یکشنبه ۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۵
​دهمین شماره فصلنامه نقد کتاب کودک و نوجوان منتشر شد/ انتشار ویژه‌نامه ادبیات دینی کودک و نوجوان

دهمین شماره فصلنامه نقد کتاب کودک و نوجوان ویژه تابستان 1395، همراه با ضمیمه‌ای با موضوع ادبیات دینی کودک و نوجوان از سوی موسسه خانه کتاب منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) موسسه خانه کتاب، دهمین شماره فصلنامه نقد کتاب کودک و نوجوان را به همراه ضمیمه ویژه ادبیات دینی منتشر کرده ‌است. این فصلنامه با هدف معرفی و نقد کتاب‌ها و بررسی مسائل و مشکلات نشر کشور، در این حوزه فعالیت می‌کند و در آن نقدهای مختلفی بر کتاب‌های کودک و نوجوان دیده می‌شود. این فصلنامه همچنین شامل گزارش‌هایی از میزگردهای تخصصی این حوزه و نیز مصاحبه و مقاله‌های آن است.
 
نقد تالیف، نقد ترجمه، نقد شعر، نقد غیرداستانی، نقد تصویرگری، نقد ویرایش، نقد شفاهی، نقدشناسی، نقدپژوهی، نقد دیروز و اخبار نقد کتاب کودک ونوجوان از جمله موضوعاتی است که در دهمین شماره فصلنامه نقد کتاب کودک و نوجوان بیان شده است.
 
در بخشی از سخن سردبیر با عنوان «اطلاعات پیش‌نیاز آسیب‌شناسی» می‌خوانیم: «علاقه‌مندی والدین به استفاده از کتاب‌های مذهبی در پرورش و آموزش فرزندان خود و ناآگاهی قاطبه ایشان نسبت به استانداردهای کیفی و محتوایی این آثار به آشفتگی این عرصه افزوده است. همچنین کارشناسان ادبی و متخصصان تعلیم و تربیت دینی همواره نسبت به کیفیت این آثار منتقد بوده‌اند، چراکه بسیاری از این آثار با استفاده از حسن ظن و همراهی که نسبت به کتاب‌های دینی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وجود داشته با استانداردها و معیارهای کیفی پایین‌تر و سهل‌گیرانه‌تری موفق به دریافت مجوز می‌گردند. با وجود آن که به شکل افواهی همواره از کثرت کمی و ضعف کیفی این آثار سخن رفته است، تاکنون تصویر دقیق و جامعی از چندوچون نشر این آثار ارائه نشده است...»
 
یادداشت این شماره از فصلنامه، به‌وسیله طاهره ایبد، نویسنده کودک و نوجوان با موضوع «انتظارات نویسندگان کودک از رئیس‌جمهور» نوشته شده است. در بخشی از این یادداشت آمده است: «نبود نظامنامه صنفی نویسندگان باعث شده تا قشر نویسنده و اهل قلم که نقشی اساسی و مهمی در هویت‌دهی و فرهنگ‌سازی جامعه دارد، نادیده گرفته شود. تدوین لایحه نظام‌نامه صنفی نویسندگان و ارائه ان به مجلس، حرکت بسیار مهمی است که می‌تواند از مشکلات و دغدغه‌های نویسندگان کم کند. در دولت اصلاحات گامی در جهت اعطای حقوق نویسندگان و هنرمندان برداشته شد که شاخص‌ترین آنها بیمه نویسندگان و هنرمندان بود. در آن زمان تسهیلاتی هم مثل کارت سفر برای نویسندگان درنظر گرفته شد که بعدها به دلایلی که نمی‌دانیم متنفی شد...»
 
گفت‌وگوی این شماره نیز به نقد ادبیات کودک و نوجوان از زبان خسرو آقایاری، منتقد ادبی و افسون امینی، مدیر مسئول نشریه نارنج، اختصاص یافته است. آقایاری معتقد است با رویکردی که تا کنون داشته‌ایم ما نمی‌توانیم نقد داشته باشیم و اساسا چیزی به نام «نقد» نداریم. چراکه نقد مبتنی بر یک دستگاه فکری و نظام اندیشگانی است؛ بنابراین زمانی که ما نظام منسجم عقلانی نداریم نمی‌توانیم از نقد حرف بزنیم...»
 
همچنین در این فصلنامه، نوشتارها و نقدهایی از رفیع افتخار، علی‌اکبر اشعری، مهدیه سید نورانی، ملیحه مصلح، عبداله ولی‌پور، حسن پارسایی، مهدی ابراهیمی لامع، سکینه احمدیان، زهرا عربی، فرزانه سیدنورانی، الهام فخرایی، رضا ستایش جمالی، پوپک نیک‌طلب، مهتاب مهدوی، مینا پورشعبانی، فاطمه سرمشقی و مریم علایی به چشم می‌خورد.
 
همچنین آثار نویسندگانی مانند حمید اباذری، شهرام اقبال‌زاده، شارل اگزوپری، مهدی رجبی، طاهره ایبد، سال بیلی میلر، غلامرضا حیدری ابهری، محمدعلی بنی اسدی، لیلا عباس‌علی‌زاده، محمدهادی محمدی، جی کی رولینگ، جان تیفانی، جک ثورن و بیوک ملکی در این شماره زیر تیغ نقد رفته‌اند.
 
زهرا دری در پرونده این شماره در مقاله‌ای با عنوان «حرفه‌ای، بومی و برآمده از عشق» به بررسی ساختار آثار کودکانه منوچهر احترامی پرداخته است.
 
محمدعلی بنی‌اسدی، مصطفی رحماندوست، محمدرضا زائری، سپیده خلیلی، دکتر محمدعلی شامانی، دکتر علیرضا کرمانی و سیدصادق موسوی، هیات مشاوران علمی این فصلنامه هستند.
 
دهمین شماره فصلنامه نقد کتاب کودک و نوجوان، ویژه تابستان 1395، به مدیرمسئولی مجید غلامی جلیسه و سردبیری سیدعلی کاشفی خوانساری در قالب 280 صفحه با قیمت 10 هزار تومان منتشر شده است.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد ۲۳:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۳۰
    باسلام وعرض خداقوت/نقدوبررسی یک کتاب کودک که درحوزه ادبیات دینی نگاشته شده است رامتقاضی هستم چنانچه این نقدوبررسی درقالب مقاله باشد موردی نداردلطفا راهنمایی بفرماییددرصورت امکان این متون راایمیل نمایید تابهتردرکلاس درس بتوانیم استفاده نماییم/باتشکر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها