یکشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۲
کتاب «مسجد گوهرشاد در آینه هنر» منتشر شد

«مسجد گوهرشاد در آینه هنر» عنوان اثری است که به تازگی از سوی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی منتشر و روانه بازار نشر شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خراسان رضوی به نقل از پایگاه اطلاع رسانی آستان قدس رضوی، مسجد گوهرشاد از مشهورترین مساجد چهار ایوانی به جای مانده از روزگار تیموری است و در تاریخ بیش از 600 ساله خود همواره یکی از بناهای شاخص در جوار بارگاه مطهر رضوی به شمار می‌رفته است. بدون شک زائران و مجاوران به دلیل حسن همجواری مسجد گوهرشاد با بارگاه نورانی ثامن الحجج (ع)، این مکان را جزء ناگسستنی مجموعه حرم مطهر رضوی می‌دانند و این بنا همواره ارزشهای هنری و بصری و همچنین جاذبه‌های انکارناپذیر خود را حفظ کرده است.

کتاب «مسجد گوهرشاد در آینه هنر» با دربرداشتن بیش از 300 عکس و طرح، فراز و نشیب و تغییرات هنری در حوزه‌های خط بنایی و طراحی نقوش اسلیمی را در گذر زمان به‌خوبی نشان می‌دهد؛ ضمن اینکه برخی از جزئیات تزیینی بنا برای نخستین‌بار در این اثر آورده شده است.

توصیف و تبیین مضامین کتیبه‌های مسجد، تاریخچه مسجد گوهرشاد و مرمت‌های انجام پذیرفته، سازمان و تشکیلات اداری مسجد، نقش مسجد گوهرشاد در وقایع سیاسی، تزئینات، ویژگیهای معماری و... برخی از موضوعات مطرح شده در این اثر است.

در بخشی از این اثر به ویژگی تزئینی مسجد گوهرشاد اشاره شده و آمده است، مهم‌ترین ویژگی تزئینی مسجد گوهرشاد که از برجستگی آثار قوام‌الدین شیرازی معمار حکایت دارد استفاده از کاشی های معرق با اشکال هندسی و برخی نقوش ساده اسلیمی ترصیع شده بر روی زمینه آجر یا سنگ مرمر است. این تزئین را بر روی مناره های مسجد، سرپایه‌های ایوان ها و غرفه ها می‌توان مشاهده کرد.

سیدمحسن حسینی مولف این اثر کوشیده در قالب نوشتاری آمیخته با طرح و نقش، جلوه‌های بصری بنا را به خوانندگان معرفی کند. مطالعه این اثر هم برای معماران و هنرمندان حوزۀ هنر ایرانی _اسلامی سودمند است و هم زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی را با ارزش های هنری و بصری این بنای تاریخی بیش از پیش آشنا می‌کند.

یادآوری می‌شود، کتاب «مسجد گوهرشاد در آینه هنر» در شمارگان 300 نسخه و در قطع وزیری به چاپ رسیده و در اختیار کتاب دوستان قرار گرفته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها