دوشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۴
​«عشق است اگر حقیقتی هست» منتشر شد/ نیم‌نگاهی به شعر قدمعلی سرامی

کتاب «عشق است اگر حقیقتی هست» به قلم دکتر مهری تلخابی از سوی نشر ترفند روانه بازار نشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «عشق است اگر حقیقتی هست» به قلم مهری تلخابی طی روزهای گذشته از سوی نشر ترفند منتشر شده است. این کتاب پژوهشی است درباره شعر دکتر قدمعلی سرامی از چشم‌اندازهای گوناگون. در این تحقیق کوشیده شده است تا با بهره‌گیری از نظرات شالوده‌شکنی، بینامتنی و نقد کهن‌الگویی امکانات متنوع شعر این شاعر بررسی شود.

در پشت جلد این کتاب آمده است: «در این کتاب نخست، کانون متغیر و منعطف معنایی شعر شاعر مورد توجه قرار گرفته و سپس روی هاله‌های معنایی شعر وی در فصول جداگانه تأمل شده تا نشان داده شود گستردگی هاله‌های معنایی در سروده‌هایش چگونه اتفاق افتاده است. جستارهای این کتاب در چهار فصل مدون گردیده که عناوین آن‌ها عبارتند از: «خوانش شالوده‌شکنانه اشعار سرامی»، «ساحت تعلیمی سروده‌هایش از منظر نقد شالوده‌شکنانه»، «مناسبات بینامتنی شعر وی» و «تحلیل سروده‌هایش از منظر نقد کهن‌الگویی. در پایان کتاب نیز گزیده‌ای از اشعار شاعر آمده است.»

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم:‌ «در شعرهای سرامی چیرگی بر زبان نمودی روشن دارد. واژگان، چونان ده انگشت، یاری‌گر او هستند و از او نمی‌گریزند و از همین روست که زیباترین پیوندها و شگردهای ادبی نغز با خامه توانمندش خلق می‌شود. شعر سرامی در اغلب موارد، از من شاعر آغاز می‌شود و سپس در طول شعر، هنرمندانه از من شخصی بیرون می‌آید و به یک عاطفه همگانی بدل می‌شود. در همین راستا، زبان فردی نیز به زبان جمع بدل می‌گردد و از این روست که این شعرها در ذهن هر خواننده‌ای به گونه‌ای، جریان می‌یابد؛ به عبارت دیگر، میدان معنایی شعر چنان وسیع و شگفت‌آور و دامن گستر می‌شود که خواننده می‌تواند جهانی در فشردگی و پیچیدگی معنایی دریابد و خود نیز به فرایند خلق ادامه دهد.»

قدمعلی سرامی، استاد دانشگاه، نویسنده، شاعر، مترجم، روزنامه‌نگار و پژوهشگر ایرانی در حوزه زبان فارسی در ۸ بهمن ۱۳۲۲ در رامهرمز متولد شد. وی عضو هیئت امنای بنیاد فردوسی است. او یکی از پنج استاد برتر شاهنامه‌پژوه ایران به انتخاب نخستین دوره جایزه پژوهش پروفسور آقابزرگ است. وی دکتری خود را در رشته زبان و ادبیات فارسی در دی ۱۳۶۵ دریافت کرد. تاکنون از او کتاب‌های فراوانی در زمینه‌های گوناگون پژوهشی، مجموعه شعر، کودک و نوجوان، ترجمه و... منتشر شده‌است. از استادان وی می‌توان عبدالحسین زرین‌کوب، ذبیح‌الله صفا، دکتر حسن مینوچهر، پرویز ناتل خانلری، بدیع‌الزمان فروزانفر، جلال‌الدین همایی و بهرام فره‌وشی را نام برد.
 
کتاب «عشق است اگر حقیقتی هست» به قلم مهری تلخابی در ۳۳۷ صفحه در قطع رقعی به بهای ۲۴ هزار تومان با شمارگان ۵۰۰ نسخه از سوی نشر ترفند منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها