دوشنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۶
«پیچیدگی و سادگی» در یک کتاب

فردریک‌نیل جانسون در کتاب «پیچیدگی و سادگی» معتقد است؛ دانش پیچیدگی در بهترین مفهوم ممکن، یک شمشیری دولبه است. این کتاب مسائل نظری خاصی را بیان می‌کند که زیربنای دانش پیچیدگی به شمار می‌آیند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) کتاب «پیچیدگی و سادگی» نوشته فردریک‌نیل جانسون با ترجمه رحیم کوشش به فرورفتن در دل آن‌چیزی پرداخته است که تمام سیستم‌های پیچیده دنیای واقعی را به یکدیگر می‌پیوندد. این اثر از سوی انتشارات سبزان، تابستان امسال روانه کتابفروشی‌ها شد.
 
فردریک‌نیل جانسون در مقدمه کتاب صحبت از سفری تا قلب پیچیدگی می‌کند و این موضوع را دانشی جدید می‌داند. وی معتقد است دانش پیچیدگی در بهترین مفهوم ممکن، یک شمشیری دولبه است. در این بخش از کتاب آمده است: «پیچیدگی دانشی است که به نظر می‌رسد در آینده در همه زمینه‌ها از داروشناسی و زیست‌شناسی گرفته تا اقتصاد و جامعه‌شناسی موج بزرگی از پیشرفت به وجود خواهد آورد. در صورتی که از دور نگاهی بیفکنیم، درمی‌یابیم که این دانش تلاش می‌کند تا مجموعه‌ای از مسائل مهم موجود در محدوده گسترده‌ای را که ما به عنوان افراد و جامعه در زندگی خود با آن‌ها روبه‌رو می‌شویم حل نماید و از اینجاست که به نفوذ در تمام جهات و جنبه‌های گوناگون زندگی ما آغاز می‌کند.»
 
مروری بر فصل‌های کتاب
«پیچیدگی و سادگی» دارای دو بخش کلی با دوازده فصل نگارش یافته است که بخش اول کتاب مسائل نظری خاصی را بیان می‌کند که زیربنای دانش پیچیدگی به شمار می‌آیند. بخش دوم نیز، به کاربرد‌های آن در دنیای واقعی می‌پردازد. بررسی‌های مربوط به دانش پیچیدگی در برخی از این قلمروها به تازگی آغاز شده و در ارتباط با مسائلی که در این باب مطرح شده است، سوالات بسیار زیادی وجود دارد.
 
در بخشی از کتاب می‌خوانید: «ساعت شش بعداز‌ظهر است شما از سرکار بیرون آمده‌اید و تنها چیزی که در ذهن شماست، این است که هر چه زودتر به خانه برسید. اما از کدام مسیر باید بروید؟ این شمارا وامی‌دارد که یک انتخاب داشته باشید. اما هر روز دیگر هم همین کار را می‌کنید و نکته این است : بهترین مسیر، مسیری است که جمعیت و ازدحام کمتری در آن باشد. اما هر کس دیگری در این مورد همانند شما فکر می‌کند و این در نهایت در وضعیت شما تاثیر می‌گذارد. در نتیجه عملا در مورد مسیرهایی که شما را به خانه می‌رساند، تصمیم نمی‌گیرید، بلکه بیشتر تلاش می‌کنید...»
 
کتاب «پیچیدگی و سادگی»، در 312صفحه، به قیمت 38هزارتومان و در 800نسخه، از سوی انتشارات سبزان در قفسه کتابفروشی‌ها نشست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها