چهارشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۲
سلطانیان با مجموعه «کارگاه آموزش حقوق» به بازار کتاب آمد

کتاب‌های شش جلدی «کارگاه آموزش حقوق» نوشته صحبت الله سلطانیان با هدف پرهیز از اطاله‌ دادرسی در دادگاه‌های کشور و یاری وکلا در احقاق حق موکلین روانه بازار نشر شده است.

 به گزارش خبرگزاری کتاب ایران( ایبنا)، صحبت الله سلطانیان، مجموعه شش جلدی را در قالب «کارگاه آموزش حقوق» به تألیف درآورده است. در این مجموعه مباحث آیین دادرسی مدنی، مدنی تجارت، و مباحث مورد نیاز جامعه حقوقی، به صورت تشریحی و کاربردی پرداخت شده است. نویسنده تلاش کرده است تا ضعف‌ها و کاستی‌های کتاب‌هایی که در این زمینه به رشته تحریر درآمده جبران شود. هرچند معتقد است که مجموعه حاضر خالی از این کاستی نیست.

این قاضی و مدرس دانشگاه معتقد است: «امروزه با توجه به توسعه‌ی جوامع بشری مساله قضاوت بخصوص در دعاوی حقوقی، در میان زندگی مردم، تبدیل به امری گسترده شده است به طوری که کمتر شخصی را می‌توان یافت که تاکنون حتی برای یک بار به دادگاهی مراجعه نکرده باشد؛ زیرا انسان به عنوان موجودی اجتماعی ناگزیر از تعامل با هم نوعان خود در یک جامعه معدنی است و این تعاملات نیز همواره دربردارنده‌ی موضوعات گوناگون حقوقی، از بیع و تعهد و ضمانت گرفته تا امور حسبی بوده است.
 

با توجه به حجم گسترده‌ی مراجعات به دادگاه‌های حقوقی و نیاز مخاطب، نویسنده بیان می‌کند: «تالیف کتابی که حاوی نکات گوناگون حقوقی باشد و بتواند از اطاله‌ی دادرسی در دادگاه‌های کشور بکاهد تا وکلا را در احقاق حق موکلین خود، کمک و به صدور حکمی متقن و عادلانه، یاری کند، ضروری به نظر می‌رسد.»

از دیدگاه این مدرس دانشگاه: «وکلا، مشاوران، نمایندگان و کارآموزان قضایی و محاکم حقوقی، مشکلات بسیاری در ارتباط با آیین دادرسی مدنی و مباحث حقوقی دارند، همواره فکر تهیه‌ی کتاب در این باره ذهنم را مشغول به خود ساخته بود، تا بتواند راهگشا باشد؛ زمانی که عهده‌دار امر قضاء و کارورزی کارآموزان قضایی، وکالت و مشاوران حقوقی شدم، بویژه پس از پایان دوره کارشناسی ارشد حقوق خصوصی،با توجه به تشویق و ترغیب برخی دوستان و کارآموزان قضایی و وکلا، شروع به تالیف کتابی کاربردی، تشریحی و مستدل براساس قوانین موضوعه کردم تا مخاطبان با دراختیار داشتن آن بتوانند بخش عمده‌ای از نیازهای خود را در راستای رسیدگی و نحوه‌ی دفاع و صدور رأی مرتفع کنند. بر اهل فن پوشیده نیست که برای صدور یک رأی مستند و متقن، در مرحله نخست، مراجعه به منابع متعدد قانونی، اجتناب ناپذیر و مستلزم صرف ساعت‌ها وقت است اما در موضوعات مشابه با مراجعه به آرشیو آراء صادر شده، سرعت و اتقان در کارها به نحو چشم‌گیری بالا رفته و ضمن عدم اطاله‌ی دادرسی و صرفه جویی در زمان قاضی محترم و اصحاب پرونده، امکان ارائه خدمات قضایی بیشتری فراهم خواهد شد.»

محموعه کتاب‌های حاضر، باتوجه به قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب کتاب اول ـ درامور مدنی و اهم مباحث قانون مدنی و تجارت و قوانین مرتبط دیگر و نیز با استفاده از نظریه‌های اساتید و حقوقدانان بزرگ، فتاوای مشهور فقها، نظریات مشورتی اداره حقوقی و آراء وحدت رویه تالیف شده است.

اولین جلد از این مجموعه شش جلدی با عنوان «کارگاه آموزش حقوق: آیین دادرسی مدنی» است. نویسنده در این جلد به بحث آیین دادرسی مدنی می‌پردازد. موضوعاتی از قبیل، اجاره، سرقفلی، حق کسب،پیشه، تجارب و اسناد تجاری در قوانین، دکترین و آراء قضایی از بحث‌هایی هستند که در جلد دوم به آنها پرداخته شده است. جلد سوم موضوعاتی همچون بیع، اثبات مالکیت، الزام به تنظیم سند رسمی و خیارات در قوانین، دکترین و آراء قضایی را توضیح می‌دهد.

جلد چهار از این مجموعه شش جلدی موضوعاتی همانند، حواله، رهن، سقوط تعهدات، شرکت، صلح، ضمان عقدی، ضمان قهری، تصرف عدوانی، ممانعت از حق و مزاحمت در قوانین، دکترین و آراء قضایی را توصیف می‌کند. جلد پنجم، با زیر عنوان « عاریه، قرض، مضاربه، معاوضه، ودیعه، وصیت، وکالت، هبه، مطالبه وجه احکام متفرقه در قوانین، دکترین و آراء قضایی» در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است. در جلد ششم از این مجموعه بحث‌های مهمی همچون، دعاوی علیه وزارتخانه‌ها، شهرداری و دولت، شناسنامه، کمیسیون‌ها، بانک‌ها، توقف و ورشکستگی و اعسار در قوانین، دکترین و آراء قضایی مطرح می‌شود.

مجموعه شش جلدی «کارگاه آموزش حقوق»، نوشته،صحبت الله سلطانیان به همت انشارات میزان در هزار نسخه منتشر شده است.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها