چهارشنبه ۹ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۰
کتاب «تاریخ مختصر ترکیه» در ایران ترجمه شد

کتاب «تاریخ مختصر ترکیه» به قلم هاشم کارپات از سوی موسسه انتشارات علمی و فرهنگی روانه بازار کتاب شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، موسسه انتشارات علمی و فرهنگی کتاب «تاریخ مختصر ترکیه» را به قلم کمال هاشم کارپات و با ترجمه حسن صادقیان و مصطفی محرمی روانه بازار کتاب کرد.

این کتاب درباره تاریخ کشور ترکیه از سال 1800 میلادی تا 2012 میلادی به بحث پرداخته است و ویژگی اصلی آن روایتگری رخدادها و تحولات مهم این دوره با توجه به جایگاه دین در تکوین هویت و جامعه مدرن ترکیه و ارزیابی تصمیمات و اقدامات پایه‌گذار افکار مترقی در حکومت عثمانی است.

کمال هاشم کارپات نویسنده این کتاب که در حال حاضر به تدریس در بخش تاریخ دانشگاه ویسکانسین اشتغال دارد در زمره اساتید تاریخ و مدرس در موسسات آموزشی معتبری چون جان هاپکینز، هاروارد،کلمبیا و... است.

این کتاب سعی کرده تحولات کشور ترکیه در دوران تولد جمهوریت در این کشور را مورد بررسی قرار دهد و به دور از جزئیات به بازخوانی خردادها و تحولات اصلی در این کشور بپردازد و به طور ویژه به تاثیر مهاجرت‌ها بر ملی‌گرایی در میان عناصر  غیر مسلمان ساکن بالکان و نیز چگونگی تبدیل بخش مسلمان عثمانی از شکل جماعت به ملت توجه نشان دهد.

کتاب در بخش اول به دوران مدرن شدن حکومت عثمانی و فروپاشی امپراتوری آن و ایجاد جنبش‌های اصلاحی را مد نظر قرار داده است و در ادامه  به موضوع تاسیس نظام جمهوری و ورود به حیات چند حزبی در این کشور نگاهی کارشناسانه دارد. بررسی موضوع جنبش رهایی بخش ملی، ‌دوره اصلاحات، دوره گذر به دموکراسی و ایجاد حرب دموکرات در دولت در این بخش کتاب مورد بررسی قرار گرفته است.

کتاب در بخش سوم نیز دوران ظهور دموکراسی واقعی و جست‌وجوی هویت واقعی در ترکیه را از سال 1961 تا 2012 مورد بررسی دقیق قرار داده و در این خلال موضوع قدرت گرفتن طبقه متوسط آناتولی، دوره جستجوی دموکراسی، ایجاد دولت‌های ائتلافی، دوره جست‌و‌جوی اصالت و دوره حاکمیت حزب اعتدال و توسعه را مورد توجه قرار می‌دهد. فصل پایانی کتاب نیز به موضوع دیپلماسی خارجی ترکیه از سال‌های 1952 تا 2012 پرداخته است.

کتاب «تاریخ مختصر ترکیه» را انتشارات علمی و فرهنگی به تازگی در 442 صفحه با قیمت 60 هزار تومان منتشر کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها