جمعه ۲۳ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۰
آرمانشهری از داستان‌های زنان

«زنان داستان‌نویس نسل سوم» مشتمل بر 65 داستان است که با گزینش و تفسیر جمال میرصادقی منتشر شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «65 داستان  از زنان داستان‌نویس نسل سوم» با گزینش و تفسیر جمال میرصادقی از سوی انتشارات مروارید منتشر شد.

این کتاب مشتمل بر 65 داستان کوتاه از نویسندگانی چون، منیرو روانی‌پور، فریبا وفی، زویا پیرزاد، میترا الیاتی، مهسا محبعلی، فرشته احمدی، ناهید طباطبایی، فرخنده آقایی، سارا سالار، آذردخت بهرامی، انسیه ملکان، تکتم توسلی، فرزانه کرم‌پور، بهناز علی‌پورگسکری، شیوا مقانلو، شهره احدیت، آتوسا زرنگارزاده و مرجان شیرمحمدی است.

این آنتولوژی تنها مشتمل بر داستان کوتاه نیست و نقد و تفسیری کوتاه پس از هر داستان آمده است. میرصادقی در مقدمه مفصلی که در ابتدای این کتاب آورده است، به معیارهای خود برای انتخاب این داستان‌ها و همچنین دلیل انتخاب  از میان نویسندگان نسل سوم نویسندگان زن پرداخته است. وی همچنین تاریخچه مختصری از سیر تحولات نوشتاری زنان نویسنده نیز در این مقدمه آورده است.

جمال میرصادقی درباره داستان‌هایی که از نویسندگان مختلف در این کتاب آورده است، در بخشی از مقدمه کتاب نوشته:

«از نویسنده‌های این داستان‌ها برای گنجاندن داستان‌های آن‌ها در این مجموعه به علت دسترسی نداشتن به آن‌ها اجازه نگرفته‌ام، اما این حق را برای آن‌ها قائل می‌شوم که اگر مایل نباشند که داستانشان در این مجموعه آورده بشود، در چاپ دوم (اگر کتاب چاپ دومی به خود ببیند) داستان آن‌ها را از این مجموعه برمی‌دارم.»

همچنین این مدرس ادبیات داستانی در بخشی دیگر از مقدمه درباره ویژگی‌های مشترک داستان‌های زنان نویسنده نسل سوم نوشته است:

«در مطالعه داستان‌های زنان نویسنده نسل سوم، اغلب با ویژگی‌های مشترکی روبه‌رو می‌شویم، این ویژگی‌ها در عین فرق‌هایی با هم، وجه یگانه‌ای را بازتاب می‌دهد که زنان داستان‌نویس نسل سوم را از نسل‌های پیش از خودشان جدا می‌کند و از داستان‌های مردان داستان‌نویس نسل سوم نیز متفاوتند. من به این ویژگی مشترک نام آرمان‌گرایی زنان در قلمرو ادبیات داستان می‌دهد که دربرگیرنده مبارزه‌ها و فعالیت‌های اجتماعی زنان برای از میان برداشتن تبعیض‌ها و محرومیت‌ها و رهایی از قید و زنجیر سنت مرد- پدرسالاری است.»

کتاب «65 داستان از زنان داستان‌نویس نسل سوم» با گزینش و تفسیر جمال میرصادقی در 637 صفحه و تیراژ 770 نسخه به قیمت 65000 تومان در پاییز 1397 از سوی انتشارات مروارید راهی بازار کتاب شده است.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها