شنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۰
انتشار «تاریخ پزشکی دارو‌سازی،‌ دندانپزشکی و دامپزشکی»/ تاریخ پرشکی بعد از جنگ جهانی دوم چگونه بود؟

«تاریخ پزشکی دارو‌سازی،‌ دندانپزشکی و دامپزشکی» از سوی بنیاد‌دانشنامه‌نگاری ایران منتشر شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) نخستین چاپ از هفتمین جلد کتاب «تاریخ پزشکی دارو‌سازی،‌ دندانپزشکی و دامپزشکی» ترجمه مشترک مرتضی ثاقب‌فر، ‌بابک میرخلیل‌زاده ارشادی،‌ پانته‌آ رحیم‌تبریزی، علی پزشک‌پورمستشفی، فیروزه دیلمقانی و حسن زختاره از سوی بنیاد دانشنامه‌نگاری ایران منتشر شده است.
 
این کتاب، شامل 12 موضوع «تاریخ روانکاوی»، «تاریخ طب‌ کار و کار‌پژوهی»، «تاریخ میکروب‌شناسی»، «تاریخ عمومی طب کودکان از آغاز تا پایان قرن هجدهم میلادی»، «تاریخ طب کودکان در قرن‌های نوزدهم و بیستم میلادی»، «تاریخ جراحی از اواخر قرن هجدهم میلادی تا دوران معاصر»، «تاریخ بیماری‌های غیر بومی» (اروپا)، «تاریخ باز‌پروری عملی و توان‌بخشی»، «تاریخ دام‌پزشکی از اواسط قرن نوزدهم میلادی تا عصر ما»، «تاریخ گوش، حلق و بینی»، «تاریخ درون‌ریز‌شناسی»، «بعد از جنگ جهانی دوم» است.
 
واژه روانکاوی در مقاله‌ای از فروید
آندره بورگینیون در نوشته «تاریخ روانکاوی» آورده است: «واژه روانکاوی نخستین‌بار در مقاله‌ای از فروید به نام وراثت و سبب‌شناسی روان‌رنجوری» به کار رفت که به زبان فرانسه نوشته بود که در مجله عصب‌شناسی در (سال 1894 میلادی/ 1275 خورشیدی) به چاپ رسید. در زبان فرانسه این اصطلاح 20 سال بعد تبدیل به روانکاوی شد. فروید در جایگاه واضع این واژه، در عین حال بنیاد‌گذار رشته‌ای است که مبین آن است.

او از سوی دیگر، در مقاله‌ای که برای یک فرهنگ آلمانی علم جنسی (1922 میلادی/1301 خورشیدی) می‌نویسد این واژه را چنین تعریف می‌کند: روانکاوی 1ـ شیوه تحقیق فرایند‌های ذهنی است که تقریبا به نحو دیگری دسترسی به آن امکان ندارد؛ 2ـ نام روش درمان اختلالات روان‌رنجوری بر اساس این تحقیق است؛ 3ـ مجموعه‌ای از بینش‌های روان‌‌شناختی به دست‌ آمده از این طریق است که با هم توسعه می‌یابند تا به‌تدریج رشته علمی جدیدی را تشکیل دهند.»
 
دوره 75 ساله تاریخ جراحی
در مقدمه این مطلب می‌خوانیم: «از تعطیلی فرهنگستان سلطنتی جراحی در (سال 1793 میلادی/ 1172 هجری خورشیدی) تا وقوع انقلاب مبتنی بر اندیشه‌‌های لویی پاستور در دنیای جراحی بیش از سه ربع قرن می‌گذرد. به‌نظر لونورمان، مقاله لیستر با عنوان «اصول ضد عفونی در عمل جراحی» را که در سال (1867 میلادی/ 1246 هجری خورشیدی) در نشریه «لانسه» چاپ شد، می‌‌توان سند پایه در این مورد به شمار آورد. این دوره 75 ساله از تاریخ جراحی، با سه دوره مهم با شرایط خاص وقایع، انسان‌ها و فنون مطابقت دارد.»
 
باکتری‌شناسی پس از پاستور
در بخشی دیگر از کتاب تاریخ پزشکی آمده است: «عصری که در طی آن هواپیمایی، امواج هرتزی، رادیواکتیویته، مکانیک امواج،  مکانیک کوانتومی و تئوری نسبیت و در پزشکی، باکتری‌شناسی پس از پاستور،‌ نخستین دست‌آورد‌های شیمی درمانی،‌ ویتامین‌ها،  الکتروکاردیوگرافی،‌ الکتروآنسفالوگرافی، بازتاب‌های شرطی، پیشرفت‌های جراحی، شناخته می‌شود و رشد شیمی  آلی،‌ به رشد شیمی زیستی می‌انجامد.» ‌‌  
   
نخستین چاپ از هفتمین جلد کتاب «تاریخ پزشکی دارو‌سازی،‌ دندانپزشکی و دامپزشکی» با شمارگان یک‌هزار نسخه در 563 صفحه، به بهای 40 هزار تومان از سوی بنیاد دانشنامه‌نگاری ایران به بازار نشر عرضه شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها