چهارشنبه ۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۶
اصول و قواعد سلامتی از دیدگاه طب سنتی

کتاب «مثلث سلامت»،‌ با تأکید بر طب ایرانی - اسلامی، ضمن معرفی اصولی که ضامن سلامت بدن هستند و علل بسیاری از بیماری‌های رایج، به زبان ساده به شما می‌گوید که چه طبعی دارید.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، مفهوم سلامت از دیدگاه بزرگان علم طب، منطبق بر تعادل میان کار اعضا و اندام‌های بدن و عواملی خارج از بدن انسان است که این امر با رعایت تدابیری تحقق می‌یابد. از مهم‌ترین اصولی که رعایت موازین آن منجر به حفظ سلامتی می‌شود، رعایت اصول تغذیه، خواب، ورزش و فعالیت بدنی مفید است.
 
کتاب «مثلث سلامت» تالیف حسن اکبری؛ متخصص آسیب‌شناسی و دانشیار پاتولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و پژوهشگر طب سنتی اسلامی ایرانی، به‌تازگی از سوی انتشارات فارابی به بازار نشر عرضه شده است. این کتاب با تأکید بر طب سنتی، به تشریح مفاهیم و موضوعاتی همچون کارکرد سلول‌های بدن در غذارسانی، ضروریات شش‌گانه سلامت در طب اسلامی - ایرانی، روزه و دیابت، طبع گرم و سرد، چربی خون، علت سرماخوردگی‌های مکرر، پوکی استخوان، آرتروز مفصلی،‌ طریقه مصرف گیاهان داروئی، اضافه وزن، گرفتگی عضلات، آسم، تغذیه در دوران بارداری، علت نفخ، حجامت از نگاه مولکولی و سلولی، علت ابتلا به نقرس و سرطان، روزه‌داری و درمان ورم معده، گیاه‌خواری، علت جوش زدن پوست و همچنین معرفی داروهای گیاهی که مورد تأیید طب سنتی اسلامی - ایرانی نیستند، می‌پردازد.


طبع گرم دارید یا سرد؟
«اگر هر فردی براساس طبع و مزاج خویش تغذیه نماید، کمتر بیماری به سراغ او خواهد آمد. لذا شناخت «طبع» بر هر فرد لازم و ضروری است و از طریق آن می‌توان از بسیاری مشکلات که معمولا برای ما پیش می‌آید، جلوگیری کرد. بهترین و منطقی‌ترین روش این است که ابتدا طبع و مزاج خود را بیابیم و سپس غذاهای متناسب با آن‌ را بشناسیم و آن‌ها را مصرف کنیم تا دچار بیماری و کسالت نشویم... اینک قاعده‌ای را به شما می‌آموزیم که تشخیص سردی مزاج از گرمی مزاج را برای شما آسان می‌کند و آن عبارت است از اینکه: «آیا در بیشتر حالات، لباس زیاد می‌پوشید یا خیر؟ خصوصا در زمستان»، زیرا کسانی که طبع سرد دارند تحمل سرما را ندارند و کسانی که طبع گرم دارند، تحمل گرما را ندارند، لذا براساس این قاعده، سه دسته افراد را می‌توان شناسایی نمود: 1- افرادی که به وضوح سردمزاجند و معمولا بیشتر از دیگران لباس می‌پوشند. 2- افرادی که گرم‌مزاجند و کمتر از دیگران لباس می‌پوشند. 3- افرادی که در زمستان، زیاد لباس می‌پوشند و در تابستان کم می‌پوشند...
 
در بین سردمزاجان، بلغمی‌ها کسانی هستند که در چهار فصل سال احساس سرما می‌کنند، ولی گروه سوداوی مزاج‌ها، چندان احساس سردی نمی‌کنند و فقط در برخی فصول سال، احساس سرما دارند. در بین گرم‌مزاج‌ها، گروه صفراوی مزاج‌ها، همیشه و در هر چهار فصل سال، حرارت بدنشان بالاست و همیشه از گرما شاکی هستند، اما گروه دموی مزاج‌ها، فقط در فصول بهار و تابستان از گرما شاکی هستند و در بقیه فصول خیلی احساس گرما ندارند.»


معده، عضوی با کارکردهای شگفت‌آور
«معده یک عضو هضمی - غده‌ای است که علاوه بر عمل هضم غذا، هورمون‌های زیادی را ترشح می‌کند. ازجمله کارهای هضمی معده، ادامه هضم قندها که در دهان و از طریق بزاق شروع شده، می‌باشد. اضافه کردن یک ماده‌ اسیدی بسیار قوی به مواد غذایی خورده شده، این مواد را به یک ماده نیمه جامد به نام «کیموس» تبدیل می‌کند و همچنین به وسیله آنزیمی به نام «پپسین» پروتئین‌ها را به اجزای سازنده آن تجزیه می‌کند تا توسط سلول‌های جذبی روده‌ها قابل برداشت باشند. علاوه بر اینها، معده آنزیم دیگری به نام «لیپاز» ترشح می‌نماید که موجب هضم تری‌گلیسیرید می‌شود... یکی از عجایب خلقت پروردگار متعال، مقاومت دیواره نازک به اصطلاح گوشتی معده در برابر اسید کلریدریک بسیار قوی است که اگر روی سنگ بریزیم، آن‌را سوراخ می‌کند و فرو می‌رود و همچنین هرچه می‌خوریم را حل می‌کند...
 
از آن‌جا که عملکرد معده برای هضم غذا و تبدیل غذا به انرژی در بدن و اعمال حیاتی آن‌ها بسیار ضروری است، اختلال هر سلول در بدن می‌تواند ریشه یک بیماری خاص باشد. بنابراین بد کار کردن معده می‌تواند سرمنشأ و خانه تمام بیماری‌های بدن ما باشد و این فرمایش حکیمانه حضرت رسول (ص) در حدود هزار و چهارصد سال قبل جای بسی شگفتی دارد که فرمودند: «المعده بیت کل داء»؛ معده خانه تمام بیماری‌هاست.»
 
نخستین چاپ کتاب «مثلث سلامت» در 204 صفحه با شمارگان یک‌هزار نسخه به بهای 30 هزار تومان از سوی انتشارات فارابی روانه بازار نشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها