دوشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۶
کتاب «قیام 15 خرداد طلیعه نهضت امام خمینی» منتشر شد

در آستانه سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) و قیام خونین 15 خرداد، کتاب «قیام 15 خرداد طلیعه نهضت امام خمینی» ازسوی بنیاد تاریخ‌پژوهی منتشر شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، کتاب «قیام 15 خرداد طلیعه نهضت امام خمینی» شامل تحلیل‌های نو در بازخوانی زمینه‌ها، رخدادها و پیامدهای قیام خونین 15 خرداد است. در این کتاب تلاش شده رخدادها و پیامدهای قیام 15 خرداد در قالب ادبیات علمی و با مفهوم‌سازی‌های جدید، بازخوانی شود.
 
کتاب در 9 فصل تنظیم شده است که در فصل نخست، از قیام 15 خرداد به‌عنوان نقطه عطف تاریخ ایران یاد شده است. مرور تحولات تاریخی قیام 15 خرداد، موضوع فصل دوم است. فصل سوم به مواجهه تاریخی جریان اسلامی با آموزه‌ها و عملکرد ارتجاعی تحجرمآبان و روشنفکرنمایان اختصاص یافته است.
 
در فصل چهارم به جایگاه قیام 15 خرداد به عنوان بستر شکل‌گیری انقلاب اسلامی پرداخته شده است. در فصل پنجم از قیام 15 خرداد به‌عنوان نقطه عطف بیداری اسلامی و دوران گذار از جنبش‌های غربی به جنبش‌های اسلامی سخن به میان آمده است.
 
فصل ششم از 15 خرداد به عنوان نقطه کانونی تبلور آرمان تاریخی تشیّع در باب حکمرانی دینی سخن یاد شده است است. فصل هفتم از مقابله با سیاه نمایی‌های غرب علیه فرهنگ ایرانی- اسلامی، به عنوان یکی از بازتاب‌ها و پیامدهای 15 خرداد یاد شده و در فصل هشتم از این قیام تاریخی به عنوان مرحله گذار از آرمان مشروطه‌خواهی به آرمان انقلاب اسلامی سخن به میان آمده است.
 
در نهایت در فصل نهم، بخشی از خاطرات و اسناد شیخ محمدعلی انصاری اراكی درباره قیام 15 خرداد انتشار یافته است.
 
«قیام 15 خرداد طلیعه نهضت امام خمینی» مجموعه مقالاتی از دکتر مظفر نامدار است که به اهتمام سهراب مقدمی شهیدانی از سوی بنیاد تاریخ‌پژوهی در قالب کتاب منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها