دوشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۳
​روایتی از داستان پرشور شمس و مولانا در «افسونگر قونیه»

روایتی از عشق پرشور شمس و مولانا در کتاب «افسونگر قونیه» اثر محمد خرسندی، با ویراست جدید از سوی انتشارات فکر آذین منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «افسونگر قونیه» روایت دیدار شمس و مولانا نوشته محمد خرسندی است که با ویراست جدید و 50 صفحه بیشتر از سه چاپ قبلی از سوی انتشارات فکر آذین منتشر شده است.
 
کتاب «افسونگر قونیه» پیش از این سه بار تجدید چاپ و از سوی انتشارات یادمهر منتشر شده بود، در چاپ جدید وجوه بیشتری از زوایای مختلف وجودی شمس آشکار شده است.
 
محمد خرسندی در این کتاب، دیدار اثرگذار بین شمس و مولانا را با نگاهی متفاوت و با تکیه بر دانش روان تحلیلگری کاویده و آن ‌را در قالب رمان نوشته و با شرح چگونگی هجران شمس و دوری وی از مولانا این رمان را به پایان رسانده است.
 
در این کتاب، کالبدشناسی شخصیت شمس براساس آنچه که در کتاب مجموعه مقالات آمده و نیز با استفاده از نظریه روان‌شناسی و کار بالینی صورت گرفته است.
 
چگونگی تولد در زمستان 582 ه.ق در تبریز، دوره کودکی، در راه مکتب، ترک خانه، تولد جانشین سلطان‌العلمل، قونیه در تدارک استقبال، جلال‌الدین بیست‌وچهار ساله، در راه اخلاط، دایر کردن مکتب‌خانه، در راه ارزنجان، حجای=ب‌های فراروی، گنج درون، در راه اسکندرون، انطاکیه، در راه حلب، در راه حمص، دیدار با ابن‌عربی، ترک دمشق، در بغداد، ترک بغداد، شمس در آسمان، دیدار با مولانا، در خانه مولانا، کیمیا خاتون، در خلوت، سعادت، ترک قونیه، بازگشت به قونیه و ازدواج و عروج سرفصل‌های مطالبی است که از سوی نویسنده در این کتاب بیان شده است.

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم: «محمد هرروز به مکتب‌خانه قاضی می‌رفت و به تلاوت قرآن، ختم و تفسیر آن و تدبر در آیات می‌پرداخت. البته صرف و نحو را هم سخت‌تر از مکتب‌خانه شمس خویی می‌خواند. اما شب‌ها بحث بین پدر و پسر فاصله می‌انداخت. علی نگران بود، آنچه که فکر می‌کرد نتوانسته بود در پسرش ببیند. قاضی نیز چندان از محمد راضی به‌نظر نمی‌رسید و با سوالات خود بیشتر وقت‌ها قاضی را عصبانی می‌کرد.
روزی محمد از قاضی پرسید: «اگر مردمان به دور کعبه حلقه زنند و به آن سجده کنند و ناگاه کعبه را زا میان آنان برداریم چه می شود؟»
قاضی با عصبانیت گفت: «خودت بگو...»
محمد گفت: «سجده ایشان به سوی دل خود باشد.»
قاضی که دیگر تحمل حرف‌های محمد را نداشت، درحالی‌که ریشش رادر میان دستانش می کشید، گفت: «از فردا دیگر لازم نیست به مکتب‌خانه من بیایی.»
 
محمد خرسندی، مولانا پژوه و روان‌تحلیلگر است. از جمله آثار وی می‌توان به کتاب خمار مستی، تحلیل روان‌شناسانه برخی از داستان‌های مثنوی اشاره کرد.
 
کتاب «افسونگر قونیه» در 177 صفحه با شمارگان دو هزار نسخه و قیمت 35 هزار تومان از سوی انتشارات فکرآذین منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها