جمعه ۲ تیر ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰
« رُژ قرمز» سیامک گلشیری در کتاب‌فروشی‌ها

اثر داستانی دیگر از سیامک گلشیری منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)  مجموعه داستان «رُژ قرمز» اثر  سیامک گلشیری در 247 صفحه به قیمت بیست و یک هزارتومان  در نشر چشمه منتشر شد.
  
مجموعه داستان «رُژِ قرمز» مجموعه‌ای است از داستان‌های کوتاهش که از نظرِ درون‌مایه و اجرا تا حدی به‌هم نزدیک هستند اما فضاهای گاه متفاوتی دارند. کتاب بیست و دو داستانِ کوتاه دارد. در این داستان‌ها می‌توان محورهای مهم جهانِ سیامک گلشیری را به خوبی دید؛ تنهایی آدم‌های او که معمولاً به دستِ یک اتفاقِ ساده یا مرموز به خطر می‌افتد و باعث می‌شود آن‌ها وجوهی دیگر از درونیاتِ خود را برای خواننده آشکار نند. زبانِ گلشیری خونسرد، روایی و البته دور از صفت‌سازی و آرایه‌پردازی است. زبانی که به داستان‌گویی و نمایشِ تصویری روایت بیش از هر چیز اهمیت می‌دهد و برای همین آدم‌های معمولی او در بافتارِ این زبان‌ بسیار ملموس به نظر می‌آیند. رُژِ قرمز انواعِ روایت‌هایی را در خود گنجانده که مخاطبِ سیامک گلشیری را درگیر می‌کند. دیداری اتفاقی، همکلامی با یک راننده ی تاکسی در دلِ شب، زوج‌های در آستانه‌ی فورپاشی و ... از موتیف‌های همیشگی این داستان‌نویس محسوب می‌شوند. این‌ها داستان‌هایی‌اند که معمولاً یک اتفاقِ عجیب مسیرشان را تغییر می‌دهد.  
 
  داستان «رویای باغ» از این مجموعه این‌گونه آغاز می‌شود:«دو سه‌باری توی خیابان‌های اطراف خانه‌مان دیده بودمش، اما نه او، نه من، هیچ‌کدا»، به روی خدمان نیاورده بودیم. از کنار هم رد شده بودیم بی‌‌آن که حتا به هم نگاه کنیم. تا این که یک بار، وقتی روزنامه خریدم و برگشتم توی ماشین، دیدم با بند انگشت به شیشه می‌زند. شیشه را کشیدم پایین. گفت: «فقط می‌خواستم یه حال و احوالی کرده باشم.»
اشاره کردم سوار شود. در را باز کرد و نشست تو. وقتی حرکت کردم، احساس کردم زل زده به من. گفت: «چه‌قدر عوض شده‌ی!»
«پیر شده‌م؟»
«نه، یه‌جور دیگه شده‌ی.»
«چه جوری؟»
«نمی‌دونم. یه جور دیگه.»
«تو هم همین‌طور.»
پیر نشده بود، اما چهره‌اش دیگر برق آن روزها را نداشت. روی صورتش هنوز جای آب‌جوش‌ها پیدا بود و لبخندش هنوز هم به همان زیبایی. گفت:‌«نمی‌خوام مزاحمت بشم.»
«مزاحم نیستی.»
 
از دیگر داستان‌های این مجموعه می‌توان به«لباس‌های نم‌دار»، «سنگ سیاه»، «شب آخر»، «سایه‌ای پشت پنجره»، «بوی خاک»، «خودنویس»،«موزه‌ی مادام توسو»، «ابر‌های سیاه»،«عنکبوت» و ... اشاره کرد.
 
سیامک گلشیری  مرداد، 1347به دنیا آمده است.  او علاوه بر نویسندگی دستی نیز بر ترجمه دارد و آثار متعددی را در حوزه ادبیات نوجوان و بزرگ‌سال به فارسی ترجمه و منتشر کرده است. از جمله‌ی آثار داستانی این نویسنده  می‌توان به کتاب‌های «همسران»،‌«با لبان بسته»،‌«من عاشق آدم‌های پول‌دارم»، «شب طولانی»،‌«مهمانی تلخ»،‌«نفرین شدگان»،‌»چهره پنهان عشق»،، «خفاش شب»،‌«آخرش می‌آن سراغم»،‌«آخرین رویای فروغ» اشاره کرد.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها