شنبه ۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۶
هشدار درباره آسیب‌های فضای مجازی بر کودکان و نوجوانان

مهری رشیدی در کتاب «آسیب‌های اینترنت و فضای مجازی بر کودکان و نوجوانان» به آسیب‌ها و مشکلاتی اشاره می‌کند که با نفوذ و گسترش اینترنت و ماهواره در جوامع، در کودکان و نوجوانان ایجاد شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، امروزه با گسترش فضای مجازی و اینترنت در کشور و با توجه به سهولت دسترسی و وجود اطلاعات فراوان درباره هر موضوع و مبحثی، افراد مختلف به استفاده از آن رو آورده‌اند و گاهی مدت زیادی از زمانشان در طول شبانه‌روز را به استفاده از آن اختصاص می‌دهند. اما نکته مهم این است که سهم قابل توجهی از این کاربران را کودکان و نوجوانانی تشکیل می‌دهند که به اعتقاد کارشناسان براساس میزان درک و فهم، قدرت شناخت و گروه سنی که دارند باید حجم کنترل‌شده‌ای از اطلاعات در اختیارشان قرار بگیرد اما چه کسی بر چگونگی و میزان استفاده آن‌ها از اینترنت و فضای مجازی نظارت دارد؟
 
مهری رشیدی در کتاب «آسیب‌های اینترنت و فضای مجازی بر کودکان و نوجوانان» که ازسوی نشر زرین اندیشمند منتشر شده، به این مساله پرداخته است که گسترش و فراگير شدن استفاده از اينترنت، فضای مجازی و ماهواره در قشر نوجوان چگونه می‌تواند بهداشت روانی و جسمانی آن‌ها را متأثر سازد و ضمن معرفی فضای مجازی و رايج‌ترين موارد استفاده از اينترنت، انواع آسيب‌های فضای مجازی بر كودكان و نوجوانان به بيان راهكارهای مناسب در جهت پيشگيری و مقابله و نيز كنترل و نظارت می‌پردازد.
 
نویسنده در مقدمه کتاب نوجوانی را از بحرانی‌ترین دوره‌های زندگی هر فردی معرفی می‌کند و می‌نویسد: «در این دوره تغییرات فیزیکی، شناختی، اجتماعی، روانی، جنسی صورت می‌گیرد. ایجاد هیجان‌های شدید به دنبال تغییرات جسمانی، روانی و شناختی در نوجوانان، ممکن است منجر به ناسازکاری، رفتارهای اعتیادی و پرخاشگری در آن‌ها شود. دسترسی به اینترنت پدیده‌ای رو به‌ گسترش است و هر روز تعداد بیشتری از افراد در زمره استفاده‌کنندگان اینرنت قرار می‌گیرند. اینترنت در همه‌جا حضور دارد: خانه، مدرسه، محل کار و حتی مراکز خرید. تعداد کاربران اینترنت به طور مداوم در حال افزایش است. باوجود مزایای این فن‌آوری، نفوذ و گسترش آن باعث بروز مشکلاتی در جوامع شده است. رفتارهای پرخاشگرانه ازجمله رفتارهای ناسازگارانه‌ای است که از کودکان، نوجوانان و جوانان سر می‌زند و باتوجه به پیامدهای سوء آن یکی از عمده‌ترین آسیب‌های اجتماعی جامعه به‌شمار می‌رود که می‌تواند بهداشت روانی فرد و جامعه را تحت تاثیر قرار دهد و روند رو به افزایش این رفتارها نگرانی و هشدار صاحب‌نظران را به دنبال داشته است.»
 
رشیدی، در ادامه در سه فصل به تشریح موضوع موردنظر می‌پردازد؛ فصل نخست این کتاب به تعریف فضای مجازی، ماهواره، اینترنت، رایج‌ترین مورد استفاده از اینترنت، ویژگی‌های کارکردی اینترنت، علل گرایش نوجوانان به اینترنت، شبکه‌های اجتماعی و تلفن همراه می‌پردازد و در ادامه در فصل دوم کتاب، به تاثیرات اینترنت بر حالات روحی و روانی نوجوانان مانند خشونت، پرخاشگری و انواع خشونت‌های مجازی اشاره می‌شود.
 
فصل سوم این کتاب هم به آسیب‌های تماشای برنامه‌های ماهواره‌ای در نوجوانان و اثرات منفی آن در دوران بلوغ اختصاص دارد و در ادامه راهکارهایی برای مقابله با آسیب‌های تماشای برنامه‌های ماهواره‌ای در نوجوانان ارائه می‌شود.
 
آسیب‌های ناشی از اینترنت و پیامدهای ناشی از آن نیز مبحث بعدی است که در این فصل به آن پرداخته شده و در ادامه به راهکارهای پیشگیری از این آسیب‌ها و همچنین آسیب‌های ناشی از بازی‌های رایانه‌ای و وظایف حاکمیتی و راهکارهای مناسب در جهت کنترل و نظارت اشاره می‌شود.
 
مهری رشیدی در پایان، یکی از دلایل نوشتن کتاب «آسیب‌های اینترنت و فضای مجازی بر کودکان و نوجوانان» را آسیب‌هایی عنوان می‌کند که از دوران کودکی شروع می‌شود و کودکان با استفاده زیاد از گوشی‌های تلفن و امثال آن به نوعی به این وسایل اعتیاد پیدا کرده و درهرجا و مکانی از والدین خود می‌خواهند که گوشی و تبلت خود را در اختیار آن‌ها قرار دهند و براین اساس مادران زیادی با نگرانی زیاد به این مشاور، مراجعه می‌کنند و از فشار فرزندشان برای خرید گوشی و تبلت شاکی هستند، مساله‌ای که یکی از تنش‌ها و درگیری‌های بین والدین و فرزندانشان است.
 
نشر زرین اندیشمند، کتاب «آسیب‌های اینترنت و فضای مجازی بر کودکان و نوجوانان» را با شمارگان هزار نسخه و قیمت 200 هزار ریال منتشر کرده است.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها