پنجشنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۰
عملکرد آرشیو ملی جمهوری اسلامی ایران ارزیابی شد

کتاب «مدیریت راهبردی عملکرد آرشیو ملی جمهوری اسلامی ایران» عملکرد آرشیو کشور را با نگاهی به نقاط قوت و ضعف داخلی و همچنین فرصت‌ها و تهدیدهای خارج از سازمان به تصویر کشیده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «مدیریت راهبردی عملکرد آرشیو ملی جمهوری اسلامی ایران» به قلم زهرا سلیمانی به رشته تحریر درآمده است. وی در بخش ابتدایی این اثر چنین بیان کرده است: «امروزه در عصر اطلاعات، آرشیو جزء سرمایه‌های اصلی جامعه شمرده می‌شود و به عنوان مقوله‌ای نو، گستره و کاربردی وسیع‌تر از گذشته پیدا کرده است. سال‌هاست که همه کشورهای پیشرفته به سابقه تاریخی کشور و ملت خویش توجه کرده‌اند چرا که به معنای واقعی، گذشته چراغ راه آینده است. غفلت از لحظه‌ها و حادثه‌ها در گذشته چه در زمینه زندگی فرد، چه در زمینه خانوادگی و چه نهادها و سازمان‌های اداری و حتی دولت‌ها و ملت‌ها به معنای مخدوش کردن آیینه تمام‌نمای شخصیت و عملکرد آن‌هاست.
 
از دیگر سو سازمان‌ها به‌منظور کسب موفقیت در میدان رقابت، باید از نوعی برنامه‌ریزی بهره گیرند که آینده‌نگر و محیط‌گرا باشد، به‌طوری که علاوه بر شناسایی عوامل و تحولات محیطی در یک افق زمانی بلندمدت، تأثیر آن‌ها بر سازمان و نحوه تعامل سازمان با آن‌ها را مشخص کند.
 
آرشیوها هم از این امر مستثنی نیستند. به‌ویژه آرشیو ملی که عنصر علمی مهم در جامعه است و قشرهای تحصیلکرده جامعه را ارائه خدمات می‌کنند، و از مهم‌ترین کانون‌های فرهنگی، اجتماعی و علمی جوامع پیشرفته امروز به شمار می‌رود. همچنین با توجه به وسعت مخاطبان آن‌ها که قشرهای تحصیل‌کرده جامعه را شامل می‌شوند، این مراکز نقش زیربنایی در توسعه اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی جوامع بر عهده دارند و از ارکان تحولات بنیادی جوامع به شمار می‌روند و به‌ویژه که با افزایش دانشگاه‌ها، فارغ ‌التحصیلان و دانشجویان نیاز به این نوع مراکز اطلاعاتی زیادتر می‌شود.»
 
این اثر در چهار فصل «کلیات»، «مدیریت راهبردی»، «آرشیو، مبانی و مفاهیم» و «رهنمودهای راهبردی ارشیو ملی» تنظیم شده است.
 
مخاطبان با مطالعه این کتاب با عملکرد معاونت سازمان اسناد ملی ایران (آرشیو ملی ایران) برای گردآوری اسناد، فواید برنامه‌ریزی راهبردی نسبت به دیگر برنامه‌های بلندمدت، مدل‌های برنامه‌ریزی راهبردی، اقدامات بخش پیش‌آرشیوی، تاریخچه اداره‌کل حفاظت و نگهداری، اداره‌کل اطلاع‌رسانی و ارتباطات و گروه ارتباطات آرشیوی آشنا می‌شوند.
 
در بخش هایی از این اثر می‌خوانیم: «معمولاً هر کشوری به یک مرکز آرشیو ملی نیازمند است. آرشیو ملی حاوی اساسی‌ترین و مهم‌ترین اسناد مربوط به تاریخ یک کشور است. در ایران آرشیو ملی در حال حاضر در قالب معاونت اسناد سازمان اسناد و کتابخانه ملی است و متولی فراهم‌آوری و ذخیره و بازیابی اسناد ملی است. آرشیو ملی ایران تنها سازمان قانونی آرشیو در کشور است که با هدف جمع‌آوری اسناد ارزشمند و حفظ و نگهداری و ارائه آن‌ها به پژوهشگران ایجاد شده است....»

نخستین چاپ کتاب «مدیریت راهبردی عملکرد آرشیو ملی جمهوری اسلامی ایران» اثر زهرا سلیمانی، با شمارگان 1000 نسخه، در 118 صفحه، به بهای 150 هزار ریال از سوی انتشارات سخنوران منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها