شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۰
«فرهنگ نشر نو» کتاب «سیری در نظریه پیچیدگی» را منتشر کرد

کتاب «سیری در نظریه پیچیدگی» را انتشارات «فرهنگ نشر نو» به بازار نشر عرضه شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) کتاب «سیری در نظریه پیچیدگی» نوشته ملانی میچل با ترجمه رضا امیر‌رحیمی از سوی انتشارات «فرهنگ نشر نو» با همکاری نشر آسیم به بازار نشر عرضه شده است.
 
کتاب در پنج فصل با‌عنوان‌های «پس زمینه و تاریخچه»، «حیات و تکامل در کامپیوتر‌ها»، «محاسبه نمایان»، «تفکر شبکه‌ای» و «نتیجه‌‌گیری» تدوین شده است.

نویسنده در پیشگفتار کتاب درباره تقلیل‌گرایی آورده است: «تقلیل‌گرایی از قرن هفدهم رویکرد حاکم بر علم بوده است. ربه دکارت که یکی از نخستین حامیان تقلیل‌گرایی بود، روش علمی خود را به این شرح توضیح داد: «تقسیم مشکلات تحت مطالعه به اجزا، تا آنجا که امکان‌پذیر است، و تا آنجا که لازمه حل آن‌ها به بهترین شیوه است، و هدایت افکارم به ترتیبی معین،‌ که با ساده‌ترین و قابل فهم‌ترین چیز‌ها آغاز ‌شود، و به تدریج به‌عبارتی گام به گام، تا کسب دانش پیچیده‌ترین امور اوج می‌گیرد.»
 
نویسنده اشاره می‌کند که از زمان دکارت و نیوتون و سایر بنیان‌‌گذاران روش علمی مدرن، تا آغاز، بر مبنای فیزیک بنیادی بوده است.   
        
پیشگفتار کتاب با تشریح محتوای کتاب ادامه پیدا می‌کند «کتاب درباره پرسش‌هایی است که من و عده‌ای دیگر را در جامعه‌ سیستم‌های پیچیده، در گذشته و حال، مجذوب خود کرده است: چگونه است که آن سیستم‌هایی که در طبیعت که پیچیده و انطباق‌پذیر نامیده می‌شوند ــ مغز‌ها،‌ جوامع حشرات،‌ سیستم ایمنی، سلول‌ها، اقتصاد جهانی، تکامل زیست‌شناختی ــ چنین رفتار پیچیده‌ای را بر مبنای قواعد زیر‌بنایی ساده‌ای کنار هم قرار می‌‌گیرند تا در حل مسائلی کنند که بقای آن‌ها را در کل تحت تاثیر قرار می‌دهد؟»
 
در نخستین فصل کتاب نویسنده در تعریف سیستم پیچیده آورده است: «سیستمی که برای شبکه بزرگ اجزای آن که فاقد کنترل مرکزی هستند و مطابق با قواعد ساده‌ای عمل می‌کنند، موجب پدیدار شدن رفتار پیچیده جمعی، پردازش اطلاعات پیشرفته  و انطباق از راه یادگیری یا تکامل می‌شود.»
 
مخاطب درباره نظریه سیستم‌های دینامیک در دومین فصل کتاب می‌خواند: «نظریه سیستم‌های دینامیک (یا پویا) درباره توضیح و پیش‌بینی سیستم‌هایی است که رفتار پیچیده و متغیر‌ی را در سطحی کلان به نمایش می‌گذارد که از کنش‌های جمعی تعداد زیادی اجزای برهم‌کنش‌ پدید می‌آید. واژه دینامیک به معنی متغیر است و سیستم‌های دینامیک سیستم‌هایی هستد که در طول زمان به گونه‌ای تغییر می‌کنند.» منظومه شمسی، قلب؛ مغز همچنین بازار سهام، جمعین دنیا و آب و هوای جهان از نمونه‌های این سیستم هستند.
 
تعریف مفهوم اطلاعات در سومین فصل کتاب تشریح شده است. نویسنده درباره این مفهوم معتقد است: «به‌طور قطع نخستین گام در فهمیدن اطلاعات و محاسبه در این‌گونه سیستم‌ها، داشتن تعریفی دقیق از اطلاعات و محاسبه است. تعریف این دانش واژه‌ها به‌‌صورت ریاضی تنها در قرن بیستم تحقق یافت.»
 
در دومین بخش کتاب نویسنده به مباحثی مانند ریشه شکل‌گیری حیات کامپیوتر‌ها  و تولید مثل‌ آن‌ها، همچنین در فصل سوم به موضوعاتی از‌ جمله محاسبه با ذرات، پردازش اطلاعات در سیستم‌های زنده پرداخته است. علم شبکه، راز میزان تمدن و تکامل به زبان پیچیده از مباحث چهارمین بخش کتاب است.
 
چاپ نخست کتاب «سیری در نظریه پیچیدگی» با شمارگان 770 نسخه در 530 صفحه به‌بهای 43 هزار تومان از سوی انتشارات «فرهنگ نشر نو» با همکاری نشر آسیم منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها