پنجشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۷
نمادى‌ از آنچه بدان عشق مى‌ورزند

این اثر نشان می‌دهد چگونه تاریخ، برخی حقایق را فرسوده می‌کند و از بین می‌برد و برخی دیگر را به حال خود رها می‌کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) آنتونى مارا با داستان‌هاى گلچين‌مانند درهم‌تنيده يك قرن را در تاريخ شوروى و روسيه درمى‌نوردد. آغاز اين داستان‌ها از تونل‌هايى در زير لنينگراد در سال 1937 است و پایان آنها سالى نامعلوم در منظومهٔ شمسى. وعدهٔ حكومت پرولتاريا و آزادسازى رنجبران و زحمتكشان به سركوب و خفقان و كيش شخصيت انجاميد. سقوط كمونيسم تغيير عمده‌اى ايجاد نكرد و فاصلهٔ طبقاتى و سلطه سازمان‌هاى مخفى و مافيا همچنان برقرار ماند. در این میانه، موسيقى و نقاشى هم زندگى‌بخش است و هم ابزار سركوب. يكى از تابلوهاى نقاش چچنى قرن نوزدهم و جنگ چچن در تار و پود داستان جريان دارد. طرح داستان در قالب گلچين‌كردن آهنگ‌هاى نوستالژيك براى نوار كاست است كه بازگوكننده روايتى‌ است بزرگ‌تر از تک‌‌آهنگ‌ها و تک‌رويدادهاى زندگى قهرمانان، و نمادى‌ است از آنچه بدان عشق مى‌ورزند.

 پشت جلد کتاب  آمده است: آنتونی مارا با داستان‌های گلچین‌مانند درهم‌تنیده یک قرن را در تاریخ شوروی و روسیه درمی‌نوردد. آغاز این داستان‌ها از تونل‌هایی در زیر لنینگراد در سال ۱۹۳۷ است و پایان آن‌ها سالی نامعلوم در منظومه شمسی. وعده حکومت پرولتاریا و آزادسازی رنجبران و زحمتکشان به سرکوب و خفقان و کیش شخصیت انجامید. سقوط کمونیسم تغییر عمده‌ای ایجاد نکرد و فاصله طبقاتی و سلطه سازمان‌های مخفی و مافیا همچنان برقرار ماند. در این میانه، موسیقی و نقاشی هم زندگی‌بخش است و هم ابزار سرکوب. یکی از تابلوهای نقاش چچنی قرن نوزدهم و جنگ چچن در تار و پود داستان جریان دارد. طرح داستان در قالب گلچین کردن آهنگ‌های نوستالژیک برای نوار کاست است که بازگوکننده روایتی است بزرگ‌تر از تک‌آهنگ‌ها و تک‌رویدادهای زندگی قهرمانان، و نمادی است از آن‌چه بدان عشق می‌ورزند.

«تزار عشق و تکنو» نوشته‌ آنتونی مارا با ترجمه مریم حسین‌زاده در ۳۶۰ صفحه و با قیمت ۵۲هزار تومان توسط نشر نو منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها