دوشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۱
​کدام داستان شکسپیر جایگاه شماره یک را به خود اختصاص داده است؟

تری دیری در کتاب «داستان‌های شکسپیر» با نگاهی متفاوت به 10 نمایشنامه مشهور شکسپیر به مخاطبان این فرصت را می‌دهد که بگویند کدام داستان شکسپیر از قرن شانزدهم تا به امروز جایگاه شماره یک را به خود اختصاص داده است.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)- می‌خواهید بدانید کدام داستان شکسپیر از قرن شانزدهم تا به امروز جایگاه شماره یک را به خود اختصاص داده است؟ شاید داستان «هملت» باشد؛ 10 جسد روی صحنه پخش شده‌اند. هوراشیو مظنون اصلی است ولی آیا این یک پرونده ساده و شفاف است؟ شاید داستان «رویای شب چله تابستان» باشد؛ اتفاقات عجیبی در جنگل درحال رخ دادن است. پوک اوضاع را خراب می‌کند و باتم احمق‌بازی در می‌آورد. پوک همه چیز را آشکار می‌کند. شاید هم داستان «لیرشاه» باشد؛ درآوردن چشم از حدقه، خنجر زدن و مسموم کردن.
 
برای پی بردن به این مطلب باید کتاب «داستان‌های شکسپیر» اثر تری دیری را بخوانید. این کتاب یکی از عنوان‌های مجموعه «ده قصه ده پرونده» است که به تازگی با ترجمه فرانک معنوی از سوی انتشارات پیدایش برای نوجوانان منتشر شده و با نگاهی متفاوت 10 نمایشنامه مشهور «رویای شب چله»، «شاه لیر»، «شب دوازدهم»، «توفان»، «تاجر ونیزی»، «رومئو و ژولیت»،‌ «ژولیوس سزار»، «رام کردن زن سرکش»، «مکبث» و ‌«هملت» از شکسپیر را بیان می‌کند، نمایشنامه‌هایی که طی 150 سال اخیر بیشتر از بقیه نمایشنامه‌ها اجرا شده‌‌اند.
 
این نمایشنامه‌ها با استفاده از زبان و نگارش امروزی، از تعریف یک داستان عاشقانه به وسیله عکس گرفته تا یک گزارش در روزنامه، بازنگاری شده‌اند. علاوه براین حقایق جذابی درباره شکسپیر، زندگی‌اش و شیوه‌های مختلف اجرای نمایشش نیز ذکر شده است.
ویلیام شکسپیر موفق‌ترین نویسنده دنیا نامیده می‌شود. او بازیگر، مدیر تئاتر، شاعر و نمایش‌نامه نویس بود. البته نمایشنامه‌هایش را برای مطالعه شاگردان در مدرسه نمی‌نوشت، یا برای استفاده معلمان که از آن‌ها سوالات سخت امتحانی طرح کنند. شکسپیر نمایشنامه‌ می‌نوشت تا مردم را سرگرم کند. دلش می‌خواست به مردم خوش بگذرد. نمایشنامه‌های شکسپیر ترکیبی از ویرانی و مرگ، طنز و تمسخر، جادو جادوگری، آدم‌های شرور و نجیب‌زاده‌ها، نفرت و دل‌شکستگی، خون و خون‌ریزی است. درواقع همه چیزهایی که برای سرگرمی نیاز است کنار هم قرار گرفته‌اند. همچنین دارای داستان‌های عالی و شخصیت‌های فوق‌العاده‌اند.
 
نشانه یک نمایش‌نامه‌نویس بزرگ بودن این است که کارهای او از دوران زندگی‌اش فراتر رود. شکسپیر نه تنها چهارصد سال زمان را پشت سر گذاشته بلکه از تلاش‌هایی که برای خسته‌کننده نشان‌ دادن نمایش‌هایش شد نیز نجات پیدا کرد و دانشگاهیان آن قدر او را جدی گرفتند که تقریبا باعث شدند ما فراموش کنیم که شکسپیر برای سرگرمی می‌نوشت.
 
 

ترنس ویلیام یا تری دیری، نویسنده این کتاب، نویسنده کودکان بریتانیا است که بیش از ۲۰۰ کتاب برای بچه‌ها نوشته است و آثارش بیش از ۲۵ میلیون نسخه منتشر و به بیش از 40 زبان ترجمه شده ‌است. در سال ۲۰۱۲ او به عنوان دهمین نویسنده‌ای که کتاب‌هایشان بیشتر در کتابخانه‌های بریتانیا امانت گرفته شده‌است، شناخته شد. «شلیک»،‌ «کوسه‌ها»، «فاجعه»، ‌«داستان‌های اسرارآمیز»، «ارواح»،‌ «مأمور مخفی»، «جنایت»، ‌«خواب فروش»، «شیطان»،‌ «آتش دزد» و «تاریخ ترسناک» ازجمله آثاری است که از تری دیری به زبان فارسی ترجمه و منتشر شده است.
 
انتشارات پیدایش، کتاب «داستان‌های شکسپیر» را با شمارگان هزار نسخه و قیمت 240 هزار ریال منتشر کرده است.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها