چهارشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۷
دایرةالمعارف واژگانی مفاهیم حوزه رفاه و سیاست‌گذاری اجتماعی

کتاب «فرهنگ توصیفی رفاه و سیاست‌گذاری اجتماعی» مجموعه توصیفی از مفاهیم و واژگانی است که در مباحث رفاه و سیاست‌گذاری اجتماعی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

به گزاش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «فرهنگ توصیفی رفاه و سیاست‌گذاری اجتماعی» نوشته فرهاد بزرافکن، مجتبی معیری و فائقه نعمت‌ساعتلو، مجموعه توصیفی از مفاهیم و واژگانی است که در مباحث رفاه و سیاست‌گذاری اجتماعی مورد استفاده قرار می‌گیرند. 

رفاه و سیاست‌گذاری اجتماعی از جمله حوزه‌هایی است که زمان زیادی از پایه‌گذاری آن در ایران نمی‌گذرد، با این حال، آثاری در قالب تالیف و ترجمه در این حوزه به چاپ رسیده است که تا حدی در تعین چارچوب این زمینه پژوهشی و مطالعاتی موثر واقع شده‌اند. از همین رو این اثر می‌تواند سهمی اندک در تعیین مرزهای این حوزه مطالعاتی داشته باشد. آثاری از این دست به دلیل ماهیت آن‌ها نمی‌توانند جامعیت کافی و لازم را داشته باشند، چراکه بنیان‌های مفهومی هر علم دائما رو به گسترش است. با این حال، در این اثر سعی شده است که مفاهیم اساسی و پایه‌ای رفاه و سیاست‌گذاری اجتماعی پوشش داده شود. 

پشت جلد کتاب نیز می‌خوانیم: «گرچه حوزه رفاه و سیاست‌گذاری اجتماعی از لحاظ موضوعی دارای سابقه طولانی و به تعبیری به دوران شکل‌گیری دولت‌های مدرن برمی‌گردد، با این حال ظهور این حوزه مطالعاتی به‌صورت نظام‌مند و منسجم و در قالب نظام دانشگاهی به نیمه سده بیستم برمی‌گردد. نقطه عطف یا خیزش اصلی این مطالعات با شکل‌گیری دولت‌های رفاهی در غرب تجلی یافت. تا دهه‌های آخر قرن بیستم، مباحث رفاه و سیاست‌گذاری اجتماعی عمدتا ذیل علوم اجتماعی به معنای عام آن مطرح بود، اما امروزه رفاه و سیاست‌گذاری اجتماعی یکی از حوزه‌های مطالعاتی بین‌رشته‌ای است که از دانش‌ها و علم‌های مختلف در علوم انسانی از جمله اقتصاد، جامعه‌شناسی، مردم‌شناسی، تاریخ، مددکاری اجتمای و ... بهره می‌گیرد. ضمن اینکه این نکته وجود دارد که مباحث «رفاه» و «سیاست‌گذاری یا سیاست اجتماعی»، به معنای دقیق کلمه، و به تبع آن، از حیث نتایج، کاملا به یک معنا نیستند.»
 

کتاب «فرهنگ توصیفی رفاه و سیاست‌گذاری اجتماعی» نوشته فرهاد بزرافکن، مجتبی معیری و فائقه نعمت‌ساعتلو، در ۳۶۰ صفحه، شمارگان ۵۵۰ نسخه و به قیمت ۴۵۰۰۰ تومان از سوی انتشارات مازیار منتشر شده است. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها