دوشنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۶
شهید و شهادت در کلام رهبر معظم انقلاب اسلامی

مقام معظم رهبری در بیانات خود درباره موضوع شهید و شهادت بیان کرده‌اند: «بنده پیش از انقلاب در سخنرانی‌ها مکرر این ‌را می‌‌گفتم که شهادت مرگ تاجرانه است، مرگ حسابگرانه است؛ کسی که در راه خدا شهید می‌شود، در واقع بهترین حسابگری را دارد می‌کند، چون این جان که ماندنی نیست؛ مانند تعبیر معروف «روغن ریخته، نذر امامزاده» است. خب این روغنِ ریخته است دیگر، اینکه ماندنی نیست؛ این را آدم نذر امامزاده بکند، خیلی باارزش است، خیلی زرنگی می‌خواهد؛ این زرنگی را شهدای ما داشتند که توانستند این جانِ از بین‌رفتنی را با خدای متعال معامله کنند.»

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، مقام معظم رهبری که از سال 1342 در مسیر جهاد و مبارزه برای تحقق حاکمیت اسلام گام نهاده و خود نیز تا مرز شهادت پیش رفته است، در بیانات متعددی به موضوع شهید و شهادت پرداخته‌اند. ایشان بارها در تشییع پیکر مطهر شهدا شرکت کرده و به زیارت قبور مقدس شهدا رفته و برپاکنندگان یادواره‌های شهدا را تکریم کرده‌اند. همچنین آیت‌الله خامنه‌ای، با اهمیت ویژه‌ای که برای خانواده معظم شهدا قائل هستند از ابتدای انقلاب تاکنون دیدارهای متعددی را با این اُسوه‌‌های صبر و استقامت داشته‌اند. یکی از دیدارهای همیشگی ایشان در سفرهای استانی، دیدار با جمع زیادی از خانواده‌های شهدا و حضور در منزل چند شهید از شهدای آن دیار است. باب شهادت با وجود جهاد در دفاع از حرم اهل‌بیت (ع)، هنوز باز است و رهبر معظم انقلاب باتوجه به اهمیت دفاع از حرم و انقلاب اسلامی در بیرون از مرزها، دیدارهای متعددی را نیز با خانواده‌های شهدای مدافع حرم داشته‌اند. تکریم شهدا و خانواده‌های آن‌ها محدود به شهدای ایرانی نبوده و رهبری مجاهدان لبنانی، افغانستانی، پاکستانی، عراقی و یمنی را نیز مورد تفقد و توجه قرار داده‌اند.
 
کتاب «مرگ تاجرانه؛ شهید و شهادت در کلام رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظلله‌العالی)» از مجموعه «حیات طیبه»، شامل بیانات آیت‌الله خامنه‌ای در موضوع شهید و شهادت، همچنین رهنمودهای ایشان به مسئولان، خانواده‌های معظم شهدا و اقشار مختلف در این زمینه بوده که به همت محمدرضا طاهری، گردآوری شده است.
 
محتوای کتاب در 6 فصل با عنوان‌های «چیستی شهادت»، «ویژگی‌های شهیدان»، «آثار شهادت»،‌ «وظایف ما نسبت به شهیدان»، «خانواده‌های معظم شهدا» و «شهدای خاص و برجسته» دسته‌بندی و تنظیم شده است.
 
شهادت با گذشت زمان کهنه نمی‌شود

«کهنه نشدن شهادت با گذشت زمان» یکی از سرفصل‌های کتاب است که در ذیل آن به بیان مقام معظم رهبری آمده است: «هر چیزی با گذشت زمان کم‌رنگ و بی‌اثر می‌شود و اینان، همچون همه شهیدان راه خدا، روزبه‌روز در چشم اهل دل و در متن تاریخ ما، برجسته‌تر و درخشان‌تر می‌گردند. سنت لایتغیر الهی نگذاشت که زهرای مرضیه در پشت حجاب غلیظ اوهام پنهان بماند و آن ستاره درخشان خونین، در گذشت زمان به خورشیدی تابان بدل شد و امروز نام او و یاد مظلومیت او، از همه حصارهای کتمان، عبور کرده است و به اعتماد دلها و جانها رسیده است. و این درخشندگی و فزایندگی ادامه خواهد داشت: «انا اعطیناک‌الکوثر...» نام و یاد شهیدان عزیز ما نیز، همانند سیده عالمیان، با گذشت زمان نورانی‌تر و نافذتر خواهد شد.»
 
ایشان همچنین در مرداد 1368، در دیدار با فرزندان ممتاز شهدا، مسئولان امور فرهنگی بنیاد شهید و گروهی از دانشجویان امامیه پاکستان، ایراد کرده‌اند: «اگر کسی در راه هدف‌های والا و الهی، مجاهدت کرد و زحمت کشید و بعد کشته شد،‌ آن هدف زنده می‌شود و وجود این شخص هم همان هدف است و شخصیت و هویت واقعی او قائم به آن هدف می‌باشد. عکس قضیه این است که هدف، قائم به او نیست، بلکه او قائم به هدف است؛ لذا زنده می‌ماند و از بین نمی‌رود. به همین جهت، انبیا و منادیان خق امروز زنده‌اند؛ زیرا فضایل و تکامل و هدف‌هایی که در بشر دنبال می‌کردند،‌ با رفتن آن‌ها نمرد و به تدریج هدفهایشان در واقعیت عالم و جریان تاریخ، تحقق یافت. اگرچه همه آن اهداف هنوز برآورده نشده است، اما امروز می‌بینید که در دنیا، ندای عدالت و آزادی هست و روشنفکران عالم هدف‌هایی را به‌عنوان هدف‌های عالی اسم می‌آورند که این همان هدف‌های انبیا است؛ گرچه خود ندانند که از کیست.»  
 
نخستین چاپ کتاب «مرگ تاجرانه؛ شهید و شهادت در کلام رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظلله‌العالی)» در 269 صفحه با شمارگان سه هزار نسخه به بهای 19 هزار تومان از سوی انتشارات انقلاب اسلامی، به بازار نشر عرضه شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها