رخدادهایی که در جهان تغییر یافته امروز باعث آشکارشدن آن‌ها شده است، به معنی دقیق کلمه این تضادها را به چالش می‌کشد. وی می‌نویسد این کتاب باید خوانده شود و مورد تعمق قرار گیرد.

کتاب موريس برمان با مستنداتی کاملا محکم است که نشان می‌دهد چگونه آمريکا چند صد سال پيش شروع به بلعيدن فرزندان خود کرد، چه به لحاظ مالي، چه به لحاظ اجتماعی و چه فناورانه. برمان با شفافيتی خيره کننده در اين اثر نشان می‌دهد چگونه و چرا ذهنيت چپاول که کشور آمريکا بر اساس آن بنيان نهاده شده، ساير دکترين‌های اخلاقی و اجتماعی را قلع و قمع کرد و بنابراين، تخم خود ويرانگري را با همين دريافت خود در سرزمين آمريکا کاشت. فزون طلبی، سلطه وال استريت، توهم پيشرفت، سرزنش تاريخ و آينده گذشته از جمله فصل‌هايی هستند که در اين کتاب به نگارش در آمده است.

چاپ دوم کتاب «آمریکا نگاهی از درون» در 294 صفحه رقعی، شمارگان 1000 نسخه و با قیمت 32 هزار تومان از سوی انتشارات سروش منتشر و در اختیار علاقه‌مندان به مباحث این حوزه قرار گرفته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها