دوشنبه ۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۰
نوییسنده‌های خلاق چگونه می‌نویسند؟

مجموعه «چگونه می‌نویسم: 17 روش از 17 نویسنده خلاق معاصر» منتشر شد؛ این اثر دربردارنده مطالبی برای علاقه‌مندانی که می‌خواهند به‌طور حرفه‌ای در حوزه‌های مختلف نوشتن فعالیت کنند، است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، موضوع اصلی مجموعه «چگونه می‌نویسم: 17 روش از 17 نویسنده خلاق معاصر» آموزش نوشتن خلاقانه برای علاقه‌مندان به نوشتن و اشخاصی که مایل‌اند به‌صورت حرفه‌ای به کار نوشتن بپردازند.
 
تاکنون از این مجموعه، شش کتاب با عناوین «100 روش از 100 نویسنده معاصر»، «9 روش از 9 داستان‌نویس معاصر»، «14 روش از 14 روزنامه‌نگار معاصر»، «7 روش از 7 فیلم‌نامه‌نویس معاصر»، «9 روش از 9 نمایش‌نامه‌نویس معاصر» و «17 روش از 17 نویسنده خلاق معاصر» به انجام رسیده است.
 
نویسنده اثر در بخش مقدمه درباره ضرورت نگارش آن چنین بیان کرده است: «برای علاقه‌مندان به نوشتن و اشخاصی که مایل‌اند به‌صورت حرفه‌ای به کار نوشتن بپردازند، معمولاً پرسش‌های زیر پیش می‌آید: چه زمانی مناسب‌ترین وقت برای نوشتن است؟ ایده‌های نو را از کجا به دست بیاورم؟ چطور برای کارهایم برنامه‌ریزی کنم؟ چگونه می‌توانم همیشه خلاق باشم؟ چطور در کارهایم نوآوری کنم؟ چطور همیشه انگیزه نوشتن داشته باشم؟ و ...
 
اینها و سؤالاتی از این قبیل بسیار درست و طبیعی است اما چگونه می‌توان به پاسخ هایی مناسب دست یافت؟ به جز دوره‌ها و مطالب تخصصی در حوزه مدیریت و برنامه‌ریزی که هم اکنون در دانشگاه‌های دنیا برای رشته‌های مختلف، از جمله نوشتن و نویسندگی تدریس می‌شود، از نویسندگان باتجربه نیز می‌توان نکات ارزشمندی در این زمینه کسب کرد که آن‌ها به طور عملی چگونه پاسخ این پرسش‌ها را به دست آورده‌اند و چه کرده‌اند و چه می‌کنند. در این کتاب با استفاده از تجربیات 17 نویسنده خلاق معاصر می‌توان برای نویسنده حرفه‌ای شدن، برنامه‌ای عملی و مناسب تهیه کرد.»
 
عناوین این اثر و به عبارت دیگر، 17 روشی که از 17 نویسنده خلاق معاصر ارائه شده‌اند بدین شرح است: «پرورش خلاقیت/ جیمز کلیر/ نسترن صائبی»، «کار را که کرد؟/ باربارا تراپیدو/ مهتاج آرین‌پور»، «چطور می‌توان مطلب نو و جذاب نوشت؟/ پاتریشا ویلیامز/ هما نیکدل»، «ارتقای نوشتن بدون نوشتن یک کلمه/ چاندرا مویرا بیل/ محسن عامری»، «آن‌چه از نویسندگن دیگر می‌توان آموخت/ کِیتی استیونسون/ امیر یاسینی»، «نوشته‌های غیرداستانی خلاق/ ریتا برمان/ کلودیا یعقوبی مسیحی»، «آموختن نوشتن از نوشته‌های دیگران/ مارسی کاهان/ شیرین مرادی»، «از مشکلات بنویسید/ موریل لیلکر/ حمیدرضا مقتدر»، «تمرکز/ استیون اسپندر/ هما روح‌بخش»، «داستان نوشتن/ اندرو رابینسون/ اردشیر پورمرادی»، «مهم‌ترین کار روزانه یک نویسنده/ واندا روزلند/ ساغر آزاد»، «درآمدی خوب از طریق نوشتن/ پاولتی اِنزاین/ پویا غُرقی»، «آموختن از دیگران/ کاترین رایان‌هاید/ سارا طهرانیان»، «ترکیب دونیمه/ فیلیس هامفری/ یعقوب خوش‌رفتار»، «درک زندگی/ کیوکو موری/ امیر پاشایی»، «خوب، بد/ رونالد هپبرن/ زهرا جعفری» و «نوشتارهای حقوقی/ علیرضا گنجانی»
 
پشت جلد کتاب می‌خوانیم: «جیمز کلیر: هاروکی موراکامی هر روز ساعت 4 صبح از خواب بیدار می‌شود. پنج ساعت می‌نویسد و بعد می‌رود و می‌دود. کار کردن افراد خلاق برجسته‌ای که می‌شناسیم، متکی بر انگیزه یا الهام نیست، بلکه بر اساس عادت و رویه ثابت است. این تسلط بر عادت‌های روزانه است که منجر به خلق موقعیت می‌شود، نه چند جرقه افسانه‌ای حاصل از نبوغ. کافکا از ساعت 8:30 صبح تا 2:30 بعدازظهر به سر کارش می‌رفت. او بعد از ناهار تا ساعت 7:30 بعد از ظهر می‌خوابید. بعد ورزش می‌کرد و با خانواده‌اش شام می‌خورد. او هر شب از ساعت 11 شروع به نوشتن می‌کرد تا وقتی که خوابش می‌گرفت. این برنامه‌ای بود که مرتب انجام می‌داد. کافکا جزو افرادی است که با جدیت به برنامه‌اش مقید بود. 
 
نوشتن خلاق چه ویژگی‌هایی دارد؟ نویسندگان جوان و علاقه‌مندان چگونه نوشتن خلاقانه را آغاز کنند؟ به جز کتاب‌های آموزشی، یکی از منابع با ارزش و یاری‌کننده، تجربیات نویسندگان خلاقی است که سال‌ها در این حوزه کار کرده‌اند. در این کتاب 17 نویسنده خلاق در مورد انگیزه، ایده‌های نو، زمان‌بندی، نوآوری و برنامه‌ریزی برای نوشتن خلاق سخن می‌گویند...»
 
نخستین چاپ کتاب «چگونه می‌نویسم: 17 روش از 17 نویسنده خلاق معاصر» اثر کاظم رهبر، با شمارگان 400 نسخه، در 170 صفحه، به بهای 135 هزار ریال از سوی نشر کتاب خورشید راهی بازار نشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها