جمعه ۲۲ شهریور ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۱
کتاب «پیمایش ملی کیفیت زندگی» منتشر شد

کتاب «پیمایش ملی کیفیت زندگی» براساس پرسشنامه سازمان سلامت جهانی از سوی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران(ایسپا) گردآوری شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) علی منتظری در مقدمه‌ای که بر کتاب نوشته بیان می‌کند که چگونه اتفاق نظر خاصی در زمینه مفهوم کیفیت زندگی وجود ندارد، برخی آن را به عنوان قابلیت زیست‌پذیری و احساس آرامش نسبت به خود، طبیعت و جامعه (دیوان، ۲۰۰۰)، برخی دیگر به عنوان سنجه‌ای برای میزان جذابیت (اپلی و منون، ۲۰۰۷)، برخی به عنوان رفاه عمومی، بهزیستی اجتماعی (اسمیت، ۱۹۸۳) و برخی به عنوان شادکامی، رضایتمندی (لیو، ۱۹۷۶) و... تفسیر کرده‌اند. طبق تعریف یونسکو کیفیت زندگی مفهومی کلی است که تمام جنبه‌های زیستی شامل رضایت مادی، نیازهای حیاتی و جنبه‌های انتقالی زندگی مانند توسعه فردی، خودشناسی و بهداشت اکوسیستم را پوشش می‌دهد.

 

در پشت جلد کتاب می‌خوانیم: «با توجه به چندبعدی و چندوجهی بودن مقوله کیفیت زندگی، هر یک از محققین رویکرد خاصی را در تحلیل‌های خود به کار گرفته‌اند و در تحقیقات خود مولفه‌های محیطی، اجتماعی، اقتصادی و غیره را مورد استفاده قرار داده‌اند. اما با وجود تعاریف گوناگون و در نتیجه تنوع رویکردها، بر دو مولفه اصلی کیفیت زندگی تا حدی اتفاق نظر وجود دارد: عوامل خارجی زندگی شخصی (شاخص‌های عینی) و ادراکات درونی افراد از این عوامل خارجی (شاخص‌های ذهنی).

از نگاه سازمان جهانی بهداشت کیفیت زندگی مفهومی فراگیر است که سلامت جسمانی، سلامت روانی، سلامت اجتماعی (روابط فردی و اجتماعی) و سلامت محیطی را دربرمی‌گیرد و بر ادراک فرد مبتنی است. مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) با درک اهمیت موضوع کیفیت زندگی، به بررسی و سنجش کیفیت زندگی شهروندان کشور، در ابعاد سلامت جسمانی، روانی، محیطی و سلامت اجتماعی بر مبنای پرسشنامه سازمان سلامت جهانی پرداخته است.»

کتاب «پیمایش ملی کیفیت زندگی» با شمارگان ۵۰۰ نسخه در ۲۸۴ صفحه به قیمت ۲۰ هزار تومان از سوی سازمان انتشارات جهاددانشگاهی منتشر شده است.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها