چهارشنبه ۵ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۳
«قصه‌های روضه»؛ حکایاتی از اصحاب و مجالس روضه‌خوانی

کتاب «قصّه‌های روضه» به‌کوشش بیژن شهرامی، روایتگر حکایاتی از اصحاب و مجالس روضه‌خوانی است که برای مطالعه در این شب و روزها به مخاطبان پیشنهاد می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) از خراسان رضوی، این روزها شور و حال حسینی تمامی قلب‌ها را به تسخیر خود درآورده است و به‌رغم گذشت قرن‌ها از واقعه کربلا اما مرثیه و روضه خوانی در رثای سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) هر سال پُررنگ‌تر از سال‌های قبل ادامه می‌یابد.

امروزه روایاتی که ریشه در باورهای مذهبی مردم دارد، از طریق مداحی و روضه‌خوانی نسل به نسل منتقل می‌شود تا این واقعه تاریخی برای همیشه در اذهان باقی بماند.

مجموعه «قصه‌های روضه» که برگرفته از خاطرات، داستان و روایات درباره اصحاب روضه است، به‌کوشش بیژن شهرامی روایتگر داستان‌های کوتاه مذهبی در سه فصل با عناوین «خدای تعالی و حضرات مومنین»، «عالمان دینی» و «شهدا، پیرغلامان، هنرمندان و ...» است.

این اثر که به گفته مولف آن بر مبنای مطالعات و تحقیق میدانی انجام شده است، خاطراتی را از بزرگان بازگو می‌کند که در منابعی دیگر ذکر نشده است و برخی از قصه‌ها نیز از منابع دست اول و معتبری همچون لهوف، کامل‌الزیارات، دانشنامه جهان اسلام، ز مهر افروخته، قندان‌های همیشه پر، پارسای کویر و... استخراج شده‌اند.
 

 
در یکی از قصه‌های این کتاب با عنوان «روضه دو نفری» می‌خوانیم: اهل محل فکر کرده‌اند که روضه عالم محل از فردا شروع می‌شود، به همین خاطر نیامده‌اند و حالا تنها صاحب خانه حضور دارد و منبری دعوت شده!
ابتدا منبری که از علمای بزرگ شهر است، روضه می‌خواند و صاحب خانه می‌گرید و سپس به عکس، آخر سر هم چای روضه را می‌نوشد و به این می‌اندیشد که روضه، روضه است، چه با یکی دو نفر برگزار شود، چه با هزار نفر.

ما با روضه بزرگ شده‎ایم و گواه آن دلهای‌مان است که نام زیبای عشق بر آن‌ها نقش بسته است؛ نیم‎نگاهی به صندوقچه جان و دلمان کافی است تا گوهرهای شب‌‏چراغ خاطراتمان را از این مجالس شور و شعور دگربار به تماشا بنشینیم؛ «قصه‏‎‌های روضه» در سه فصل این دلدادگی را روایت می‎کند.

انتشارات آستان قدس رضوی این اثر را در 152 صفحه منتشر و تاکنون به چاپ دوم رسیده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها