شنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۹
کتابشناسی تبعیض نژادی و خشونت خانگی علیه کودکان

کتابشناسی‌هایی با موضوع‌های «تبعیض نژادی» و «خشونت خانگی علیه کودکان» از سوی شورای کتاب کودک به‌صورت فایل pdf  تهیه و منتشر شدند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، ادبیات داستانی کودک متأثر از تبعیض نژادی، فقر و شکاف طبقاتی بوده است. براین اساس شورای کتاب کودک از میان کتاب‌های ترجمه‌ برگزیده، شایان تقدیر و چهار ستاره فهرست شورای کتاب کودک در سال‌های ۱۳۴۵ تا ۱۳۹۸، کتابشناسی با موضوع «تبعیض نژادی، زندگی مهاجران، فقر و شکاف طبقاتی» را به صورت فایل pdf تهیه کرده و در اختیار علاقه‌مندان و پژوهشگران قرار داده است.

کتابشناسی «تبعیض نژادی، زندگی مهاجران، فقر و شکاف طبقاتی» در ادبیات کودک امریکا نشان می‌دهد، این موضوع سال ۱۴۹۳م آغاز شد و با ورود ناوگان‌های اسپانیایی به قاره‌ آمریکا، جنگ میان مهاجمان و بومیان سرخپوست؛ جنگی که با قلع و قمع سرخپوستان به پایان رسید.
 
در قرن هفدهم نیز با ورود مهاجمان اروپایی به سرزمین آمریکا، نظام برده‌داری آغاز شد. نظامی که مبنای آن تبعیض نژادی آشکار و پنهان در تاریخ ایالات متحده بوده است. تبعیضی که علی‌رغم تغییرات اجتماعی، اشکالی از آن ادامه دارد. سایه‌ این تبعیض مهاجران رنگین پوست در ایالات متحد را هم بی‌نصیب نگذاشت و یکی از عوامل اصلی فقر و تنگدستی و تشدید شکاف طبقاتی در میان رنگین پوستان این کشور شد. هر‌آنچه که مورخان از ثبت دقیق و جزیی آن ناتوان‌اند، اهل قلم به زبان هنر به ثبت رسانده‌اند.

کتابشناسی «خشونت خانگی علیه کودکان»
خشونت فقط پرتاب گلوله و کشتن یک نفر نیست. امروز برای خشونت انواع آشکار و پنهانی تعریف شده است که بسیاری از آن‌ها حتی در نگاه عموم به عنوان خشونت شناخته نمی‌شوند. در دنیایی که با خشونت و وحشت فراگیر مواجه هستیم، چگونه به کودکان کمک کنیم تا از خود در برابر خشونت حفاظت کنند، حقوق خود را بشناسند و خود خشونت را بازتولید نکنند؟ نگریستن به موضوع خشونت از این روزنه می‌تواند بسیار قابل توجه باشد. با این رویکرد، شورای کتاب کودک فهرستی از کتاب‌های برگزیده، شایان تقدیر و چهار ستاره را با موضوع خشونت خانگی علیه کودکان، از میان کتاب‌های منتشر شده در سال‌های ۱۳۶۰ - ۱۳۹۸ انتخاب و به صورت فایل pdf  تهیه کرده و در اختیار علاقه‌مندان و پژوهشگران قرار داده است.

علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه این آثار به سایت شورای کتاب کودک به نشانی http://cbc.ir/ مراجعه کنند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها