دوشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۲
فواید استفاده از انرژی‌های نو

کتاب «انرژی‌های نو»، با بررسی وضعیت فعلی مصرف انرژی در ایران، فواید، کاربردها و زیرساخت‌های لازم برای بهره‌برداری از انرژی‌های نو خورشیدی، هسته‌ای، زمین گرمایی و باد را تبیین می‌کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، سوخت و انرژی در دنیا به سوخت‌های فسیلی و غیرفسیلی و یا انرژی‌های تجدیدپذیر و غیرقابل تجدید، دسته‌بندی می‌شود. علاقه به استفاده از سوخت‌های غیرفسیلی و تجدیدپذیر به‌طور فزاینده‌ای در جهان رو به افزایش است. دلیل آن هم مزایای این نوع از انرژی‌ها نسبت به انواع فسیلی و غیرقابل تجدید است. مهم‌ترین مزیت انرژی‌های تجدیدپذیر همان‌گونه که از نام آن‌ پیداست، قابلیت تجدیدپذیر بودن آن است. سوخت‌های فسیلی مانند نفت، گاز و ذغال‌سنگ در میلیون‌ها سال پیش به‌وجود آمده‌اند. مصرف فزاینده سوخت‌های فسیلی، موجب کاهش آن‌ها می‌گردد، چراکه میلیون‌ها سال دیگر زمان نیاز است تا دوباره به‌وجود آیند. به همین دلیل نمی‌توان در مورد این نوع از انرژی به‌عنوان یک منبع مطمئن تصمیم گرفت. انرژی‌های خورشیدی، بادی، زمین‌گرمایی و ... ازجمله انرژی‌های تجدیدپذیر هستند که به مقدار فراوان در اکثر نقاط جهان یافت می‌شوند. از دیگر مزایای این انرژی‌ها می‌توان به میزان تأثیر آن‌ها بر محیط‌‌زیست در مقایسه با سوخت‌های فسیلی نام برد.
 
کتاب «انرژی‌های نو» در پنج فصل به همت حمیدرضا گشایشی؛ دانشیار گروه مکانیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد گردآوری و تدوین شده است. این کتاب در فصل نخست ضمن تعریف انرژی و معرفی شکل‌های عمده انرژی، وضعیت فعلی مصرف انرژی در ایران را بیان و در فصل‌های بعدی خصوصیات، فواید، کاربردها و زیرساخت‌های لازم برای بهره‌برداری از چهار انرژی نو شامل خورشیدی، هسته‌ای، زمین گرمایی و باد را مورد بررسی قرار می‌دهد.
 

انرژی زمین‌گرمایی
میزان انرژی گرمایی که درون زمین ذخیره شده است، در حدود 103 ژول تخمین زده می‌شود. بشر در حال حاضر انرژی را با نرخ 5/1 در 103 ژول در واحد ثانیه مصرف می‌کند، بنابراین اگر استفاده از تمام گرمای ذخیره شده در درون زمین ممکن بود، یک منبع انرژی جهانی برای تأمین 20 میلیارد سال فراهم می‌شد. گرمای زمین از جریان فروپاشی رادیواکتیو و از افزایش انرژی تولید شده در زمان شکل‌گیری زمین ایجاد شده است. سهم انرژی زمین‌گرمایی، تأمین 4 درصد برق سراسر جهان در سال 2015 بوده است. ازنظر بین‌المللی ایران در مقام چهاردهم استفاده از انرژی زمین‌گرمایی قرار گرفته است. تا به امروز صنعت زمین‌گرمایی به‌صورت طبیعی در داخل صخره‌های گرم با قابلیت تخلخل در نفوذ‌ناپذیری رخ داده است که برای فراهم آوردن انتقال حرارت کافی به گردش سیال بستگی دارد و بر بخش‌هایی از زمین که در آن گرادیان زمین‌گرمایی به‌صورت غیرعادی بالا است، جهت کم کردن هزینه‌های حفاری و داشتن قیمت‌های رقابتی متمرکز بوده است. این تنها راهی است که قدرت زمین‌گرمایی می‌تواند در جهان عاری از کربن به رقابت با نیروگاه‌های با سوخت فسیلی بپردازد... با مقایسه انرژی گرمایی ذخیره شده در زمین و انرژی موردنیاز سالانه جهان به‌نظر می‌رسد که دیگر جای نگرانی برای تأمین انرژی جهان باقی نمی‌ماند. ولی در حقیقت چنین نیست، زیرا تنها بخش محدودی از گرمای ذخیره شده می‌تواند حقیقتا مورد استفاده قرار گیرد.


صرفه‌جویی در مصرف سوخت‌های فسیلی با انرژی باد
انرژی باد، یک انرژی قابل استفاده است، زیرا به‌طور مستقیم با بازده زیاد به الکتریسیته تبدیل می‌شود. در فرانسه تحقیقاتی در دست اجرا است و روی 340 طرح کار می‌شود. در ایالات متحده 50 هزار ماشین بادی را برای 20 سال آینده پیش‌بینی کرده‌اند که صرفه‌جویی مربوط به این طرح معادل با دو میلیارد بشکه نفت است. در سوئد، آلمان، انگلستان، هلند، دانمارک، استرالیا و ...، ماشین‌های بادی بزرگ و کوچک ساخته شده و برنامه‌هایی نیز برای ادامه پژوهش‌ها و استفاده عملی از امکانات صنعتی انرژی باد مخصوصا واحدهای با توان بزرگ در دست مطالعه است.
 
نخستین چاپ کتاب «انرژی‌های نو» در 180 صفحه با شمارگان یک‌هزار و 100 نسخه به بهای 36 هزار تومان از سوی انتشارات علوم پویا راهی بازار نشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها