دوشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۹
سیراف، کهن‌ترین و پُررونق‌ترین بندر از روزگار ساسانیان

کتاب «سیراف تاریخ، توپوگرافی و محیط طبیعی» کاوش‌های انجام شده در این محوطه و وسعت کشفیات بازیافتی، شواهد مکتوب مربوط به سیراف و جایگاه سیراف را در زمینه‌های وسیع‌تر تاریخی و جغرافیایی بیان می‌کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کتاب «سیراف تاریخ، توپوگرافی و محیط طبیعی» اثر دیوید وایت هاوس با مشارکت دونالد، اس؛ ویت کام و تی.جی ویلکینسون و ترجمه علیرضا انیسی از سوی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری چاپ و منتشر شد.

سیراف شهری باستانی در استان بوشهر است که از مناطق دیدنی و تاریخی این استان به‌شمار می‌آید. این شهر معماری خاصی دارد و آن را شبیه به ماسوله می‌دانند. بندر سیراف از قدیمی‌ترین بنادر ایران است که زمانی از پررونق‌ترین بنادر ایران محسوب می‌شده است که روابط تجاری بسیاری با آفریقا،‌ اروپا و آسیا داشته است. در سال‌های دور بیش از ۳۰۰ هزار نفر جمعیت در این شهر زندگی می‌کردند.

بندر سیراف به دلیل آزادمنشی دینی از بنادر بین‌المللی با پیروان مذاهب گوناگون بوده است. دخمه‌های باستانی و گور تمدن‌ها از آثار باقی مانده دوره ساسانی از شهر باستانی بندر سیراف است. گورستان‌های بازمانده از گذشته، گواهی بر آزادی دینی این بندر است. این بندر از مهم‌ترین بنادر ایران و خاورمیانه بوده است به طوری‌که اقوام مختلفی همچون رومی‌ها، یونانی‌ها و چینی‌ها در گذشته در این بندر زندگی می‌کردند. در سال‌های ‍۳۲۷ و ۴۹۶ هجری شمسی، زلزله‌ای مهیب منجر به مدفون شدن کامل این بندر تاریخی و به زیر آب رفتن بخشی از آن شد.



این بندر بین دریا و کوه قرار گرفته و دارای تنها یک خیابان است. بندر سیراف به دلیل قرارگیری در نزدیکی شیراز و کنگان گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند و آثار باستانی بسیاری دارد. این بندر به بندر طاهری نیز شناخته می‌شود و برای دو قشر اهمیت ویژه‌ای دارد؛ اول باستان‌شناسان به دلیل قدمت باستانی‌اش و دوم صنعتگران پتروشیمی به دلیل قرارگیری در بین دو منطقه انرژی پارس جنوبی و منطقه انرژی کنگان.

میان سال‌های 1966و 1973، موسسه ایران‌شناسی بریتانیا 7 فصل حفاری و بررسی در سیراف که شهری مهم در ساحل ایرانی خلیج فارس بود و نقش مهمی در شبکه دریایی بازرگانی که تأمین کننده محصولات هندی برای غرب آسیا، شرق دور و آفریقای شرقی میان سال‌های 800 و 1050 ایفا می‌کرد به انجام رسانید.

کتاب «سیراف تاریخ ، توپوگرافی و محیط طبیعی» مدارک مکتوب درباره تاریخ سیراف و رئوس کلی آنچه را که ما در مورد خصوصیات این شهر می‌دانیم، راه‌هایی را که ساکنین از سرزمین‌های پشت ساحل بهره‌برداری می‌کردند و نقش آن‌ها را در بازرگانی اقیانوس هند، تحلیل کرده است.

این کتاب کاوش‌های انجام شده در این محوطه و وسعت کشفیات بازیافتی، شواهد مکتوب مربوط به سیراف، توپوگرافی شهر، زمین‌های پشت ساحل آن، ماهیت سکونت در دره‌های مرتفع مجاور و جایگاه سیراف را در زمینه‌های وسیع‌تر تاریخی و جغرافیایی بیان می‌کند.

همچنین نسخه‌های دیجیتالی نقشه‌های اصلی این محوطه در دهه 1970 در پیوست کتاب است. با توجه به اهمیت سیراف پژوهشگاه میراث فرهنگی تصمیم گرفت تا این کتاب از زبان انگلیسی به فارسی ترجمه شود تا بتواند به عنوان منبعی موثق راهگشای پژوهش‌های بعدی در این زمینه باشد.



در مقدمه مترجم به قلم علیرضا انیسی آمده است: «این کتاب در واقع آخرین نشریه در این زمینه است که با شیوه‌ای جذاب و خواندنی به سه موضوع تاریخ، توپوگرافی و محیط طبیعی سیراف اختصاص دارد و نشان می‌دهد که چگونه عوامل مختلف در پیدایش و تداوم سکونت در این بندر با یکدیگر در تعامل و پیوند بودند.

ترجمه این کتاب می‌تواند آخرین تحلیل و بررسی مربوط به این کاوش‌ها را در اختیار پژوهشگران قرار دهد تا بتواند با آگاهی از آنها، نه تنها اطلاعات خود را تکمیل‌تر کنند، بلکه بتوانند در جهت روشن‌تر شدن تاریخ و تحولات این منطقه مهم با دقت بیشتر فعالیت کنند.»

کتاب «سیراف تاریخ، توپوگرافی و محیط طبیعی» در 158 صفحه و شمارگان 200 نسخه از سوی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری چاپ و منتشر شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها