دوشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۷
​کامل­ترین نسخه از طوفان البکاء منتشر شد

طُوفانُ البُکاء فِی مَقاتِلُ الشُهَداء اثر میرزا محمد ابراهیم بن محمدباقر جوهری مقارن با ایام فاطمیه به کوشش مصطفی لعل شاطری از سوی انتشارات مرندیز، منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) ازجمله موضوعاتِ فرهنگِ شیعی و متعاقباً یکی از رسالت‌های پژوهشگران حوزه تاریخ، احیاء متونِ مراثی ائمه اطهار(ع)، محسوب می­‌شود.
یکی از آثار فاخر در زمینه مرثیه­سرایی فارسی در رثای خاندان پیامبر(ص)، اثری متعلق به‌دوره قاجار تحت عنوان طُوفانُ البُکاء فِی مَقاتِلُ الشُهَداء، اثر ادیب و شاعر برجسته، میرزا محمد ابراهیم بن محمدباقر جوهری (وفات 1253ق)، است.

طُوفان البُکاء ـ که سرایش آن به‌احتمال فراوان بین سال‌های 1245 الی 1247ق پایان یافته استـ برای نخستین بار به‌صورت خطی منتشر و سپس با ورود چاپ سربی و سنگی به ایران، در شمارگان گسترده منتشر شد. با توجه به انتشار این اثر در سال‌های مختلف تا پایانِ دوره پهلوی اول ـ که نشان‌گر خواستِ فزاینده از سوی مخاطبان است ـ تاکنون تلاشی برای احیاء علمی و تخصصی آن صورت نگرفته است و باوجود انتشار چندباره این اثر از 1326 تا 1390ش، با ضعف‌هایی عمده و مکرر و صرفاً با نگاهی تجاری و فارغ از تخصص‌گرایی از سوی ناشرین همراه بوده است.

بر این اساس، مصطفی لعل شاطری برای نخستین بار با بررسی نسخه های خطی و چاپ سربی و سنگی موثقِ قابل دسترس، به ارائه متنی منسجم و کامل از طوفان البکاء پرداخته است. این اثر متشکل از دوازده مجلس و طی آن به مصایب پیامبر(ص)، حضرت زهرا (ع) و امامان شیعه با تاکید بر امام حسین(ع) پرداخته است.

«طوفان البکاء فی مقاتل الشهداء» اثر جوهری، به کوشش مصطفی لعل شاطری و با پیشگفتار اولریش مارزلف و علی بوذری در قطع وزیری، (783 صفحه) به شمارگان 1000 و به قیمت 145000 تومان از سوی انتشارات مرندیز منتشر شده است.
 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها