سه‌شنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۰
«فکه» با مرور کتاب «جنگ نفتکش‌ها» منتشر شد

یکصدو هفتادمین شماره از ماهنامه «فکه» با موضوع «جنگ نفتکش‌‌ها» از سوی انتشارات منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) یک‌‌صدو‌هفتادمین شماره از ماهنامه فرهنگی، اجتماعی، سیاسی «فکه» با محوریت جنگ نفتکش‌‌ها منتشر شد.
 
در بخشی از یادداشت این شماره سردبیر با عنوان «وعده حق الهی» می‌خوانیم: «امروز اگر امنیت در مرز‌ها و داخل کشور وجود دارد و اگر ایران به‌عنوان قطب بزرگ منطقه مطرح است، همه و همه به برکت استقلالی است که به واسطه تحریم ایجاد شد. امروز نیرو‌های نظامی و امنیتی با توان بالای خود توانسته‌اند پوزه دشمنان را به زمین بمالند. گروه‌های تکفیری و وهابی که در کشور‌های مختلف با ترقه‌بازی‌های خود نا‌امنی ایجاد کرده‌اند، این‌ را باید بدانند اگر روزی منافقین در این کشور حرکت‌های کوری انجام دادند همین ملت با دست خالی این خدانشناسان بُزدل را از کشور فراری دادند. دیگر زدن و رفتن معنایی ندارد وقت سیلی زدن ماست.»
 
«کارزار در آب» با موضوع نگاهی به تاریخچه نبرد‌‌های دریایی، «تاریخ دریانوردی ایرانیان(بررسی مختصر تاریخ نیروی دریایی ایران و علل فرازو فرود آن)»، «خون‌خواری در همین حوالی(بررسی محدود دخالت‌های آمریکا در دوره معاصر)»،‌ «جنگ نفتکش‌ها؛ گاه‌شمار یک سال پرتلاطم)» و «اسکیزوفرنی شدید؛‌(روایت سقوط ایرباس)» از‌ جمله دیگر بخش‌های این شماره از ماهنامه «فکه» است.
 
یک جمله تاریخی از امام(ره)
«در سال‌های پایانی جنگ خلیج‌فارس برای ایران بسیار نا‌امن شده بود. عراق به راحتی، کشتی‌ها و سکو‌های نفتی ایران را می‌زد. کویت بخشی از سرزمین و عربستان نیز آسمانش را در اختیار صدام قرار بودند. فرماندهان عالی‌رتبه سپاه، جریان عبور آزاد و مبتکرانه ناو‌های جنگی آمریکا و نیز سایر کشتی‌ها و شناور‌های تحت حمایت این کشور را به عرض حضرت امام(ره) رساندند. امام(ره) فرمود: «اگر من بودم می‌زدم.»
 
جنگ خلیج ‌فارس در آینه کتاب
«آب و آتش» نوشته سید جلال موسوی شامل 66 خاطره از زبان رزمندگان، کارکنان و فرماندهان نیروی دریایی ارتش درباره جنگ تحمیلی است. «تکاوران و تفنگداران دریایی در هشت سال دفاع مقدس»، «هفت آذر؛ نگین درخشان نیروی دریایی»، «نیروی دریایی؛ حافظ قدرتمند خلیج‌ فارس و مرز‌های آبی کشور» و «سهند، سبلان و جوشن در نبردی نابرابر» عنوان‌های چهار فصل این کتاب است.
 
امیر دریادار سیاری، فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، ناخدا یکم تکاور بازنشسته محمد‌تقی قصابیان و مهندس مکانیک، سیروس آریان‌پور از‌ جمله خاطره‌گویان این کتاب هستند.
 
کتاب «آب و آتش» در 151 صفحه، سال 1389 از سوی انتشارات ارتش جمهوری اسلامی ایران منتشر شده است.
 
«اسکورت نفتکش‌ها»
«اسکورت نفتکش‌ها» نوشته محمود یزدان‌فام پنجاهمین جلد از مجموعه «روزشمار جنگ ایران و عراق» شامل شرح روزانه رویدادهای نظامی، سیاسی و اقتصادی مربوط به جنگ تحمیلی از 30 تیر تا 31 شهریور 1366 است.

«تصویب قطعنامه 598 شورای امنیت سازمان ملل»، «اقدام‌های نظامی علنی آمریکا علیه ایران در خلیج‌فارس»، «اسکورت نفتکش‌ها»، «برخورد نفت‌کش عظیم بریجتون با مین»، «حمله آمریکا به کشتی ایران‌اجر»، «تشدید دشمنی عربستان با ایران»، «حمله و اقدامات آمریکا علیه بندرها، سکوها، اسکله‌های نفتی و شناورهای ایران» از جمله مهم‌ترین وقایع این دوره هستند که در این کتاب به آن‌ها پرداخته شده است.

در پایان کتاب، منابع و مأخذ، عکس‌ها و فهرست راهنما (اشخاص، اماکن، مجامع، سازمان‌ها، احزاب، نیروهای انتظامی، نظامی، امنیتی، رسانه‌های گروهی و ...) درج شده است. جدولی از کشتی‌‌های سانحه‌دیده در دوره فوق، براساس نام کشتی، کشور صاحب پرچم، کشور حمله‌کننده، نوع اقدام و تاریخ مربوط نیز ارایه شده است.

کتاب «اسکورت نفتکش‌ها» در 832 صفحه به همت مرکز مطالعات تحقیقات جنگ در سال 1387 منتشر شده است.

«نفتکش‌ها در کام آتش»
«نفتکش‌ها در کام آتش» نوشته عباس خیرخواه سال 1390 از سوی انتشارات «فرهنگ اندیشمندان» منتشر شده است. 

«شرکت ملی نفتکش ایران در سال 2010 میلادی به‌عنوان شرکت برتر و تراز اول جهان انتخاب و مهندس محمدسوری به‌عنوان چهره شاخص و برتر کشتیرانی جهان شناخته شد. کشتی‌های نفت‌کش این شرکت‌ با همه تهدیدات و تحریم‌هایی که با آن مواجه بود، توانستند انتقال نفت خام کشور را از منطقه جنگی به خارج از آن انجام دهند و بزرگ‌ترین عملیات کشتیرانی را در طول تاریخ جهان به انجام برسانند. این عملیات در چهارسال آخر جنگ به اجرا درآمد و با وجود حملات متعدد، شرکت کشتیرانی توانست نفت خام را از تنگه هرمز، جزیره‌ها و بندرهای کشور در خلیج‌فارس گرفته تا آمریکای جنوبی، کانادا، اروپا، آفریقا، خاورمیانه و شرق آسیا حمل کند.»

مشروح این دستاورد بزرگ با نظارت بر روایتی مستند از مهندس سوری به همراه تصاویر در این کتاب به نگارش درآمده است.

«نفتکش‌ها در کام آتش» در 518 صفحه را انتشارات «فرهنگ اندیشمندان» منتشر کرده است.  

جنگ خلیج فارس در آثار ترجمه
«جنگ خلیج‌فارس؛ درس‌هایی از راهبرد قانون و دیپلماسی» ترجمه کتاب THE PERSIAN GULF WAR  Lessons for Strategy, Law, and Diplomacy  است.

این کتاب مجموعه‌ای از مقالات نویسندگان مختلف است که در دو بخش ابعاد سیاسی و راهبردی و ابعاد حقوقی و دیپلماتیکی، جنگ خلیج‌فارس را تجزیه و تحلیل کرده‌اند. «کریستوفر سی. جوینر» به‌عنوان سر ویراستار، این مقالات را چنان با مهارت در کنار هم قرار داده که یک‌دستی و انسجام کتاب را حفظ و آن‌را به یک اثر قابل قبول تبدیل کرده است.
 
«جنگ نفت‌کش‌ها در خلیج‌فارس»
این کتاب ترجمه کتاب The Gulf Tanker War: “Iran and Iraq’s Maritime Swordplay” با نویسندگی «نادیا السیدالشاذلی» است که از سوی انتشارات مک میلان (Macmillan Press Ltd) در سال 1377 منتشر شده است.

این کتاب با ترجمه محمدعلی خرمی و در قالب یک مقدمه، هفت فصل، ضمایم، کتاب‌شناسی و نمایه نگارش یافته است. با وجود عرب بودن نویسنده لحن و محتوای کتاب در کل بیطرفانه و تحلیلی بوده و زوایای مختلف مقازع مختلف جنگ نفت‌کش‌ها با دقت تجزیه و تحلیل شده است.

موضوع اصلی کتاب را که جنگ ایران و عراق و به‌طور خاص، مقطع جنگ نفت‌کش‌ها است همچنین نگرش کلی نویسنده‌ به این موضوع در بند آغازین مقدمه نسبتا طولانی کتاب تشریح شده است.

«جنگ نفت‌کش‌ها در خلیج‌فارس» در 403 صفحه سال 1394 از سوی انتشارات «مرزو‌بوم» منتشر شده است. 

ـ «جنگ نفت‌کش‌ها: حمله به کشتی‌رانی تجاری در جنگ ایران و عراق» ترجمه‌ای است از کتاب Tanker Wars: the assault on “merchant shipping during the iran-iraq war 1980 ـ 1988" که «مارتین اس. ناویاس» و «ادوارد. آر. هوتن» در سال 1996 آن را به نگارش درآورده‌اند.
 
یکصدوهفتادمین شماره از ماهنامه «فکه» در 79 صفحه، به بهای 4 هزار تومان به همت انتشارات معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها