شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۰
پیش‌درآمدی برای کاربرد عملی استراتژی محتوا در کتاب «استراتژی محتوا برای وب»

کتاب «استراتژی محتوا برای وب» پیش‌درآمدی برای کاربرد عملی استراتژی محتواست و برخی از مزیت‌های اصلی،‌ نقش‌ها،‌ فعالیت‌ها و خروجی‌های مرتبط با استراتژی محتوا را شرح می‌دهد. این کتاب برای کسانی نوشته شده است که می‌خواهند بدانند استراتژی محتوا چیست،‌ چرا مهم است و چگونه می‌توان به آن پرداخت.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) کتاب «استراتژی محتوا برای وب» نوشته کریستینا هالورسن و ملیسا رچ با ترجمه نسیم قیاسی و آرش آذرنگ از سوی دفتر پژوهش های فرهنگی منتشر شده است.

کتاب در چهار بخش اصلی واقعیت‌ها، شناسایی، استراتژی و موفقیت سامان یافته است. در بخشی از مقدمه کتاب می‌خوانیم: «از زمان انتشار ویراست نخست کتاب «استراتژی‌ محتوا برای وب»، تغییرهای آشکاری در دنیای استراتژی محتوا ایجاد شده است. آنچه پیش‌تر موضوع بحث تخصصی چند حوزه محتوا بود،‌ حالا به جنبشی جهانی در سازمان‌های کوچک و بزرگ تبدیل شده است. چه خوب! این یعنی دوستان بیشتر در سراسر جهان. هم‌زمان با گسترش این جنبش، حوزه استراتژی محتوا نیز با سرعت نور در حال پیشرفت است. ازاین‌رو لازم بود این ویراست از استراتژی محتوا برای وب با ویراست اول بسیار متفاوت باشد.»

این کتاب درباره چیست؟

این کتاب پیش‌درآمدی برای کاربرد عملی استراتژی محتواست و برخی از مزیت‌های اصلی،‌ نقش‌ها،‌ فعالیت‌ها و خروجی‌های مرتبط با استراتژی محتوا را شرح می‌دهد. این کتاب برای کسانی نوشته شده است که می‌خواهند بدانند استراتژی محتوا چیست،‌ چرا مهم است و چگونه می‌توان به آن پرداخت.

کتاب حاضر همچنین استراتژی محتوا را رویه‌ای درست و ضروری برای همه سازمان‌هایی می‌داند که محتوای آن‌لاین تولید و در فضای وب منتشر می‌کنند. نویسندگان در این کتاب،‌ فرایندها و روش‌شناسی‌هایی را ارائه می‌کنند که برای انواع محتوا قابل استفاده است (نه‌فقط متن). 

نکته‌ای درباره استراتژی محتوا برای «وب»
استراتژی محتوا، دیگر به هیچ‌وجه مختص وب‌سایت‌ها نیست. در واقع،‌ استراتژی محتوا هیچ‌گاه تنها مخصوص وب‌سایت‌ها نبوده است. سابقه حضور آن به خیلی پیش‌تر از دوره وب بازمی‌گردد. پس چرا این روزها اینقدر به آن توجه شده است؟

سازمان‌ها تا دهه‌ها‌ ـ حتی سده‌ها ـ پیش از ظهور وب درگیر سامان‌دهی محتوای خود بودند،‌ اما همواره می‌توانستند این آشفتگی (و پیامدهای آن) را نزد خود نگاه دارند. با ورود وب‌سایت‌ها،‌ توفانی حقیقی از استراتژی محتوا به پا شد. ناگهان،‌ سازمان‌ها مجبور شدند کل محتوایشان را یک‌جا ارائه کنند (اطلاعات محصول،‌ گزارش‌های مالی به سرمایه‌گذاران،‌ بیانیه‌های خبری و مانند آن) برای نخستین بار،‌ پیش چشم همه جهانیان این کار اصلا آسان نبود.

تمرکز بر فضای وب هنوز آسان‌ترین راه برای یادگیری استراتژی محتواست. همین که استراتژی محتوا را در فضای وب «بفهمید»، آسان‌تر می‌توانید کاربردهای آن را در همه بسترها و در سراسر سازمان درک کنید. بنابراین در سراسر کتاب،‌ وقتی عبارت‌هایی چون محتوای «وب»،‌ «آن‌لاین» یا «تعاملی» را به کار می‌بریم،‌ مقصودمان اغلب تنها وب‌سایت نیست. رویکردها و اهداف فراگیر استراتژی‌ محتوا برای هر رسانه، بستر و ابزاری،‌ کارایی دارد. با تحول روزافزون فناوری، که هر لحظه ما را غافلگیر می‌سازد، به دست گرفتن افسار محتوا ـ هر جا و مخاطب آن هر کس که باشد ـ حیاتی‌تر از پیش شده است.

کتاب «استراتژی محتوا برای وب» نوشته کریستینا هالورسن و ملیسا رچ به ترجمه مسیم قیاسی و آرش آذرنگ با شمارگان هزار نسخه ذر 215 صفحه به بهای 12 هزار تومان از سوی دفتر پژوهش های فرهنگی به چاپ رسیده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها