جمعه ۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۴
شاخصه‌‌های جاودانگی و ماندگاری ادراکی در معماری

کتاب «ماندگاری ادراکی در فضای معماری» به بررسی چگونگی دستیابی به جاودانگی و ماندگاری ادراکی در فضای معماری اشاره و کهن‌الگوها و چگونگی تأثیر آن‌ها در ماندگاری ادراکی و شکل‌گیری فرم‌ها و فضاهای معماری را بررسی می‌کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، طراحی در معماری، مجموعه‌ای از فضاها و ساختارهای عملکردی است که از منظر معنا و درون، زندگی و بیرون، دربرگیرنده عناصر عمده‌ای از جهان هستی، حضور انسان، حس روحانی، سرزندگی و شادابی باشد، به‌طوری‌که در نهایت، ماندگاری ادراکی و جاودانگی را برای نسل‌‌های آینده نیز در پی داشته باشد.
 
کتاب «ماندگاری ادراکی در فضای معماری» تألیف عطیه ملک‌آور زمانی در چهار فصل «عوامل ماندگاری در معماری»، «ادراک در معماری»، «کهن الگوها (آرکی تایپ‌ها)» و «ماندگاری ادراکی در معماری» را مورد بررسی قرار می‌دهد.
 

رویکرد این کتاب، بررسی چگونگی دستیابی به جاودانگی و ماندگاری ادراکی در فضای معماری است. ماندگاری ادراکی به این معنا که گذر زمان نتواند ویژگی‌های شاخص و بارزی که می‌باید در ادراک فضایی یک مجموعه ترسیم شود را تغییر دهد. فرد نسبت به مکان احساس تعلق پیدا کند و فضا واجد ذهنیتی در قالب یک تصویر ذهنی ماندگار باشد. همانطور که بناهایی مانند مسجد امام در اصفهان و تاج محل در هند، توانسته‌اند با معماری اعجاب‌انگیز خود، برای نسل‌ها باقی بمانند، بدون آنکه ذره‌ای با گذر زمان دچار کهنگی در ادراک و معنا شوند. کتاب حاضر در این راستا، به بررسی کهن‌الگوها و چگونگی تأثیر آن‌ها در ماندگاری ادراکی و شکل‌گیری فرم‌ها و فضاهای معماری می‌پردازد.
 
مقایسه معماری پایدار با معماری ماندگار
«بناهای پایدار، به بناهایی تلقی می‌شود که کمترین تأثیرات مخرب را بر محیط‌های ساخته شده (مصنوع) و طبیعی مجاور و بلافاصل خود و نیز ناحیه اطرافشان و همچنین زمینه کلی خود داشته باشند. ساختمان‌های پایدار به تمام چرخه حیات ساختمان، محیط باکیفیت، کارکرد مطلوب و آینده توجه می‌کند. یکی از اهداف مهم پایداری، جبران مافاتی است که انسان در طی صنعتی شدن و پیشرفت ظاهری از دست داده است و انسان را به فکر حفاظت از اکوسیستم‌ها و استفاده بهینه از استعدادهای آینده واداشته تا در عین آسایش و ارتقای کیفیت زندگی بشر، از تخریب آن‌ها نیز جلوگیری به‌عمل آورد. از اهداف دیگر، توجه به زیست‌محیط‌های طبیعی است، زیرا مسائلی همچون آثار گلخانه‌ای و تخریب لایه ازن، به‌صورت جدی مطرح گردیده است.
 

در معماری پایدار، بشر به تأمین آینده‌ای امن برای نسل‌های بعدی و همچنین استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر می‌پردازد که علاوه بر داشتن فناوری روز، حداقل دخالت را در چرخه اکوسیستم موجود داشته باشد. به‌نظر می‌رسد، اعتقادات و معنویت مردم یک جامعه در معماری پایدار اهمیت چندانی ندارد، زیرا  معماری پایدار متعلق به سبک و دیدگاه خاصی نیست. آنچه اهمیت دارد، حداقل دخالت در طبیعت و منابع طبیعی است، تا برای نسل‌‌های آینده باقی بماند. ماندگاری از لحاظ کالبدی از اهداف پایداری محسوب می‌شود، چراکه بدون توجه به اصول و مبانی ایستایی و مقاومت ابنیه، هیچ بنایی نمی‌تواند ماندگار باشد.»
 
کتاب «ماندگاری ادراکی در فضای معماری» در 136 صفحه با شمارگان 100 نسخه به بهای 30 هزار تومان از سوی انتشارات سیمای دانش به بازار نشر عرضه شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها