شنبه ۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۸
فصلنامه «علوم انسانی اسلامی» بر پله هفدهم ایستاد/ از چشم‌انداز نظام‌های قرآن‌بنیان تا فقه به مثابه معرفت

هفدهمین شماره فصلنامه تخصصی «علوم انسانی اسلامی» ویژه بهار 95 از سوی مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) شماره هفدهم از فصلنامه تخصصی «علوم انسانی اسلامی» ویژه بهار 95 به مدیریت رضا غلامی و سردبیری مسعود معینی‌پور با ده‌ها مطلب خواندنی و پرونده ویژه «ظرفیت‌شناسی اندیشه شهید صدر در تحول علوم انسانی» به چاپ رسیده است.
 
از جمله مطالب این شماره از این فصلنامه می‌توان به «روایتی از جامعه‌شناسی بومی - اسلامی بر مبنای نظریه مبنایی انتقادی»، «چرایی عدم شکل‌گیری علوم اجتماعی دینی تا به امروز»، «شهید صدر، پیشتاز اندیشه اسلامی»، «اقتصادنا، قرآن اقتصاددان‌های اسلامی است»، «نظام‌سازی علمی بر مبنای علوم انسانی قرآن‌بنیان»، «جستاری در کتاب‌شناسی و الگوی تولید علوم انسانی اسلامی شهید سید محمدباقر صدر»، «فقه به مثابه معرفت»، «جایگاه فلسفه و انسان در تولید علوم انسانی قرآن‌بنیان»، «چشم‌انداز نظام‌های قرآن‌بنیان و الزامات کشف آن» و «گزارشی از کرسی ترویجی مرجعیت علمی قرآن برای علوم انسانی اسلامی» اشاره کرد.
 
«زبان و ترجمه؛‌ محدودیت یا توسعه؟!» عنوان یادداشت سردبیر هفدهمین شماره فصلنامه «علوم انسانی اسلامی» است. در بخشی از این یادداشت می‌خوانیم: «مقام معظم رهبری به‌عنوان سیاست‌گذار نظام اسلامی، متفکر تمدنی و فقیه برجسته همواره به دنبال زمینه‌سازی تحقق تمدن نوین اسلامی در تمام لایه‌های بینشی، گرایشی و رفتاری آن بوده است؛ تمدنی که قرار است ضمن حفظ حیات دینی مسلمانان در دوران جدید، الگوی جدید از زندگی مطلوب و پیشرفته را در مقابل جهانیان قرار دهد. این رویکرد اساسا با رویکرد فعلی تمدن غربی و مروجان داخلی آن که از روی استکبار و تمامیت‌خواهی به دنبال از بین بردن سایر فرهنگ‌ها و هویت‌هاست.»
 
در صفحه 141 در مقاله «جستاری در کتاب‌شناسی و الگوی تولید علوم انسانی اسلامی شهید سید محمدباقر صدر» به قلم حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی موسوی آمده است: «شهید صدر با تالیف کتاب «فلسفتنا» از مرزهای عقیدتی اسلام و توحید در برابر ماده‌گرایی و شکاکیت حفاظت کرد. این کتاب همان نقش را در کشورهای عربی و عراق داشت که کتاب «اصول فلسفه و روش رئالیسم» علامه طباطبایی و شهید مطهری در ایران داشت. وی بنا داشت با تالیف «مجتمعنا» اندیشه‌های اسلام را درباره زندگی اجتماعی انسان و شیوه‌های تحلیل و تفسیر جامعه تبیین کند؛ اما به علت نیاز جامعه و زندگی مردم، به نگارش «اقتصادنا» روی آورد و نظام اقتصادی اسلام و اندیشه‌های بنیادین آن‌را در ارتباط شبکه‌ای با کل اسلام تبیین کرد.»
 
هفدهمین شماره فصلنامه تخصصی «علوم انسانی اسلامی» ویژه بهار 95 در 300 صفحه به بهای هشت هزار تومان از سوی مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها