سه‌شنبه ۱۸ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۱
آرامش؛ نیازی ناگزیر در عصر مدرن

رایان هالیدی در کتاب حرکت در سکون این واقعیت را به تصویر می‌کشد که همه‌ متفکران، هنرمندان، رهبران و قهرمانان بزرگ یک ویژگی ثابت دارند؛ ویژگی‌یی که آن‌ها را از پریشانی نجات می‌دهد و کمک‌شان می‌کند بر خود مسلط باشند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ در روزگاری که همه‌ ما به نوعی با چالش‌های مختلف فردی و اجتماعی روبه‌رو هستیم، آرامش به موهبتی تکرارنشدنی و دست‌نیافتنی تبدیل شده است. آرامش نه یکی از آن چرندیات معنوی عصر جدید یا قلمرو راهبان و فرزانگان، بلکه نیاز ناگزیر همه‌ ماست؛ چه مدیر صندوق سرمایه‌گذاری باشیم، چه ورزشکار حرفه‌ای، پژوهشگری پیشتاز در حوزه‌ای جدید، یا در حال رتق‌وفتق امور خانواده.

رایان هالیدی در کتاب حرکت در سکون که با ترجمه‌ امیرحسین رزاق در نشر خوب منتشر شده، به موضوع آرامش و راه‌های رسیدن به آن پرداخته است. وی در این اثر خود نشان می‌دهد که برای هرکسی مسیری برای رسیدن به آرامش وجود دارد. در این یادداشت به بررسی بیشتر کتاب حرکت در سکون می‌پردازیم...
 
موهبت گمشده‌ انسان مدرن
رایان هالیدی در کتاب حرکت در سکون این واقعیت را به تصویر می‌کشد که همه‌ متفکران، هنرمندان، رهبران و قهرمانان بزرگ یک ویژگی ثابت دارند؛ ویژگی‌یی که آن‌ها را از پریشانی نجات می‌دهد و کمک‌شان می‌کند بر خود مسلط باشند و کار درست را انجام دهند. هالیدی نام این ویژگی‌ را آرامش می‌گذارد. او برای توضیح نظراتش مثال‌های فراوانی می‌آورد: مثال‌هایی از زندگی مشاهیر گذشته تا قهرمانان ورزشی و سیاستمداران امروز.

در روزگاری که با صدای بوق ماشین، استریو، زنگ موبایل، اعلانات شبکه‌های اجتماعی، اره برقی، هواپیما و ... سر و کار داریم؛ بیش از هر برهه‌ای در تاریخ غرق در حجم عظیمی از اطلاعات و فشارهای عصبی هستیم و در مشکلات دست‌و‌پا می‌زنیم. از این رو به نظر می‌رسد که رسیدن به آرامش پدیده‌ای ناممکن و دست‌نیافتنی‌ست... در این میان، کتاب حرکت در سکون راهی ساده اما الهام‌بخش را پیش پای‌مان می‌گذارد تا خود را از فشار و استرس‌های بی‌وقفه‌ رها سازیم؛ نگرانی‌هایی که از اخبار و شبکه‌های اجتماعی گرفته تا کار و زندگی‌ روزمره پیش پایمان می‌گذارند.

به عبارتی رایان هالیدی در کتاب حرکت در سکون مسیر رسیدن به آرامش را نشان‌مان می‌دهد؛ آرامشی که همه به‌دنبالش هستیم، راهِ رسیدن به معنی و مفهوم، رضایت درونی و تعالی در زندگی‌... این همان موهبت گمشده‌ای است که در دنیای مدرنِ امروز بیش‌ از همیشه اهمیتی حیاتی پیدا کرده است.
 

 
فلسفه‌ استوئيسیزیم در کتاب حرکت در سکون
فلسفه‌ کتاب حرکت در سکون اثر رایان هالیدی، استوئیسیزم، مکتب ادبی باستانی اروپا (عمدتاً روم و یونان باستان) است؛ مکتبی که پایه‌ی آن اصول اخلاقی و معنوی فردی بوده و بر اساس دنیای اطراف و طبیعت آن، سیستم منطقی‌ای را دنبال می‌کند. بدین ترتیب، انسان‌ها به عنوان موجوداتی اجتماعی، مسیر سعادت و خوشبختی خود را خواهند یافت. بر همین اساس، انسان‌ها نباید اجازه دهند عواطف و احساساتی چون آرزو، میل و اشتیاق، لذت، ترس، درد و... کنترل امورشان را در دست بگیرند. فقط باید تلاش کنند به عنوان بخشی از طبیعت، نقش خود را به درستی و در راستای آن‌چه طبیعت برای‌شان برگزیده، ایفا کنند.

افراد استوئیک بر این باورند که تنها خصلت خوب برای انسان «پرهیزگاری» است؛ و هر چیزی خارج از آن مثل سلامتی، ثروت و لذت به طور مستقل مثبت نبوده و فقط به عنوان زیرشاخه‌هایی از پرهیزگاری عمل می‌کنند. استوئیک‌ها همچنین معتقدند احساسات مخرب در نتیجه‌ی خطا و اشتباه در قضاوت به وجود می‌آیند؛ در نتیجه انسان باید هدف و اراده‌ی مشخصی را برای خود ساخته و آن را دنبال کند. البته این هدف نمی‌تواند خارج از مسیر خواسته‌ی طبیعت باشد.

رایان هالیدی در اثر خواندنی خود، حرکت در سکون ، بر آن است تا با کمک‌گرفتن‌ از پیشگامان عرصه‌های ورزش، سیاست، علم و فناوری، خرد و بینش کهن (استوئیسیزم) را دوباره محبوب سازد. در کتاب حرکت در سکون، هالیدی دست به دامان استوئیکِ بی‌انتها، ناگذرا و بی‌نیاز از وقت و زمان و همچنین فلسفه‌ی بودائیسم می‌شود؛ تا نشان دهد آرامش، شکیبایی و طمأنینه، سلاح مخفی کسانی‌ست که زمام امور را به دست دارند.
 
حضور در لحظه
در بخشی از کتاب حرکت در سکون اثر رایان هالیدی می‌خوانیم:
باید با تمام وجود در لحظه حاضر باشیم. نمی‌توان آن را «هیچ» تلقی کرد. احتمالا سخت‌ترین کار دنیاست.

زمانی که برای سخنرانی پشت تریبون می‌ایستیم، ذهنمان به جای انجام‌دادن عمل موردنظر روی این متمرکز می‌شود که دیگران چه‌فکری درباره‌مان دارند. چطور ممکن است که این امر بر عملکرد ما تاثیری نگذارد؟

وقتی با مشکلی بحرانی دست‌وپنجه نرم می‌کنیم، ذهن‌مان درگیر چرخه‌ی افکاری تکراری می‌شود، افکاری از این قبیل: چقدر این موقعیت غیرمنصفانه است، چقدر احمقانه است که این اتفاق مدام تکرار می‌شود این که نباید این جریان ادامه پیدا کند. چرا درست موقعی که به انرژی‌های احساسی و ذهنی ضروری وجودمان نیاز داریم، هدرشان می‌دهیم؟

حتی در حین بعدازظهری آرام که در خانه استراحت می‌کنیم، فقط برای خود نقشه می‌کشیم. اگر منظره‌ی غروب آفتاب زیبایی روبه‌روی‌مان باشد، به جای آن که از لحظه لذت ببریم شروع می‌کنیم به عکاسی.

ما در لحظه حاضر نیستیم... و به همین خاطر خیلی فرصت‌ها را در زندگی از دست می‌دهیم. نمی‌توانیم به بهترین نحو عمل کنیم. پیش‌روی‌مان را نمی‌بینیم.
 
 
آثار منتشر شده از رایان هالیدی در نشر خوب
نشر خوب پیش از این نیز اثر درخشانی از رایان هالیدی را با ترجمه‌ی رضا اسکندری آذر منتشر کرده است. دروغگوهای دوست داشتنی فریب دنیای رسانه یکی از خواندنی‌ترین و به‌یادماندنی‌ترین آثار منتشرشده است. اثری که هالیدی در آن از ترفندهای خبرسازی پرده‌برداری و دست همه‌ی سایت‌ها و وبلاگ‌های خبری را رو می‌کند.

نشر خوب در مقاله‌های پول می‌گیرم تا مردم را فریب دهم و وقتی دست خبرگزاری‌ها و رسانه‌های خبری رو می‌شود به بررسی کتاب دروغگوهای دوست داشتنی پرداخته است. اگر به مطالعه‌ آثار منتشرشده در حوزه‌ ناداستان و ژانر تحلیلی-اجتماعی-تکنولوژی علاقه دارید، خواندن این اثر هالیدی را نیز از دست ندهید.
برای خرید اینترنتی کتاب حرکت در سکون و کتاب دروغگوهای دوست داشتنی به سایت انتشارات خوب سربزنید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

تازه‌ها