دوشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۶
​«کوثر»؛ سوره‌ای در شأن دختر والاگهر پیامبر (ص)

کتاب «جلوه معنوی فاطمه» که تفسیری تربیتی و عرفانی از سوره کوثر است،‌ تجلیات و فضائل حضرت فاطمه (س)، فضیلت حضرت زهرا از زبان عایشه و اسرار فاطمه (س) را بیان می‌کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کتاب «جلوه معنوی فاطمه» اثر طاهره‌سادات زرگر مرادی در چهار فصل با عنوان‌های «تفسیر تربیتی و عرفانی سوره کوثر»، «تجلیات و فضائل حضرت فاطمه (س)»، «فضیلت حضرت زهرا از زبان عایشه» و «اسرار فاطمه (س)» تدوین و در سال جاری از سوی انتشارات شهد علم، منتشر شده است.
 
درباره معنا و مصادیق «کوثر» در پشت جلد کتاب آمده که «کوثر» به معنای خیر کثیر و فراوان است. این واژه چنان وسیع و جامع است که برای آن مصادیق بسیاری بیان شده است. حوض و نهر کوثر در جنت که به پیامبر تعلق دارد و مومنان به هنگام ورود به بهشت، از آن سیراب می‌شوند نیز از مصادیق کوثر است. در ضمن، کوثر نیز به مقام شفاعت کبری در روز قیامت، نبوت، حکمت و علم به حقایق اشیاء، قرآن، کثرت اصحاب و پیروان، کثرت معجزات، کثرت علم و عمل،‌ کثرت معرفت در توحید،‌ کثرت نعمت‌های دنیا و آخرت نیز تفسیر شده است. همچنانکه به نسل کثیر و ذریه فراوان که در گذر زمان باقی بمانند نیز تفسیر شده است. بی‌تردید، این فراوانی ذریه و باقی ماندن نسل حضرت رسول اکرم،‌ از وجود دختر والاگهر پیامبر،‌ فاطمه زهرا نشأت گرفته است.
 
نویسنده در نخستین فصل کتاب به موضوعاتی همچون «سوره کوثر: سوره‌ای در شأن فاطمه زهرا (س)»، «الکوثر: اشاره به فضائل نبی خاتم»، «اسرار و نکاتی درباره سوره کوثر»، «اصول دیانت و عبودیت»، «شأن نزول سوره کوثر»، «اعجاز سوره کوثر» و «نمونه‌ای از پیشگویی‌های قرآن» می‌پردازد و فصل دوم را به ذکر برخی از تجلیات و فضائل حضرت زهرا (س) ازجمله مرواریدی در آغوش صدف،‌ همزه وصل بین رسالت و ولایت، جلوه حضرت زهرا در مساله ولایت، حضرت زهرا اولین مدافع ولایت، الگو بودن حضرت فاطمه، حضرت زهرا در آینه قرآن، جمال معنوی فاطمه در قرآن، جلوه‌های سوره کوثر، فاطمه و شخصیت زن و عظمت آیه مباهله اختصاص داده است.
 
در فصل سوم فضائل حضرت زهرا (س) از زبان عایشه مطرح شده و فصل چهارم دربردارنده اسرار فاطمه (س) است.
 
در صفحه 13 کتاب به نقل از ترجمه تفسیر «المیزان» می‌خوانیم: «اقوالی که درباره تفسیر کوثر از مفسران نقل شده،‌ بالغ بر بیست و شش قول است. به‌هرحال اینکه در این سوره فرمود «ان شانئک هو الابتر»، با درنظر گرفتن کلمه «ابتر» که در ظاهر به معنای اجاق‌کور است، چنین به‌دست می‌آید که منظور از «کوثر» تنها و تنها کثرت ذریه‌ای است که خدای تعالی به آنجناب ارزانی داشته (و برکتی است که در نسل آن‌جناب قرار داده) و یا مراد، هم خیر کثیر است و هم ذریه. چیزی که هست، کثرت ذریه یکی از مصادیق خیر کثیر است و اگر مراد مسئله ذریه به استقلال و یا ضمنی نبود، آوردن کلمه «ان» در جمله «ان شانئک هو الابتر» فایده‌ای نداشت؛ زیرا کلمه «ان» علاوه بر تحقیق، تعلیل را هم می‌رساند و معنا ندارد که بفرماید ما به تو حوض دادیم، چون‌که بدگوی تو ابتر و اجاق‌کور است و یا بی‌خیر است. از آن‌جا که جمله «انا اعطیناک» به معنی منت‌نهادن بود با سیاق متکلم مع‌الغیر «ما» آمد که بر عظمت دلالت می‌کند و چون منظور از آن خوشدل ساختن رسول خدا بود، با واژه عطا که ظاهر در تملیک است بیان داشت و فرمود: ما به تو کوثر عطا کردیم. و این جمله «انا اعطیناک» از این دلالت خالی نیست که فرزندان فاطمه ذریه رسول خدا هستند و این خود یکی از خبرهای غیبی قرآن کریم است.»
 
کتاب «جلوه معنوی فاطمه (تفسیر عرفانی و تربیتی سوره کوثر)» در 152 صفحه با شمارگان یک‌هزار نسخه به بهای 13 هزار تومان از سوی انتشارات شهد علم راهی بازار نشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها