چهارشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۹
خط‌مشی‌های طلایی تغذیه برای حرکت در جاده سلامتی

کتاب «تغذیه؛ پیشگیری و درمان»، با ارائه دستورالعمل‌های کاربردی درباره مواد مغذی و تأثیر آن‌ها در سلامت روح و جسم انسان، به بررسی نقش تغذیه در پیشگیری و درمان بیماری‌ها از سرطان و قلبی‌عروقی تا ریوی و دیابت می‌پردازد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، دانش و تحقیقات دانشمندان در طول تاریخ نشان داده که تغذیه نقش موثری در وضعیت سلامت انسان و پیشگیری یا درمان بیماری‌ها دارد. به بیان بقراط حکیم: «بگذار غذا، داروی تو و داروی تو، غذایت باشد.» امروز با همه پیشرفت‌های علمی، از هر زمان دیگری اهمیت این پیام را بیشتر درک می‌کنیم. در کتاب‌های بزرگان دانش جهان ازجمله ابوعلی سینا به نکات بسیار کاربردی و مهمی درباره خواص غذاها و مواد مغذی و نقش هریک در وضعیت جسمانی و سلامت روان تأکید شده است. با پیشرفت دانش هر روزه یافته‌های جدیدی درباره ارتباط غذا، دارو، درمان و سلامت به دست می‌آید و کتاب‌های بسیاری نیز در گوشه و کنار گیتی در این زمینه نوشته شده است.
 
کتاب «تغذیه؛ پیشگیری و درمان» تألیف سینتیا تامسون از سوی دپارتمان پزشکی خانواده و جامعه دانشگاه آریزونا در آمریکا چاپ و منتشر شده است. این اثر که براساس آخرین یافته‌های دانش تغذیه تدوین شده، به‌تازگی با ترجمه داریوش کوهی کمالی منتشر شده است. تغذیه همگانی، مقرری‌های غذایی توصیه شده، تکمیل ویتامین و مواد معدنی، منابع غذایی مواد مغذی، غربالگری برای خطر تغذیه‌ای، معیارهای مراجعه برای مداخله تغذیه‌ای، ارزیابی وضعیت تغذیه‌ای، تعیین احتیاجات ماده مغذی و تغذیه در پیشگیری و درمان بیماری، سرفصل‌های اصلی این کتاب هستند. مطالب این کتاب برای پزشکان، پرستاران، کارکنان بخش بهداشت و تغذیه و عموم علاقه‌مندان به این حوزه کاربردی است.
 

غذاهای متنوع بخورید
برای پیشگیری و کاهش خطر ابتلا به برخی از بیماری‌ها ازجمله بیماری‌های مزمن همچون قلبی، ریوی و دیابت، دستورالعمل‌های تغذیه‌ای مختلفی ارائه شده که در زیر به برخی از آن‌ها براساس متن کتاب حاضر اشاره می‌شود: «غذاهای متنوع بخورید تا انرژی، پروتئین، ویتامین‌ها، مواد معدونی و فیبر مورد احتیاج را برای تندرستی کامل دریافت کنید. یک وزن سالم داشته باشید تا امکان غذایی کم‌چربی، چربی اشباع و کلسترول را برگزینید تا خطر بیماری قلبی و بعضی از انواع سرطان را کاهش دهید.

یک رژیم غذایی غنی از میوه، سبزی‌ها و فرآورده‌های دانه‌ای را برگزینید تا ویتامین‌ها، مواد معدنی، فیبر، کربوهیدرات‌های مرکب مورد احتیاج را تأمین کرده و بتواند به کاهش چربی و کالری‌های دریافتی کمک نماید. فقط در حد اعتدال قند مصرف کنید. مصرف زیاد قند می‌تواند به دریافت کالری زیاد و مواد مغذی کم منجر گردیده و نیز می‌تواند به خرابی دندان کمک کند. فقط در حد اعتدال نمک و سدیم مصرف کنید تا به کاهش خطر فشار خون بالا کمک کنید. محدودیت چربی، کلسترول و کالری برای بیماران زیر دو سال درست نیست.»
 

ارزیابی وضعیت تغذیه‌ای
ارزیابی وضعیت تغذیه‌ای (NSA)، اساس شرط مراقبت تغذیه‌ای مناسب نسبت به بیماران است. یک ارزیابی وضعیت تغذیه‌ای از چهار عنصر تشکیل گردیده: 1) تاریخچه رژیم غذایی و ارزیابی 2) اندازه‌های آنتروپومتریک 3) ارزیابی بیوشیمیایی 4) آزمون بدنی تغذیه. این چهار عنصر همراه با نظریه پزشک بالینی، مسیر توسعه طرح مراقبت تغذیه‌ای را تعیین می‌کنند. داده‌های ارزیابی تغذیه‌‌ای باید به‌طور مرتب ارزش‌یابی شوند تا درک عمیقی نسبت به احتیاجات تغذیه‌ای فرد بدست آید. استفاده از اندازه‌های آنتروپومتریک به‌خصوص وزن، اساس ارزیابی تغذیه‌ای در مراقبت پزشکی بوده است. به منظور ارزیابی دقیق وضعیت تغذیه‌ای، چند اندازه ویژه مورد نیاز هستند: وزن، ایندکس توده بدن و نسبت کمر و باسن.»
 
نخستین چاپ کتاب «تغذیه؛ پیشگیری و درمان» در 196 صفحه با شمارگان یک‌هزار نسخه به بهای 20 هزار تومان از سوی انتشارات کاکتوس راهی بازار نشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها