یکشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۹
راهنمای عملی موفقیت در رشته فلسفه

نایجل واربرتون در کتاب «فوت و فن فلسفه» آنچه از دانشجویان فلسفه انتظار می‌رود را با مطرح کردن اصول و راهبردهایی روشن می‌کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ کتاب «فوت و فن فلسفه» با زیرعنوان راهنمای عملی موفقیت در رشته فلسفه کتابی است مختصر درباره رشد مهارت‌های لازم در فلسفه‌خوانی به قلم نایجل واربرتون نویسنده کتاب‌های پرفروش فلسفی. مخاطبان این کتاب، دانشجویان و همه علاقه‌مندان فلسفه هستند که می‌خواهند مهارت‌های فلسفه‌ورزی خود را ارتقا دهند. کتاب درواقع حلقه‌ای دیگر از مجموعه کتاب‌های نایجل واربرتون است که پیش از این برخی از آن‌ها به زبان فارسی ترجمه شده و با استقبال علاقه‌مندان به فلسفه روبه‌رو شده است. 

واربرتون در این کتاب آنچه از دانشجویان فلسفه انتظار می‌رود را با مطرح کردن اصول و راهبردهایی روشن می‌کند. کسانی که این اصول را به کار می‌برند در چند چیز مهارت کسب خواهند کرد: خواندن متون دشوار تاریخی و معاصر فلسفی و فهم اصطلاحات آن‌ها؛ شیوه درست استفاده از درس‌ها و سخنرانی‌های فلسفی؛ روش استخراج استدلا‌ل‌‌هایی که در بحث‌های فلسفی به کار رفته؛ استدلال‌ورزی و طرح پرسش‌های فلسفی؛ نوشتن مقالات و تکالیف فلسفی بدون ارتکاب سرقت علمی.

حسن پور مترجم در پیشگفتار کتاب درباره اهمیت آموختن مطالعه آثار فلسفی می‌نویسد: «مطالعه فلسفه مانند هر رشته دیگری شیوه‌ها و فنون خاص خود را دارد و اگر این شیوه‌ها را به کار نبندیم مسلما از مطالعه آن بهره چندانی نخواهیم برد. فلسفه رشته انتزاعی و دشواری است و اغلب کسانی که به مطالعه آن روی می‌آورند در فهم مطالب آن دچار مشکل می‌شوند و این امر تا حد زیادی به شیوه نادرست مطالعه این رشته و عدم آگاهی از مهارت‌های مورد نیاز در مطالعه آن بازمی‌گردد.»

این کتاب برای کمک به همین مسئله‌ای که حسن‌پور اشاره کرده؛ نوشته شده است و نخستین کتابی است در این زمینه که ترجمه آن به فارسی منتشر می‌شود. در حقیقت نویسنده در این کتاب قصد طرح و ارائه هیچ مسئله فلسفی را ندارد بلکه فقط برآن است تا راهکارهایی برای بهبود و افزایش مهارت‌های فلسفه‌خوانی دانشجویان و علاقه‌مندان ارائه کند.

نویسنده کتاب را در چهار فصل تدوین کرده است و در هر فصل یکی از مهارت‌های مورد نیاز دانشجویان فلسفه را با ذکر دستورالعمل‌هایی برای تقویت آن مهارت به زبانی شیوا و به دور از پیچیدگی‌های معمول متون فلسفی بیان می‌کند. این چهار مهارت عبارت‌اند از خواندن، گوش دادن، بحث کردن و نوشتن. نویسنده معتقد است که کسب موفقیت در فلسفه به ویژه برای دانشجویانی که می‌خواهند فلسفه را در سطوح عالی بخوانند، در گرو پرورش و تقویت همه این مهارت‌هاست. 

در دیباچه کتاب نیز نویسنده با اشاره به اینکه هر نوشته و تحقیق فلسفی خود بخشی از فلسفه است تاکید می‌کند از شما انتظار می‌رود که در آن نوشته فلسفی برای نتایجی که می‌گیرید استدلال کنید. لازم نیست حتما مطالبی کاملا بدیع خلق کنید بلکه باید بر آن مطالب خوب استدلال کنید. شما درست مانند فیلسوفان بزرگ دوران گذشته از مواضع و دیدگاه‌های خود دفاع می‌کنید و درگیر همان نوع فعالیت‌هایی می‌شوید که آن‌ها شده‌اند (توضیح دادن، تفسیر کردن، انتقاد کردن، ارائه ایده‌ها). 

از دید او زمانی که مشغول خواندن، گوش دادن با بحث کردن درباره فلسفه‌اید باید به مثابه یک فیلسوف (یعنی به شیوه انتقادی) بخوانید و به مثابه یک فیلسوف گوش بسپرید (و درباره لوازم و پاسخ‌های ممکن آنچه گفته می‌شود فکر کنید) شما در بحث فلسفی درگیر مباحثه و گفت‌وگویی فلسفی خواهید شد نه صرفا مباحثه و گفت‌وگویی درباره فلسفه، و این بخشی از آن چیزی است که مطالعه فلسفه را مهیج و چالش برانگیز می‌کند. 

کتاب «فوت و فن فلسفه» با زیرعنوان راهنمای عملی موفقیت در رشته فلسفه نوشته نایجل واربرتون با ترجمه علیرضا حسن‌پور در ۹۶ صفحه و شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و به قیمت ۱۵۰۰۰ تومان از سوی نشر طه منتشر شده است. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها