سه‌شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۵
بررسی مواضع قرآن درباره دین­‌های یهود و مسیحیت

«ادیان در قرآن» کتابی است که مشخصا به بررسی مواضع قرآن در مورد این دین­‌های یهود و مسیحیت پرداخته است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) قرآن، نگاه ویژه‌­ای به ادیان دارد. کتاب مقدس ما مسلمانان علی­رغم اینکه حقانیت ادیان ابراهیمی را کاملا تایید می‌کند و برای پیامبران­ این ادیان، شأنِ به مراتب بالایی قائل است اما صراحتا پاره‌­ای از آموزه‌­های جاری در این ادیان را رد می‌­کند و بر انحراف پیروان این ادیان از جاده صلاح و صواب و تحریفات­شان از نصوص دینی­شان تاکید می­‌کند.

نام پیامبرانی نظیر حضرت موسی (ع) بسیار بیشتر از نام پیامبر اسلام حضرت محمد (ص) در قرآن آمده است و بارها داستان­‌های مربوط به ایشان و سایر انبیای بزرگ نظیر حضرات عیسی، ابراهیم، نوح و ... آمده است اما از سوی دیگر حقانیت این انبیا و پیامی که از جانب خداوند برای امت‌­های­شان آورده‌­اند موجب نمی‌­شود قرآن کریم، پیروان این ادیان را تماما بر سبیل ایمان و اهل نجات بداند. بلکه در آیات فراوانی نسبت به انحرفات عقیدتی آنها و دعاوی ناشایست شان در مورد خود و پیامبران­شان تذکر می‌­دهد.

«ادیان در قرآن» کتابی است که مشخصا به بررسی مواضع قرآن در مورد این دین­‌های یهود و مسیحیت پرداخته است. البته به فراخور بحث، مطالبی تحلیلی را نیز حول مفاهیمی نظیر اهل کتاب و احکام مربوط به آن، جزیه، حقانیت و نجات بخشی ادیان و ... پرداخته است.

«ادیان در قرآن» در پی پاسخ به این پرسش­‌ها است؛ قرآن درباره ادیان دیگر و پیروان­شان چه موضعی دارد؟ چرا قرآن از میان ادیان موجود زمانه ظهور اسلام فقط به این ادیان پرداخته و چرا همه پیامبرانی که به آنها پرداخته است در خاورمیانه و غرب آسیا می‌زیسته‌­اند؟ آیا خداوند برای مردم دیگر نقاط دنیا پیامبرانی نفرستاده است؟ آیا قرآن منطق و هدف خاصی را در مطرح کردن مباحث مربوط به ادیان دیگر دنبال کرده است؟ قرآن در باره حقانیت و نجات بخشی دیگر ادیان چه موضعی دارد؟ مسلمانان چه نوع رابطه‌­ای با غیر مسلمانان در پیش بگیرند؟ قرآن این متون مقدس را چگونه مطرح کرده است و چگونه درباره آنها داوری کرده است؟ «اهل کتاب» در قرآن چه معنا و مفهومی دارد؟

«ادیان در قرآن» نوشته عبدالرحیم سلیمانی است. سلیمانی استاد الهیات و ادیان دانشگاه مفید قم است. از سلیمانی پیش­تر کتاب­های متعددی در حوزه ادیان و الهیات و فلسفه دین تالیف و ترجمه شده است. از جمله تالیفات او می‌توان به ادیان زنده جهان، ادیان ابتدایی  و خاموش، یهودیت، مسیحیت، کتاب مقدس، تعارض دعاوی ادیان، درآمدی بر الاهیات تطبیقی اسلام و مسیحیت، سرشت انسان در اسلام و مسیحیت (با تکیه بر قرآن و عهدین) اشاره کرد.

از جمله سرفصل­‌های این کتاب می­‌توان به منطق قرآن در سنجش دیگر ادیان، موضع قرآن در مورد متون مقدس پیشین، مفهوم اهل کتاب در قرآن مجید، برگزیدگی قوم بنی­اسرائیل، سرزمین موعود، مسیحِ قرآن مجید در میان مسیح‌های هفت­گانه، اصول همزیستی با غیرمسلمانان در قرآن و ... اشاره کرد.

کتاب «ادیان در قرآن» نوشته عبدالرحیم سلیمانی در 498 صفحه به بهای 80 هزار تومان از سوی انتشارات دانشگاه مفید قم منتشر شده است.

خبرنگار: عظیم محمود آبادی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها