چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۰
عرضه شعرهای منتشر نشده حسین منزوی در نمایشگاه کتاب/ «دومان» در دوازدهمین سالگرد منزوی منتشر شد

کتاب شعر ترکی «دومان»، سروده مرحوم حسین منزوی با ترجمه بهروز منزوی از سوی انتشارات فصل پنجم در نمایشگاه کتاب تهران عرضه شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، به مناسبت دوازدهمین سالگرد درگذشت حسین منزوی، مجموعه اشعار منتشر نشده این شاعر معاصر، با عنوان «دومان» از سوی انتشارات فصل پنجم در نمایشگاه کتاب تهران عرضه شد.

این کتاب از دو بخش ترکی و فارسی تشکیل شده است که «غزل‌لر»، «قوشمالار/ دؤردولوک/ مخمس‌لر»، «سربست‌لر»، «بایاتی‌لار» و «باشقا شعرلر» ۵ سرفصل بخش ترکی و «غزل‌ها»، «شعرهای هجایی/ چارپاره‌ها/ مخمس‌ها»، «شعرهای آزاد»، «بایاتی‌ها» و «سایر شعرها» ۵ سرفصل بخش فارسی کتاب است. شعرهای ترکی این مجموعه را بهروز منزوی ترجمه کرده است.

بهروز منزوی در مقدمه این کتاب آورده است: «شاید وقتی دیگر از گره‌هایی که این همه سال در کار چاپ اشعار ترکی حسین منزوی افتاده بود سخن به میان آورم ولی از آنجا که شرح و بسط مشکلات – که البته در گذشته و حال، هیچ مرجع رسمی نداشته‌اند – جز یادآوری تلخی‌ها و آلودن شیرینی انتشار این دفتر، هیچ سود و ثمری ندارد، درمی‌گذرم؛ اما در عین حال، از آن روی که خود را موظف به توضیح در مقابل مخاطبان شعر آن بزرگ می‌دانم، تنها به این نکته بسنده می‌کنم که این اشعار – طبق قراردادی که خود شاعر منعقد کرده بود – در اختیار ناشری بود که بالاخره پس از ۱۰ سال، آن قرارداد فسخ شد و شعرها قانوناً در اختیار این حقیر قرار گرفت.»

همچنین در این کتاب مقدمه‌ای به زبان ترکی و با قلم حسین منزوی آمده است. در ترجمه این بخش می‌خوانیم: «شعرهای این دفتر به زبان ترکی و به لهجه زنجانی‌ست. در نوشتن هم کوشش شده است که کلمات همان‌طور که تلفظ می‌شوند، نوشته شوند. اسامی خاصی که ترکی نبوده‌اند به رسم‌الخط فارسی نگاشته شده‌اند. کلماتی که تلفظ عربی و فارسی و ترکی‌شان یکی‌ست به همان صورت که در فارسی نوشته می‌شوند، آورده شده‌اند. لغزش‌های قلم را هم به بزرگی خود خواهید بخشود.»

در بخش پایانی این کتاب نمونه‌هایی از نسخه دستنویس «دومان» به قلم استاد حسین منزوی آمده است.

حسین منزوی، شاعر و غزل‌سرای معاصر در اول مهرماه ۱۳۲۵ در زنجان متولد شد. «با عشق در حوالی فاجعه»، «این ترک پارسی‌گوی»، «از شوکران و شکر»، «با سیاوش از آتش»، «از ترمه و تغزل»، «از کهربا و کافور»، «با عشق تاب می‌آورم»، «به همین سادگی»، «این کاغذین جامه»، «از خاموشی‌ها و فراموشی‌ها»، «حنجرهٔ زخمی تغزل»، «مجموعه اشعار حسین منزوی» و «حیدر بابا» از آثار منتشر شده اوست. این شاعر نامدار در ۱۶ اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۸۳ بر اثر آمبولی ریوی در تهران درگذشت و در کنار آرامگاه پدرش در زنجان به خاک سپرده شد.

کتاب «دومان»، سروده حسین منزوی با ترجمه بهروز منزوی در ۲۰۸ صفحه در قطع رقعی به بهای ۱۵ هزار تومان با شمارگان یک هزار و ۱۰۰ نسخه از سوی انتشارات فصل پنجم منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها