چهارشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۳
«چشمهایش» به چاپ پانزدهم رسید / کتاب‌های بزرگ علوی همچنان پروفروش است

پانزدهمین چاپ رمان «چشمهایش» نوشته بزرگ علوی از سوی انتشارات نگاه منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) رمان «چشمهایش» نوشته بزرگ علوی که نخستین‌بار در سال 57 منتشر شد، برای پانزدهمین نوبت در انتشارات نگاه به چاپ رسید. نخستین چاپ رمان «چشمهایش» در انتشارات نگاه سال 1372 منتشر شده است.

در پشت جلد این کتاب می‌خوانیم: «بزرگ علوی در 1282 شمسی در تهران دیده بر جهان گشود. در آلمان تحصیل کرد و با ادبیات نوین جهان آشنا شد. او را می‌توان از پیشگامان داستان‌نویسی در ایران دانست. پدرش ابوالحسن علوی علیرغم شغل تجارت به سیاست گرایش داشت. او در آلمان زندگی می‌کرد. علوی تحصیلات خود را در علوم تربیتی در آلمان به پایان رساند. در برگشت به ایران در مدرسه صنعتی آلمانی مشغول به تحصیل شد. به سیاست روی آورد و با تقی ارانی در انتشار مجله «دنیا» همکاری کرد. از سال 1316 تا 1320 را در زندان رضاخان گذراند. علوی با کودتای 28 مرداد از ایران رفت و مقیم آلمان شد، از سیاست کناره گرفت و تمام عمر مدرس دانشگاه هومبولت ماند. از مهمترین آثارش «چمدان»، «ورق پاره‌های زندان»، «پنجاه و سه نفر»، «نامه‌ها»، «چشمهایش»، «میرزا»، «موریانه» و «روایت» را می‌توان نام برد.»
 
«چشم‌هایش» رمانی از بزرگ علوی است که نخستین‌بار در سال ۱۳۵۷ خورشیدی منتشر شد. بزرگ علوی در این رمان روش استعلام و استشهاد را به‌کار برده، بدین‌گونه که قطعات پراکنده یک ماجرا را کنار هم گذاشته و از آن طرحی کلی آفریده است که بر حدس و گمان تکیه دارد،؛ شیوه‌ای که بیشتر در ادبیات پلیسی معمول است. برخی معتقدند این رمان و شخصت استاد ماکان، با الهام از زندگانی کمال‌الملک نگاشته شده و گروهی دیگر آن‌را شرح حالی از زندگی تقی ارانی می‌دانند.
 
در بخشی از این کتاب می‌خوانیم: «شهر تهران خفقان گرفته بود، هیچ‌کس نفسش در نمی‌آمد؛ همه از هم می‌ترسیدند، خانواده‌ها از کسانشان می‌ترسیدند، بچه‌ها از معلمین‌شان، معلمین از فراش‌ها و فراش‌ها از سلمانی و دلاک؛ همه از خودشان می‌ترسیدند، از سایه‌شان باک داشتند. همه جا، در خانه، در اداره، در مسجد، پشت ترازو، در مدرسه و در دانشگاه و در حمام مامورین آگاهی را در پی خودشان می‌دانستند.»

پانزدهمین چاپ رمان «چشمهایش» نوشته بزرگ علوی، با شمارگان یک‌هزار و 100 نسخه در 271 صفحه به بهای 15 هزار تومان از سوی انتشارات نگاه منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها