دوشنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۶
مجموعه‌ای از مقالات مرتبط با موضوعات روز داوری بین‌المللی

«درس‌هایی از داوری‌های بین‌المللی» مجموعه‌ای از مقالات ارائه شده توسط داوران و حقوق‌دانان برجسته داوری بین‌المللی را شامل می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «درس‌هایی از داوری‌های بین‌المللی» نوشته مجتبی اصغریان مجموعه‌ای از مقالات ارائه شده توسط داوران و حقوق‌دانان برجسته داوری است و تلاش شده تا برخی مقالاتی که موضوعات روز داوری بین‌المللی را شکل می‌دهند را ارائه دهد.

در این مجلد، مجموعه‌ای از مقالات ارائه شده توسط داوران و حقوق‌دانان برجسته داوری بین‌المللی همچون گابریله کاوفمن ـ کوهلر، ماکسی شرر، امانوئل گایارد، پیر مایر، کای هوبر، حمیدرضا نیکبخت، محسن محبی و خود مولف برگزیده و با کسب اجازه مکتوب از مولفین آن‌ها، به زبان فارسی برگردانده شده‌اند. تمامی مقالات (به استثنای دو مقاله آخر که تالیفی هستند) از زبان انگلیسی ترجمه شده‌اند.

مولف در لزوم چرایی پرداختن به مبحث داوری بین‌المللی در قالب یک کتاب تاکید می‌کند که در سه دهه اخیر، داوری‌های بین‌المللی با استقبال فراوانی روبرو بوده است. تعداد سازمان‌های داوری رشد فزاینده‌ای داشته، دستورالعمل‌ها و راهنماهای فراوانی منتشر شده و قواعد و مقررات داوری مکررا به روز رسانی شده است. تعداد پرونده‌های مطروحه در سازمان‌های داوری نیز در مقایسه با دهه‌های قبل تفاوت چشم‌گیری دارد.

او همچنین توضیح می‌دهد، ادبیات حقوقی منتشره در زمینه داوری نیز بی‌شمار است. کتب و مقالات منتشره توسط صاحب‌نظران عرصه داوری، حوزه عمل را نیز تحت تاثیر فراوان قرار داده و داوران و وکلای بین‌المللی در پرونده‌های بین‌المللی بی‌نیاز از این ادبیات نیستند و غنای هرچه بیشتر علم داوری بین‌المللی در ایران نیز مستلزم توجه به ادبیات و گفتمان رایج بین‌المللی در زمینه داوری است.

نگاه‌های غیرحقوقی به داوری بین‌المللی، نقش دستورالعمل‌ها و راهنماها در داوری بین‌المللی، چالش‌های مربوط به شناسایی و اجرای رای داوری، داوری سرمایه‌گذاری و تعارض قوانین و قانون حاکم در داوری‌های بین‌المللی نمونه‌ای از موضوعات مطروحه در کتاب هستند.

عناوین مقاله‌های گردآوری شده توسط مجتبی اصغریان نیز عبارتند از: جامعه‌شناسی داوری بین‌المللی، حقوق نرم در داوری بین‌المللی؛ تدوین و هنجاریت، تصمیمات متعارض در داوری تجاری بین‌المللی، آثاراحکام بین‌المللی مربوط به آرای داوری، داوری در دعاوی سرمایه‌گذاری و معاهده منشور انرژی، تعارض قوانین در داوری تجاری بین‌المللی، رژیم قانون حاکم دیوان داوری ایران- ایالات متحده در دعاوی نفتی و تاثیر آن در روند داوری بین‌المللی و داوری تجاری در نظام حقوقی انگلستان: تاملاتی بر قانون داوری ۱۹۹۶.

در بخشی از مقاله جامعه‌شناسی داوری بین‌المللی می‌خوانیم: «به عنوان بازیگران متعلق به یک حوزه واحد اجتماعی، بازیگران داوری بین‌المللی، آیین‌های خاصی (استماع داوری، رقابت اعتبار وگردهمایی‌های دوره‌ای) را ایجاد نمودندکه نحوه رفتار مورد انتظار آن‌ها در طول لحظات کلیدی حیات اجتماعی خود را کل می‌دهند. منظور از آیین، آیین تمام و عیار و کمال است و نه «فعالیت‌های آیین‌وار» مانند اوقات استراحت و صرف قهوه، که طی آن افراد صادقانه با تلفن همراه خود مشورت می‌کنند. آیین‌ها با الگوهای اجرایی که عمدتا غیرمنعطف هستند، وابستگی به شکل، نشانه‌شناسی و یک ماهیت اجتماعی اجباری (علی‌رغم فقدان نفع ظاهری) توصیف می‌گردد.»

کتاب «درس‌هایی از داوری‌های بین‌المللی» نوشته مجتبی اصغریان در ۲۷۰ صفحه و شمارگان ۳۰۰ نسخه و به قیمت ۳۸۰۰۰ تومان از سوی انتشارات نخستین منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها