شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۱
​مدیریت اضطراب در کودکان 5 تا 9 سال

کیت کالینز در «چگونه هیولای اضطراب خود را گرسنه بگذاریم» به مدیریت اضطراب در کودکان 5 تا 9 سال کمک می‌کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با توجه به شیوع ویروس کرونا و نگرانی از ابتلا به بیماری کووید -19 ، تعطیلی مدارس و قرنطینه شدن در خانه، اضطراب و نگرانی در مردم مخصوصا کودکان افزایش یافته است. از آنجا که افزایش اضطراب و استرس در کودکان می‌تواند نگران‌کننده باشد، باید به فکر راه‌هایی برای کاهش اضطراب و نگرانی در آن‌ها باشیم.
 
«چگونه هیولای اضطراب خود را گرسنه بگذاریم» از جمله آثاری است که برای مدیریت اضطراب در کودکان 5 تا 9 سال با ترجمه مریم خلیلی‌نژاد و سیدمرتضی ارجمندی‌نسب از سوی انتشارات ارجمند راهی کتاب‌فروشی‌ها شده است.
 
کیت کالینز، مولف این کتاب، سال‌هاست که برای کمک به کودکان، جوانان و والدین آن‌ها در حوزه مسائل هیجانی فعالیت می‌کند. مسائلی مانند اضطراب که کودکان و جوانان امروز با آن روبه‌رو هستند. علاوه براین کیت، آموزش و راهنمایی‌هایی برای متخصصان درباره اصول مختلف روش‌های حمایت از کودکان، جوانان و خانواده‌های‌شان ارائه می‌دهد تا هنگامی که کودک یا جوانی از مسائلی همچون اضطراب رنج می‌برد بتواند مشکل را حل کند.
 
دلایل مختلفی مانند عوامل زیستی، عوامل ژنتیکی و ارثی یا عوامل محیطی در بروز و شدت اضطراب نقش دارند. از علائم اضطراب در کودکان می‌توان به احساس خستگی، سردرد و سرگیجه، مشکل در تمرکز و کاهش عملکرد تحصیلی، تکرر ادرار، بی‌خوابی، نگرانی و ... اشاره کرد.
 
همانطور که در پشت جلد کتاب اشاره شده، اضطراب در کودکان بسیار زود آغاز می‌شود و درصورتی‌که درمان نشود به شیوه‌های مختلفی خود را تثبیت می‌کند. معمولا بی‌اشتهایی، شب‌ادراری، بهانه‌گیری، بدخلقی و عدم تمرکز را می‌توان برخی از علائم آن دانست. آنچه حائز اهمیت است اتخاذ نوعی روش درمانی برای کاهش یا غلبه بر این اضطراب است تا بتوان پیش از آنکه درمان سخت‌تر شود قدمی برای رفع آن برداشت.
 
نویسنده در کتاب «چگونه هیولای اضطراب خود را گرسنه بگذاریم» رویکرد رفتاردرمانی شناختی را به شیوه‌ای کاملا عملی برای غلبه بر اضطراب کودکان به ‏کار بسته است و با بهره‌گیری از تعداد زیادی داستان، معما، آزمون، نقاشی و بازی این کتاب را برای آن‌ها بسیار جذاب کرده است.
 
کودکان با مطالعه این کتاب یاد می‌گیرند چگونه با تغییر فکر و رفتار خود اضطرابشان را مدیریت کرده و اجازه ندهند هیولای اضطراب در آن‌ها بیشتر رشد کند. همچنین این کتاب، به درمانگران، والدین و مربیان جهت کاهش اضطراب کودکان کمک می‌کند.
 
از دیگر آثار کیت کالینز که به فارسی ترجمه شده می‌توان به «دزد عزت نفس خود را تبعید کنید»، «گرسنگی دادن به بچه‌غول عصبانی»، «چگونه هیولای امتحان را گرسنه بگذاریم»، «چگونه هیولای خشم خود را گرسنه بگذاریم» و «دزد تصویر بدنتان را تبعید کنید» اشاره کرد.
 
«چگونه هیولای اضطراب خود را گرسنه بگذاریم» کتاب کار رفتاردرمانی شناختی برای مدیریت اضطراب در کودکان 5 تا 9 سال در 200 صفحه با شمارگان هزار و 100 نسخه و قیمت 17هزار تومان از سوی انتشارات ارجمند راهی کتاب‌فروشی‌ها شده است.


 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها