یکشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۷
بازخوانی خداباورانه نظریه داروین در یک کتاب

مقالاتی در کتاب «الهیات و تکامل داروینی» دیده می‌شود که به طور مستقیم به مسئله تکامل داروینی نپرداخته است. اما دغدغه اصلی آن نوشته‌ها نیز سازگاری و یا ناسازگاری نظریه تکامل داروینی یا نوعی خداباوری است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ کتاب «الهیات و تکامل داروینی» درواقع مجموعه‌ای است از مقالات جان هات، مایکل بیهی، دنیل دنت، مایکل روس، مایکل استنمارک، ویلیام لین‌کریگ، جان هیک، ویلیام دمبسکی، رابین کالینز، پیترون اینویگن، روی آبراهام وارگیس که توسط محمدصادق میرزایی، مهدی باقري، نرگس فتحعلیان، روزبه زارع و زیر نظر و به کوشش سید حسن حسینی ترجمه شده است.

بیشتر مقالات این مجموعه از نویسندگان نام‌‌آوری است که در زمینه تکامل داروینی و نسبت آن با الهیات یا الحاد آثار متعددی نوشته‌اند. در چند مقاله به تردیدهای ناشی از این نظریه ضد خداباوری نیز پرداخته شده است. همچنین مقالاتی در این مجموعه دیده می‌شود که به طور مستقیم به مسئله تکامل داروینی نپرداخته است. اما دغدغه اصلی آن نوشته‌ها نیز سازگاری و یا ناسازگاری نظریه تکامل داروینی یا نوعی خداباوری است. از این رو، محور اصلی مقالات این مجموعه تکامل داروینی و نسبت آن با خداناباوری و الحاد است.اصل مقالات به لحاظ قوت استدلال، رسایی و نظم منطقی با یکدیگر فرق دارند. 

اهمیت موضوع و داغ بودن این مبحث در میان هر دو گروه خداباوران و ملحدان دلیل قانع‌کننده‌ای است برای انتشار این اثر. تردیدی نیست که تکامل داروینی و نظریه انتخاب طبیعی داروین از مرز یک نظریه نوین زیست‌شناختی فراتر رفته و دیدگاه‌های فلسفی، کلامی، و دینی فراوانی را به همراه خود برانگیخته است و در این میان متالهان و ملحدان بیش از بقیه درباره این نظریه و مفروضات و تبعات آن سخن گفته‌اند. درحالیکه اتئیست‌ها در دو قرن اخیر بیشترین بهره‌برداری را از نظریه تکامل داروینی داشته‌اند، متالهان و خداباوران نیز در همسو کردن فرآیند تکامل زیستی با خداباوری استدلال‌های متنوعی مطرح کرده‌اند.

کتاب «الهیات و تکامل داروینی» در ۱۸۲ صفحه و شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و به قیمت ۲۰۰۰۰ تومان از سوی نشر پوینده منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها