سه‌شنبه ۵ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۰
ترجمه ديگري از «آدمكش كور» مارگارت اتوود

کتاب «آدمکش کور»، اثر مارگارت اتوود با ترجمه حبیب گوهری­‌راد راهی بازار نشر شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، داستان با کلماتی ساده اما تکان‌­دهنده شروع می‌­شود؛ «ده روز پس از پایان جنگ خواهرم لورا با ماشین خودش را از پل به پایین انداخت. در روزنامه‌­ها گزارش مختصری در مورد مرگ خواهرش لورا در سال  1945 نوشته می‌­شود که مرگ او را بعد از تحقیقات یک حادثه اعلام کردند.» رمان در مورد زندگی دو خواهر به نام آیریس و لورا است. آیریس اکنون در 80 سالگی ماجرای دوران کودکی‌­شان و آشنایی‌­شان با مردی به اسم آلکس توماس را تعریف می‌­کند؛ اما همان‌طور که خواننده انتظار دارد که به داستان لورا پرداخته شود، اتوود یک رمان را درون رمان معرفی می­‌کند؛ رمانی تحت عنوان «آدمکش کور» که به نام لورا بعد از مرگش توسط آیریس چاپ می­‌شود، که در مورد دو عاشق بی­‌نام است که زمانی با هم ملاقات می­‌کنند که همه چی رو به نابودی است و مرگ در انتظارشان است.

از نظر منتقدان ادبی «آدمکش کور» بهترین کتاب مارگارت اتوود است. «آدمکش کور» داستانی چند لایه دارد که به ماجراهای یک خانواده برمی‌گردد. کتابی که در سال 2000 جایزه بین‌المللی بوکر را دریافت کرد و به یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های نویسنده‌اش تبدیل شد. 
 

مارگارت اِلنور اتوود  متولد  18 نوامبر 1939،  شاعر، داستان‌نویس، منتقد ادبی، فعال سیاسی و فمینیست سرشناس کانادایی است. آتوود در شهر اتاوا در ایالت اونتاریوی کانادا دیده به جهان گشود. آتوود  نوشتن نمایشنامه و سرودن شعر را در شش سالگی شروع کرد او در سال 1957 تحصیلاتش را در کالج ویکتوریای دانشگاه تورنتو را آغاز و اشعار و مقالاتش را در نشریه ادبی این کالج منتشر کرد. او در سال 1961 با مدرک لیسانس در رشته اصلی ادبیات انگلیسی و فلسفه و زبان فرانسوی به عنوان رشته‌های جنبی فارغ‌التحصیل شد. در سال 1969 مدرک ارشد خود را از کالج رادکلیف دریافت کرد و به مدت دو سال مطالعات دکترای خود را در دانشگاه هاروارد ادامه داد؛ آثار او ریشه در رئالیسم سنتی دارند و در نوشته‌هایش از زن به‌عنوان شخصیت اصلی استفاده می‌کند.

اتوود در داستان‌هایش واقعیت‌های اجتماعی را با تخیل و اسطوره‌شناسی و طنز همراه می‌کند. او در طول زندگی حرفه‌ای‌اش بیش از 55 جایزه ملی و بین‌المللی کسب کرده‌ است و درجات افتخاری متعددی از دانشگاه‌های مختلفی همچون دانشگاه آکسفورد و سوربن و کلمبیا دریافت کرده‌ است. او تاکنون بیش از 40 رمان، داستان کوتاه، داستان کودک و کتاب‌های غیرادبی منتشر کرده‌ است. ​از رمان‌های این نویسنده که به فارسی منتشر شده‌ است، می‌توان به «سرگذشت ندیمه»، «عروس فریبکار»، «گریس دیگر»، «اوریکس و کریک» و «چشم گربه» اشاره کرد.

در بخشی از این کتاب می‌­خوانیم:
«از تو چه چیزی می­‌خواهم؟ عشق؟ نه، توقع بی­جایی است. بخشش هم نه. در اختیار تو نیست. شاید تنها گوشی شنوا می­‌خواهم، شاید تنها به کسی نیاز دارم که مرا آن­طور که بودم، ببیند. اما به هر شکل که می­‌بینی زیبایم نکن. اما خودم را به دست تو می‌­سپارم. چه کار دیگری می‌­توانم انجام دهم؟ تا زمانی که این صفحه‌­ی آخر را بخوانی، آن­جا، هرجایی که باشد، تنهای جایی است که من حضور خواهم داشت.»

کتاب «آدمکش کور»، اثر مارگارت اتوود از سوی نشر جمهوری در 656 صفحه با ترجمه حبیب گوهری‌راد با قیمت 65هزارتومان به چاپ رسیده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها